روانشناسی شخصیت / این ویژگی شخصیتی موجب می شود ساده لوح شوید

خط سلامت: ساده لوحی به معنای زودباوری افراطی است. جنبه منفی ساده لوحی این است که فرد ساده لوح با رفتارهایش به دیگران اجازه می دهد از او سوء استفاده کنند.

روانشناسی شخصیت /  این ویژگی شخصیتی موجب می شود ساده لوح شوید

  ساده لوحی با نوعی خوش بینی افراطی همراه است که احتمالا قربانی کلاهبرداری شدن یا فریب خوردن از دیگران را افزایش می دهد.

به گزارش خط سلامت یکی از اصلی ترین عواملی که ساده لوحی را قوت می بخشد، تفسیر مثبت از این ویژگی است. مرز باریکی بین روراستی و ساده لوحی وجود دارد که لازم است رعایت شود. چند راه برای متوقف کردن ساده لوحی عبارت است از:

قبل از صحبت کردن یا انجام کاری فکر کنید

ساده لوحی با انجام کارهای هیجانی و بدون تفکر رابطه مستقیم دارد.

اگر احساس می کنید ساده لوح هستید ممکن است دلیلش این باشد که قبل از حرف زدن فکر نمی کنید. شاید هر اتفاقی که می افتد، بدون اینکه لحظه ای تامل و تفکر کنید هر چیزی که به ذهنتان می آید را می گویید.

پس اولین کاری که باید بکنید این است که به طور آگاهانه سرعت حرف زدنتان را کم کنید و قبل از اینکه چیزی بگویید یا کاری انجام بدهید به اندازه کافی فکر کنید.

از سکوت کردن نترسید

ساده لوحی منجر به پاسخ های هیجانی و بدون تفکر می شود.

در دنیای مدرن امروز، انتظار می رود که همه خیلی حاضر جواب باشند و تند و سریع جواب بدهند؛ ولی لازم نیست حتما هم اینطور باشید. از سکوت کردن نترسید.

سکوت اجازه می دهد تا همه چیز را بهتر ارزیابی کنید و دیدگاه آگاهانه ای درباره مسائل داشته باشید، نه اینکه با سادگی جوابی بدهید و بعدش هم پشیمان شوید. وقتتان را روی ارزیابی و تصمیم گیری متمرکز کنید و بدانید که سکوت کردن اصلا چیز بدی نیست.

بیشتر احتیاط کنید

برای کاهش ساده لوحی محتاط تر باشید. احتیاط کردن باعث می شود مجبور شوید آگاهانه فکر کنید. البته باید برای این کار هم تمرین کنید ولی مطمئن باشید که کم کم احتیاط کردن بخش طبیعی و جدایی ناپذیر رفتارتان خواهد شد.

تمرکز بیشتری روی حال داشته باشید

گاهی اوقات سادگی یا ساده لوحی نتیجه این است که شما فکر و خیال زیادی می کنید و به چیزی که در اطرافتان می گذرد توجهی ندارید. بنابراین باید سعی کنید حضور بیشتری در زندگی روزمره تان داشته باشید.

با دقت به همه چیز گوش کنی

برای کاهش ساده لوحی و زودباوری، ابتدا اطلاعاتی که ارائه می شود را به دقت گوش کنید.

به طور کلی شنونده خوبی بودن یکی از ویژگی های بسیار مهم است که هر کسی باید آن را داشته باشد. این توانایی باعث می شود بتوانید درباره یک فرد جدید اطلاعات زیادی کسب کنید بدون اینکه از خودتان چیز زیادی بگویید.

تحقیق و پرس و جو کنید

حتی کسانی که اطلاعات زیادی درباره مسائل مختلف دارند هم ممکن است ساده باشند؛ اما آگاهی آنها از جهان پیرامونشان باعث می شود کمتر به دردسر بیفتند و بهتر عمل کنند. برای کاهش ساده لوحی، درباره چیزهایی که نمی دانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

باز هم به دیگران اعتماد کنید

هر کاری می کنید، فقط خودتان را به خاطر اینکه به دیگران اعتماد کرده اید سرزنش و ملامت نکنید. اعتماد کردن حس بسیار قشنگ و زیباییست.

برای کاهش ساده لوحی لازم نیست حتما به همه بی اعتماد شوید، بلکه فقط باید یاد بگیرید که سریع تصمیم نگیرید. ساده نبودن به معنی اعتماد نکردن نیست، به معنی درست فکر کردن، ارزیابی کردن و توجه به همه ابعاد و جوانب موضوعات است.

افراد بد و نادرست چه ویژگی هایی دارد

معمولا افراد دروغگو خیلی راحت ویژگی ساده لوحی را  در یک فرد تشخیص می دهند. برای اینکه فریب چنین افرادی را نخورید باید ویژگی های افراد دروغگو را بدانید.

به ندای درونتان گوش کنید

حتی اگر آدم ساده لوحی باشید، اغلب اوقات احساسی این وسط وجود دارد که می گوید یک جای کار می لنگد. پس به جای اینکه چنین حسی را نادیده بگیرید سعی کنید به آن اهمیت بدهید و ببینید از کجا آب می خورد.

از آشنایی با افراد جدید استقبال کنید

ساده لوحی ممکن است به این دلیل باشد که روابطتان را محدود به آدم هایی کرده اید که آنها هم مثل خودتان فکر می کنند یا مثل خودتان ساده هستند. اگر اینطور است پس بهتر است با آدم های جدید آشنا شوید.

تجربیات زندگی تان را بیشتر کنید

ساده لوحی معمولا نتیجه کم تجربگی افراد است. اگر هنوز خیلی چیزها را تجربه نکرده اید طبیعی است که در خیلی موارد ساده باشید. معمولا هر چه سن ما بالا می رود میزان سادگی مان هم کمتر می شود ولی در عین حال خودتان هم می توانید به این روند کمک کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان