با افراد شبیه به خود ازدواج کنید یا متفاوت ؟ پاسخ روانشناسان خواندنی است

​خط سلامت: رابطه با افراد شبیه به خود بیشترین جذابیت را برای برخی افراد دارد. اما برخی افراد بر این باورند که افراد متضاد بیشتر جذب همدیگر می شوند.

با افراد شبیه به خود ازدواج کنید یا متفاوت ؟ پاسخ روانشناسان خواندنی است

رابطه دو فرد شبیه به هم در دراز مدت رضایت بخش ترین و پایدارترین روابط عاشقانه را ایجاد می کنند.

به گزارش خط سلامت برخلاف این افسانه که افراد جذب شخصی مخالف خود می شوند ، افراد شبیه به هم بیشتر جذب یکدیگر می شوند.

رابطه قطب های همنام و ناهمنام

رابطه افراد و رضایت از آن معمولا در درازمدت مشخص می شود. معمولاً اعتقاد بر این است که متضادها جذب می شوند. یعنی افراد جذب کسانی می شوند که از نظر خصوصیات، تجربیات و ویژگی های شخصیتی با خودشان تفاوت زیادی دارند. تعیین منشأ دقیق این گفته دشوار است. در قدیم تر اعتقاد بر این بود که مکمل بودن زوج را جذاب تر می کند و یک رابطه متعادل ایجاد می کند. برای مثال، یک فرد درون‌گرا همسر برون‌گراتر را انتخاب می‌کند ، شاید به عنوان راهی برای درون‌گرا برای بهره‌مندی از تأثیر برون‌گرا.

افسانه رایج رابطه

«تضادها جذب می‌شوند» به یک عبارت رایج و یک شعار در فرهنگ تبدیل شد. بسیاری از مردم موافق هستند که این ضرب المثل درست است و حتی می توانند به مثالی در زندگی خود اشاره کنند. به قول دیگری تنوع چاشنی زندگی است، در حالی که مغز ما عاشق تازگی است. با این حال این ایده که مخالفان همیشه جذب هم می شوند، فقط یک افسانه عاشقانه است. واقعیت کاملا متفاوت است.

حقیقت رابطه

تحقیقات فراوان شواهدی را برای جذابیت شباهت نشان می دهد . افراد معمولاً به سمت افرادی جذب می‌شوند که شبیه خودشان هستند  و جذب کسانی می‌شوند که با آن ها علایق و ویژگی‌های مشترک دارند. یک مطالعه اخیر نشان داد که به طور متوسط، شرکای زندگی تقریباً 90 درصد از ویژگی‌هایی مانند دینداری و ایدئولوژی سیاسی و حتی عوامل سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و اینکه آیا سیگار نمی‌کشند، مشترک هستند. شرکت کنندگان در این مطالعه مشابه بودند. به طور کلی، آن ها از نظر سن، قومیت ، تحصیلات ، سطح درآمد و از همه مهمتر، اعتقادات و ارزش های اصلی مشابهی داشتند.

شباهت ها، راز موفقیت یک رابطه

طبق مطالعات مختلف، نه تنها افراد به سمت افرادی که شبیه خودشان هستند جذب می شوند، بلکه شباهت نشان دهنده موفقیت طولانی مدت یک رابطه است.

افرادی که شبیه هم هستند تمایل دارند در مورد چیزهای بیشتری مانند سیاست و مذهب به توافق برسند و ترجیحات ارتباطی یکسانی دارند. در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد متضادها دفع می‌کنند - به‌ویژه وقتی صحبت از دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و خلق و خو می‌شود. به عنوان مثال، نشان داده شده است که افراد درونگرا و برونگرا کمتر احتمال دارد با هم جفت شوند و این تصور غلط را از بین می برد که افراد برونگرا و درونگرا جذب یکدیگر می شوند.

تفاوت ها، عامل جذابیت کوتاه مدت رابطه

بنابراین، چرا این باور منسوخ شده که مخالفان جذب می شوند، هنوز اینقدر فراگیر است؟ این به این دلیل است که مطمئناً افراد متضاد می توانند جذب یکدیگر شوند، اما این جذابیت اغلب کوتاه مدت است، به خصوص اگر زوجین ارزش های مشابهی نداشته باشند. این نوع روابط بر اساس شیفتگی زودگذر و شیمی فیزیکی است، اما منجر به عشق نمی شود. تفاوت ها ممکن است یک جرقه اولیه ایجاد کنند، اگرچه در دراز مدت، شباهت ها رضایت بخش ترین و پایدارترین روابط عاشقانه را ایجاد می کنند . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان