کودکانی که این 6 کار را انجام می دهند هوش هیجانی بالایی دارند

خط سلامت: هوش هیجانی در کودکان به آن ها کمک می کند تا درک بهتری از جهان اطراف خود داشته باشند و همچنین واکنش های بهتری نیز در برخورد با مسائل داشت باشند.

کودکانی که این 6 کار را انجام می دهند هوش هیجانی بالایی دارند

هوش هیجانی در کودکان به واسطه والدین پرورش می یابد. کودکانی که هوش هیجانی بالایی دارند در ارتباطات خود مهارت های بیشتری دارند و موفق تر عمل خواهند کرد.

به گزارش خط سلامت هوش هیجانی کودکان را می توان به وسیله رفتارهای آن ها شناسایی کرد.

هوش هیجانی در کودکان

هوش هیجانی کلیدی برای شادی و موفقیت است. والدینی که می خواهند فرزندانی شادتر و موفق تر داشته باشند باید به هوش هیجانی ان ها بیشتر اهمیت دهند.

کودکانی که هوش هیجانی بالایی دارند شش کار کلیدی زیر را انجام می‌دهند:

نشانه های غیر کلامی را تشخیص می دهند

مانند یک کارآگاه عاطفی، کودکان در درک احساسات دیگران با درک زبان بدن و حالات چهره آن ها خوب هستند.

ممکن است بگویند: «مامان، دوستم سارا امروز واقعا ساکت بود. از او پرسیدم که آیا او می‌خواهد بازی کند، او گفت نه. فکر می کنم او از چیزی ناراحت بود.»

چگونه این مهارت را ایجاد کنید : با کودکتان در مورد روزشان صحبت کنید و در مورد احساساتی که در افرادی که با آن ها تعامل داشتند صحبت کنید. این گفتگو ها توانایی آن ها را در خواندن احساسات تقویت می کند و اعتماد به نفس آن ها را در درک دیگران تقویت می کند.

می‌توانید بپرسید، «فکر می‌کنید امروز همکلاسی‌تان در چه حالتی بود؟»

 همدلی و دلسوزی نشان می دهند

کودکان با هوش هیجانی بالا نه تنها احساسات دیگران را شناسایی می کنند، بلکه نگرانی واقعی خود را نشان می دهند و به آن ها کمک می کنند.

به عنوان مثال، در طول یک بازی، فرزند شما متوجه می شود که دوستش ناراحت به نظر می رسد زیرا او در یک بازی برنده نشده است. او به سمت دوستش می رود و می گوید: «تو واقعاً خوب بازی کردی! آیا می‌خواهی با هم چیز دیگری بازی کنیم؟»

چگونه می توان این مهارت را ایجاد کرد:  قدرتمندترین راه برای والدین برای القای همدلی در فرزندشان، الگوبرداری از آن است.

می توانند احساسات خود را نام ببرند

کودکان باهوش هیجانی در به اشتراک گذاشتن احساسات خود عالی هستند.

وقتی فرزندتان می گوید: «من احساس ناامیدی می کنم چون نمی توانم این معما را حل کنم» یا «خوشحالم چون به دوستم کمک کردم تا اسباب بازیش را درست کند»، آن ها احساسات خود را تشخیص داده و با آن ها ارتباط برقرار می کنند.

چگونه این مهارت را ایجاد کنیم:  به احساسات خود برچسب بزنید : «از اینکه نمی‌توانم کلیدهایم را پیدا کنم احساس ناامیدی می‌کنم»

این به عادی سازی بحث در مورد احساسات کمک می کند و انجام همین کار را برای فرزند شما طبیعی تر می کند.

سازگار هستند

کودکی که قادر است به آرامی تغییرات را در روال‌های روزمره دنبال کند یا اخبار ناامیدکننده را با آرامش مدیریت کند، بلوغ عاطفی از خود نشان می‌دهد. برای مثال، وقتی یک پیک نیک در فضای باز به دلیل باران لغو می شود، به جای اینکه احساس ناراحتی کند یا عصبانی شود، کودک شما با آرامش این تغییر را می پذیرد: «اوه، باران می بارد. بیایید یک پیک نیک داخل خانه داشته باشیم»

چگونه این مهارت را ایجاد کنیم:  باز هم  از والدین شروع می شود.  انعطاف‌پذیری و آرامش در واکنش‌های خودمان، رفتار سازگارانه‌ای را برای فرزندانمان الگوبرداری می‌کند.

با دعوت از فرزندتان به حل مسئله و طوفان فکری راه حل، آن را بیشتر ادامه دهید: ”به جای آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟”

 شنوندگان خوبی هستند

بچه های باهوش عاطفی می توانند نشانه های ظریفی را که دیگران ممکن است از دست بدهند، دریافت کنند. وقتی به آن ها در مورد روز خود می گویید، آن ها چیزی بیشتر از گوش دادن انجام می دهند. آن ها با هم هماهنگ هستند و احساسات پشت کلمات شما را درک می کنند. آن ها سوال می پرسند و کنجکاوی واقعی نشان می دهند.

چگونه این مهارت را ایجاد کنیم: وقتی فرزندتان داستانی برای گفتن دارد، تمام توجه خود را به او معطوف کنید. تماس چشمی برقرار کنید، هر کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و به آن ها برسید. آنچه را که آن ها می گویند منعکس کرده و تکرار کنید تا به آن ها نشان دهید که واقعاً گوش می دهید.

می توانند خودتنظیمی کنند

بچه‌های باهوش عاطفی می‌توانند احساسات بزرگ را کنترل کنند، زمانی که اوضاع پیچیده می‌شود آرام بمانند و انتخاب‌های هوشمندانه داشته باشند. کودک خود را در حال بازی با دوستان و باختن یک دور تصور کنید. به جای اینکه از سر ناامیدی عکس العمل نشان دهد، کودکی که در خودتنظیمی مهارت دارد، ممکن است لحظه ای طول بکشد تا نفس خود را بگیرد و سپس با یک ذهنیت مثبت دوباره به داخل بپرد. آن ها خونسردی خود را حفظ می کنند و حتی پس از ناامیدی ادامه می دهند.

چگونه این مهارت را ایجاد کنیم:  مقاومت در برابر «بدخویی» کوچک خودمان، مانند فریاد زدن یا واکنش بیش از حد، راهی اساسی برای تشویق این مهارت در کودکان است.

شما همچنین می توانید یک تکنیک ”مکث و نفس کشیدن” را معرفی کنید، که در آن به کودک خود یاد می دهید که در لحظات سخت نفس عمیق بکشد یا تا 10 بشمرد. اجازه دهید آن ها نیز شاهد انجام این کار شما باشند.

وقتی بچه‌ها می‌بینند که ما با مهربانی لحظات سخت را مدیریت می‌کنیم، این درسی است که هیچوقت فراموش نمی‌کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان