این فیلم را حتما خیالباف ها ببینند !

خط سلامت: رویاپردازی ناسازگار چیست؟ آیا تا به حال در یک کلاس خسته کننده نشسته اید و در این لحظات خیالبافی کرده اید؟

این فیلم را حتما خیالباف ها ببینند !

خیالپردازی و خیالبافی که به آن رویاپردازی ناسازگارانه هم می گویند به ما آسیب می زند یا نه ؟

به گزارش خط سلامت شاید خواب دیده باشید که در یک نقطه مثل کاخی مجلل دراز کشیده اید و خیال پردازی می کنید. بی ضرر، خلاقانه و سرگرم کننده به نظر می رسد درست است؟ اما زیاده روی در هر چیزی همیشه برای شما مضر است. 

رویاپردازی ناسازگار اصطلاحی است که برای اولین بار توسط پروفسور الی سامر ابداع شد. این یک پدیده روانپزشکی است که می تواند در توانایی برای انجام وظایف روزانه از جمله تحصیلات، کار و سایر فعالیت های منظم اختلال ایجاد کند.

پروفسور سامر دریافت رویاهای ناسازگار روز در زندگی افرادی رخ می دهد که از آسیب های شدید رنج می برند. در نتیجه، آنها برای فرار از واقعیت های دردناک و سخت رویاپردازی می کردند. نکته جالب در مورد رویاپردازی ناسازگار این است که در واقع در کتابچه راهنمای DMS که روانشناسان اغلب هنگام تشخیص بیماران به آن مراجعه می کنند، نشان داده نشده است. با این حال، برخی از متخصصان بر این باورند که این یک اختلال روانی است که می تواند به شدت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم خیالبافی چیست؟

افرادی که رویاپردازی ناسازگاری را تجربه می کنند، اغلب توسط رویدادهای آسیب زا در زندگی واقعی یا یادآوری صرف آنها تحریک می شوند. آنها معمولاً رویاهای بسیار واضح و دقیقی دارند که حاوی توطئه های غنی و تخیلی است. ممکن است در طول این رویاهای روزانه زمزمه کنید که می تواند ساعت ها طول بکشد و بر توانایی شما در انجام کارها تأثیر بگذارد. ممکن است در شب نیز مشکل خواب داشته باشید. رویاپردازی ناسازگار همچنین می تواند با سایر مشکلات روانپزشکی از جمله وسواس و افسردگی همراه باشد.

درمانی رویا پردازی یا خیالبافی

متأسفانه، هیچ درمان شناخته شده ای برای رویاپردازی ناسازگار وجود ندارد. با این حال تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش علائم مانند اجتناب از تحریک احتمالی افراد، مکان‌ها و موقعیت‌ها استفاده کنید. همچنین داروهایی وجود دارد که می توان برای مدیریت رویاهای خود مصرف کرد. اگرچه رویاپردازی ناسازگار هنوز توسط متخصصان قابل تشخیص نیست، می خواهیم با ذهنی باز به آن نزدیک شویم و از کاوش آن با شما لذت ببریم. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان