10 نکته برای تربیت کودک سالم از نظر عاطفی

خط سلامت: فرزندپروری راه و رسم تربیت فرزندان است که مستقیما بر رشد جسمی و روانی کودک تاثیر گذار است.

 10 نکته برای تربیت کودک سالم از نظر عاطفی

فرزندپروری به روش صحیح به رشد عاطفی کودکان کمک می کند و باعث می شود در آینده ارتباطات سالم تر و گسترده تری را شکل دهند.

به گزارش خط سلامت در فرزندپروری سلامت عاطفی کودکان در نظر گرفته می شود.

فرزند پروری

فرزندپروری به شیوه ای صحیح به سلامت عاطفی کودکان منجر می شود. وقتی بچه ها به دنیا می آیند، والدین از سلامت بچه های شان مطمئن می شوند. در میان توجه والدین به رشد کودک، بسیاری از اوقات به احساسات کودکان توجه نمی شود. سلامت عاطفی نیز مهم است. کودکان سالم از نظر عاطفی مهارت های اجتماعی قوی دارند و می توانند به خوبی با مشکلات زندگی کنار بیایند.

سلامت عاطفی

سلامت عاطفی توانایی فرد برای درک و مدیریت احساسات خود است. مهارت درک، بیان، نظارت و مدیریت احساسات، ابعاد خاصی هستند که سلامت عاطفی فرد را تعیین می کنند .

یک کودک می تواند تحت تاثیر وضعیت عاطفی مراقب اولیه خود، که مادرش است، از همان مرحله شیرخوارگی می بیند و می آموزد. همانطور که رشد شناختی آن ها اتفاق می افتد، آن ها احساسات مختلف را یاد می گیرند و سعی می کنند آن ها را تقلید کنند و آن ها را ابراز کنند. بنابراین از سنین پایین، تنظیم هیجانی و راه های سالم بودن از نظر عاطفی باید آگاهانه آموزش داده شود.

روش های فرزندپروری صحیح

والدین نقش بی نظیری در تربیت فرزندانی سالم از نظر عاطفی دارند. در زیر توصیه هایی برای رشد عاطفی کودکان و فرزندپروری صحیح آورده شده است:

 به کودک کمک کنید احساساتش را تشخیص دهد 

انواع مختلفی از احساسات مانند خشم ، دلخوری، شادی و غم وجود دارد . می توانید به کودک خود یاد دهید که این احساسات را بشناسد، زیرا کودکان می توانند در اکثر مواقع این احساسات را تجربه کنند. کودک شما زمانی که در شرایط زندگی واقعی در طول سال های شکل گیری خود غرق این احساسات می شود، گیج می شود. می توانید به کودک خود اطمینان دهید که احساس کردن آن ها طبیعی است.

آگاه شوید

زمانی که کودکتان احساسات مختلفی را پشت سر می گذارد باید آگاه شوید. با آگاهی از احساسات کودک، می‌توانید از بروز هرگونه احساسات منفی در آنها جلوگیری کنید.

 به واکنش های هیجانی بیش از حد واکنش نشان ندهید

شما نباید به هر طغیان عاطفی از سوی فرزندتان واکنش نشان دهید. در عوض، سعی کنید در این مدت آرامش خود را حفظ کنید. این به فرزند شما کمک می کند تا کنترل احساسات خود را یاد بگیرد.

 تنظیم هیجانی را آموزش دهید

شما باید از چنین موقعیت های دشواری به عنوان فرصت هایی برای آموزش تنظیم هیجانی به فرزند خود استفاده کنید. این کار می تواند زمانی انجام شود که کودک شما آرام شود. کودکان می‌توانند درباره آنچه اتفاق افتاده است فکر کنند و از عواقب این طغیان‌های عاطفی مطلع شوند.

 ارتباط مناسب

اغلب اوقات بیان عاطفی کودک روشی ناسازگار برای بیان نیازهای او می باشد. می توانید با برقراری ارتباط صحیح با تماس چشمی و بیان کافی با کلمات مناسب به کودک خود بیاموزید که نیازها را به روش های جایگزین بیان کند.

 الگو باشید

الگوسازی یکی از راه‌های آموزش تنظیم هیجانی به فرزندان است. کودکان معمولاً در موقعیت‌های مختلف بیان عاطفی والدین خود را تقلید می‌کنند.

فرزند خود را تحسین کنید

تقویت رفتار خوب با تمجید و دلسرد کردن رفتار نامطلوب مهم است. این تقویت ها به فرزند شما در روند تنظیم عاطفی کمک می کنند.

فضای امن ایجاد کنید

وقتی فرزندتان از نظر عاطفی پریشان می شود، باید روی ایجاد یک فضای امن تمرکز کنید.

تمرینات تنفسی را آموزش دهید

تکنیک های مختلف و مفید برای کنترل احساسات طاقت فرسا مانند تمرینات تنفس عمیق را می توان به کودک خود آموزش داد.

 همدلی را آموزش دهید

به رشد همدلی در فرزندتان اهمیت دهید. کودکان از این طریق وضعیت عاطفی دیگران را می سنجند و مطابق با آن ها رفتار می کنند. همدلی می تواند به آن ها کمک می کند تا از نظر عاطفی سالم بمانند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان