افسردگی با اختلال عاطفی فصلی( SAD ) چه تفاوتی دارد؟ / 6 راه تشخیص

خط سلامت: اختلال عاطفی فصلی ممکن است شبیه به افسردگی باشد، اما این دو یکسان نیستند. تغییر فصل و دما بر روحیه و انرژی افراد تأثیر می گذارد.

 افسردگی با اختلال عاطفی فصلی( SAD ) چه تفاوتی دارد؟ / 6 راه تشخیص

اختلال عاطفی فصلی و افسردگی هر دو مشکلات خواب و احساس مداوم ناراحتی دارند. اگرچه اختلال عاطفی فصلی( SAD ) یک اختلال افسردگی اساسی عود کننده است که دارای یک الگوی فصلی است، اما با افسردگی بالینی یکسان نیست.

به گزارش خط سلامت وقتی هوا سردتر می شود و روزها کوتاه می شوند، افراد نور خورشید را کمتر می بینند و ترجیح می دهند در خانه بمانند.تفاوت اختلال عاطفی فصلی و افسردگی در این مطلب آورده شده است.

اختلال عاطفی فصلی علائم

اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که در زمان خاصی از سال، معمولاً در ماه‌های پاییز و زمستان که نور طبیعی کمتری وجود دارد، رخ می‌دهد . علت دقیق اختلال عاطفی فصلی به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است با کمبود قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط است.

کاهش نور خورشید می تواند ساعت داخلی بدن (ریتم شبانه روزی) را مختل کند و بر تولید برخی انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و ملاتونین تأثیر بگذارد و به علائم اختلال عاطفی فصلی( SAD ) کمک کند. بر اساس یک مطالعه که در مجله تحقیقات و درمان افسردگی منتشر شد ، زنان و کسانی که دور از خط استوا زندگی می کنند، از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال عاطفی فصلی( SAD )هستند.

علائم شایع اختلال عاطفی فصلی( SAD ) 

انرژی کم

پرخوابی

افزایش وزن

تحریک پذیری

مشکل در تمرکز

ولع مصرف کربوهیدرات

افسردگی و علائم

افسردگی یک اختلال سلامت روان است که با احساس مداوم غم، ناامیدی و عدم علاقه یا لذت به فعالیت ها مشخص می شود. این اختلال بر جنبه های مختلف زندگی افراد، از جمله احساسات، افکار و رفاه جسمی آن ها تأثیر می گذارد. علل افسردگی پیچیده است و می تواند ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی باشد. در اینجا برخی از عوامل ایجاد افسردگی عبارتند از:

عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی

سابقه خانوادگی افسردگی

شرایط پزشکی مزمن

عوامل استرس زای مهم زندگی

علائم افسردگی عبارتند از:

غم و اندوه مداوم

خستگی

تغییر در خواب و اشتها

احساس بی ارزشی

مشکل در تمرکز

افکار مرگ یا خودکشی.

تفاوت بین اختلال عاطفی فصلی و افسردگی

بین افسردگی و اختلال عاطفی فصلی تفاوت هایی نظیر موارد زیر وجود دارد:

 الگوی فصلی

اختلال عاطفی فصلی( SAD ) با یک الگوی فصلی مشخص می شود که معمولا در پاییز و زمستان رخ می دهد، در حالی که افسردگی  در هر زمانی از سال رخ دهد.

 قرار گرفتن در معرض نور

اختلال عاطفی فصلی( SAD ) با کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط است. افسردگی لزوماً به شرایط نوری خاص مرتبط نیست.

تغییر در خواب و اشتها

اختلال عاطفی فصلی( SAD ) اغلب شامل پرخوابی و افزایش اشتها، به ویژه مصرف کربوهیدرات ها است. افسردگی به صورت پرخوابی یا بی خوابی و تغییر در اشتها ظاهر می  شود.

 شروع و مدت

علائم SAD شروع و بهبودی قابل پیش بینی دارد و با فصول همسو می شود، در حالی که علائم افسردگی به تدریج ایجاد می شود و در طول سال ادامه می یابد.

 محرک های محیطی

در حالی که هر دو شرایط را می توان تحت تأثیر عوامل محیطی قرار داد، اختلال عاطفی فصلی( SAD )بیشتر با تغییرات فصول و در دسترس بودن نور مرتبط است.

شیوع

اختلال عاطفی فصلی( SAD ) در مناطقی با تغییرات فصلی مشخص شایع تر است. از سوی دیگر، افسردگی یک پدیده جهانی است.

درمان 

گزینه های درمانی موثری برای اختلال عاطفی فصلی و افسردگی وجود دارد.

اختلال عاطفی فصلی

نور درمانی، که در آن افراد در معرض نور روشنی قرار می گیرند که نور طبیعی خورشید را تقلید می کند، یک درمان رایج است.  روان درمانی و داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی نیز می توانند موثر باشند.

افسردگی

گزینه های درمانی شامل روان درمانی (مشاوره یا گفتگو درمانی)، داروها (داروهای ضد افسردگی) و تغییر سبک زندگی است. اگر مورد شدید باشد، درمان و دارو هر دو توسط پزشکان توصیه می شود.

در حالی که افسردگی و اختلال عاطفی فصلی علائم مشترکی دارند، زمان بندی، محرک های محیطی و تظاهرات خاص آن ها را متمایز می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.  

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان