9 نکته موثر برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر

خط سلامت: اعتماد به نفس در واقع اعتماد به توانایی ها و استعداد های خود و درنتیجه باور به خود است. تحقیقات نشان می دهد اعتماد به نفس برای سلامتی و سلامت روانی مهم است .

9 نکته موثر برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر

اعتماد به نفس یک صفت و ویژگی ای است که نیاز به پرورش و تقویت از کودکی تا بزرگسالی دارد.

به گزارش خط سلامت اعتماد به نفس باعث افزایش موفقیت در زندگی و کار می شود.

اعتماد به نفس و راهکارهای تقویتی

اعتما به نفس نه تنها بر شما و احساس شما نسبت به خود تاثیر می گذارد، بلکه به دیگران نیز نشان می دهد که قابل اعتماد و توانمند هستید  که هم از نظر اجتماعی و هم در محل کار مفید است. داشتن سطح سالم اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر شوید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که افراد با اعتماد به نفس بیشتر تمایل به پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند. سطح اعتماد شما حتی بر نحوه ارائه خود به دیگران تأثیر می گذارد.

نکات زیر به شما کمک می کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید:

از مقایسه دست بردارید

آیا ظاهر خود را با افرادی که در اینستاگرام دنبال می کنید مقایسه می کنید؟ یا شاید حقوق خود را با آنچه دوستتان می گیرد مقایسه کنید. نظریه مقایسه اجتماعی توضیح می دهد که انجام مقایسه طبیعی است. اما به احتمال زیاد به افزایش اعتماد به نفس شما کمکی نمی کند. حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2018 که در Personality and Individual Differences منتشر شد ، ارتباط مستقیمی بین حسادت و احساس ما نسبت به خود پیدا کرد. به طور خاص، محققان خاطرنشان کردند وقتی افراد خود را با دیگران مقایسه می کنند، حسادت را تجربه می کنند و هر چه حسادت بیشتری داشته باشند، احساس بدتری نسبت به خود دارند.

اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

لحظه ای وقت بگذارید و به این فکر کنید که دوستانتان چه احساسی در شما ایجاد می کنند. آیا شما را بالا می برند یا پایین می آورند؟ آیا آن ها دائماً شما را قضاوت می کنند یا شما را همانطور که هستید می پذیرند؟

افرادی که با آن ها وقت می گذرانید بر افکار و نگرش های شما در مورد خودتان تأثیر می گذارند، شاید بیش از آنچه که تصور می کنید. بنابراین به احساس دیگران نسبت به شما توجه کنید. اگر بعد از معاشرت با شخص خاصی احساس بدی نسبت به خود دارید، ممکن است زمان خداحافظی فرا رسیده باشد .

در عوض اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را دوست دارند و بهترین ها را برای شما می خواهند.

مراقب بدن خود باشید

وقتی مراقبت از خود را تمرین می‌کنید ، می‌دانید کار مثبتی برای ذهن، بدن و روح خود انجام می‌دهید و در نتیجه احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

در اینجا چند روش مراقبت از خود در ارتباط با سطوح بالاتر اعتماد به نفس آورده شده است:

رژیم غذایی: تغذیه سالم فواید زیادی دارد، از جمله سطوح بالاتر اعتماد به نفس و عزت نفس. هنگامی که بدن خود را با غذاهای غنی از مواد مغذی تغذیه می‌کنید، احساس سلامتی، قوی‌تر و پرانرژی‌تر می‌کنید، که منجر به احساس بهتر در مورد خودتان می شود.

ورزش: مطالعات نشان می دهد ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس می شود به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2016 نشان داد فعالیت بدنی منظم تصویر بدن شرکت کنندگان را بهبود می بخشد و وقتی تصویر بدن بهبود یافت، احساس اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

مدیتیشن: بیشتر از یک تمرین آرامش بخش، مدیتیشن به چند روش به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند. به شما کمک می کند خود را بشناسید و بپذیرید. مدیتیشن همچنین می آموزد خودگویی منفی را متوقف کنید و از صحبت های ذهنی غیرمفید که در اعتماد به نفس اختلال ایجاد می کند، جدا شوید.

خواب: کم خوابی می تواند بر احساسات تأثیر بگذارد. برعکس خواب با کیفیت با ویژگی های شخصیتی مثبت از جمله خوش بینی و عزت نفس مرتبط است.

مراقبت از خود برای اعتماد به نفس مهم است. اطمینان حاصل کنید آنچه را که برای احساس خوبی در مورد خود و توانایی های خود نیاز دارید، دریافت می کنید.

با خود مهربان باشید

شفقت به خود مستلزم این است وقتی اشتباه می کنید و شکست می خورید، با مهربانی با خود رفتار کنید. این به شما امکان می دهد از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر شوید و کمک می کند تا احساسات چالش برانگیز را بهتر هدایت کنید و ارتباط تان را با خود و دیگران تقویت کنید. یک مطالعه شفقت به خود را با اعتماد به نفس مرتبط می کند.

خودگویی مثبت را تمرین کنید

خودگویی منفی توانایی های شما را محدود می کند و اعتماد به نفس تان را با متقاعد کردن ضمیر ناخودآگاه تان به اینکه "نمی توانید از عهده چیزی برآیید" یا "خیلی سخت است" و "حتی نباید تلاش کنید" را کاهش می دهد.

از طرف دیگر خودگویی خوش بینانه است، شفقت به خود را تقویت می کند و کمک می کند بر شک و تردید خود غلبه و چالش های جدیدی را تحمل کنید.

کارهایی را انجام دهید که در آن مهارت دارید

وقتی کارهایی را انجام می دهید که در آن مهارت دارید چه اتفاقی می افتد؟ اعتماد به نفس شما شروع به افزایش می کند. نقاط قوت شما قوی تر می شوند، که به بهبود باورتان کمک می کند. اتخاذ این رویکرد یک مزیت دیگر نیز دارد: میزان رضایت شما را از زندگی افزایش می  دهد.

یک مطالعه نشان داد باور به توانایی برای ایجاد توانایی های شخصی با سطح رضایت از زندگی ارتباط متوسطی دارد. 

بدانید چه زمانی نه بگویید

در حالی که انجام کارهایی که در آن ها مهارت دارید می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند، تشخیص موقعیت هایی که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود به همان اندازه مهم است. شاید متوجه شوید هر بار که در یک فعالیت خاص شرکت می کنید، به جای بهتر شدن، احساس بدتری نسبت به خود دارید.

نه گفتن به فعالیت هایی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس می شود، اشکالی ندارد. مطمئناً نمی‌خواهید از انجام کاری که باعث ناراحتی شما می‌شود اجتناب کنید، زیرا ناراحتی اغلب بخشی از فرآیند رشد شخصی است. در عین حال، هیچ اشکالی ندارد که مرزهای خود را بشناسید و به آن ها پایبند باشید.

تعیین مرزهای اجتماعی و عاطفی شما را قادر می سازد از نظر روانی احساس امنیت بیشتری کنید. همچنین کمک می کند کنترل بیشتری داشته باشید. اعتماد به نفس تا حدی این است که احساس کنید کنترل زندگی خود را دارید.

فواید اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس مزایای بیشتری را در خانه، محل کار و در روابط به همراه دارد. در اینجا نگاهی به برخی از تأثیرات مثبت یادگیری نحوه اعتماد به نفس می اندازیم:

عملکرد بهتر

به جای هدر دادن زمان و انرژی با نگرانی از اینکه به اندازه کافی خوب نیستید، می توانید انرژی خود را صرف تلاش های خود کنید. در نهایت، زمانی که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، عملکرد بهتری خواهید داشت.

روابط سالم تر

 داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر می گذارد، بلکه کمک می کند دیگران را بهتر درک کنید و دوست داشته باشید.

پذیرش برای آزمایش چیزهای جدید  

وقتی به خود ایمان دارید، تمایل بیشتری به امتحان چیزهای جدید دارید. چه برای ارتقای شغلی درخواست دهید یا در یک کلاس آشپزی ثبت نام کنید.

تاب‌آوری

باور به خود انعطاف‌پذیری یا توانایی شما را برای غلبه بر هر چالش یا ناملایماتی که در زندگی با آن مواجه می‌شوید افزایش می دهد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان