کشف عجیب محققان در مورد دردهای عاطفی و عشق / قلب هم حافظه دارد و یک قلب شکسته می تواند عامل مرگ شود

خط سلامت: سندرم قلب شکسته معمولاً در نتیجه استرس شدید عاطفی یا فیزیکی اتفاق می افتد. این عارضه معمولا موقتی است و به ندرت منجر به مرگ می شود.

کشف عجیب محققان در مورد دردهای عاطفی و عشق / قلب هم حافظه دارد و یک قلب شکسته می تواند عامل مرگ شود

سندرم قلب شکسته معمولاً در نتیجه فشارهای احساسی شدید اتفاق می افتد. پژوهش ها نشان داده است این وضعیت عمدتاً در زنان یائسه رخ می دهد.

به گزارش خط سلامت اصطلاح سندرم قلب شکست اولین بار توسط محققان ژاپنی، برای توصیف مشکلات قلب ناشی از استرس عاطفی یا فیزیکی مطرح شد.

سندرم قلب شکسته چیست؟

سندرم قلب شکسته که به آن کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو (TTC) یا کاردیومیوپاتی ناشی از استرس نیز می‌گویند، اولین بار در سال 1990 در ژاپن توصیف شد. این عارضه معمولاً نتیجه استرس شدید عاطفی یا جسمانی مانند بیماری ناگهانی، از دست دادن یکی از عزیزان، تصادف جدی یا یک بلای طبیعی مانند زلزله است.

علائم سندرم قلب شکست

علایم سندرم قلب شکسته عبارت است از:

درد شدید قفسه سینه

عرق سرد

احساس سبکی سر

خستگی 

تنگی نفس شبیه حمله قلبی. تحقیقات نشان می دهد 5 درصد از زنان مشکوک به حمله قلبی  در حقیقت به سندرم قلب شکسته مبتلا هستند.

چه کسانی در معرض سندرم قلب شکسته هستند؟

سندرم قلب شکسته عمدتاً در زنان یائسه رخ می دهد. افرادی که اضطراب یا افسردگی دارند یا قبلا داشتند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم قلب شکسته هستند.

آیا سندرم قلب شکسته کشنده است؟

اکثر افرادی که سندرم قلب شکسته دارند به سرعت بهبود می یابند و اثرات طولانی مدتی ندارند. اما گاهی اوقات این وضعیت دوباره رخ می دهد. به ندرت، سندرم قلب شکسته باعث مرگ می شود.

چرا سندرم قلب شکسته اتفاق می افتد؟

از نظر علت شناسی، متخصصان قلب می گویند: افزایش ناگهانی هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزون به قلب شوک می دهد و باعث ایجاد تغییراتی در سلول های عضله قلب یا عروق کرونر (یا هر دو) می شود که از انقباض موثر بطن چپ جلوگیری می کند.

در ژاپن، سندرم قلب شکسته در بین مردان شیوع بیشتری دارد. بدیهی است که عوامل روانی-اجتماعی و کارکرد محور مغز- قلب نقش برجسته ای در منشاء این بیماری ایفا می کنند. به عنوان مثال، محققان ژاپنی جریان خون مغزی (CBF) را در بیماران مبتلا به سندرم قلب شکسته در مراحل حاد و مزمن اندازه‌گیری کردند. در تمام بیماران، جریان خون مغزی به طور قابل توجهی در هیپوکامپ، ساقه مغز و گانگلیون های پایه افزایش یافته و به طور قابل توجهی در قشر جلوی مغز در مرحله حاد کاهش یافته است. این تغییرات مغزی با بهبودی فروکش کرد.

ارتباط قوی بین قلب و مغز

تحقیقات جدید توسط نشان داده است قلب انسان دارای یک سیستم عصبی ذاتی است که عملکردهای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را نشان می دهد. این سیستم عصبی ذاتی قلب شامل تقریباً 40000 نورون به نام نوریت های حسی است که اطلاعات را به مغز منتقل می کند.

این مطالعات و سایر مطالعات مشابه آنها وجود ارتباط بین قلب و مغز را ثابت می کند، به این صورت که هر دو عضو حاوی مقادیر زیادی از خاطرات و احساسات هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان