روانشناسان نسخه شخصیت علاقمندان به طالع بینی را پیچیدند

خط سلامت: طالع بینی یکی از مسائل پر طرفدار امروزی است.

روانشناسان نسخه شخصیت علاقمندان به طالع بینی را پیچیدند

طالع بینی برخی افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد و افراد شخصیت خود را بر اساس آن ها تعریف می کنند.

به گزارش خط سلامت بین طرفدار طالع بینی بودن با خودشیفتگی افراد رابطه وجود دارد.

طالع بینی و ویژگی های شخصیتی

طالع بینی در جهان روز به روز محبوب تر می شود. طبق تحقیقات محققان دانشگاه لوند در سوئد افراد زمانی که تحت استرس هستند به احتمال زیاد طالع بینی و سایر باورهای علمی مشکوک را می پذیرند. درک اینکه چرا مردم به طالع بینی اعتقاد دارند، مهم است. 

بنابراین محققان می‌خواستند دریابند آیا ویژگی‌های شخصیتی فردی در درک اینکه چرا برخی افرادی که به طالع بینی اعتقاد دارند نقشی بازی می کند.

ارتباط ویژگی شخصیتی و اعتقاد به شبه علم

تحقیقات گذشته نشان داده است پنج ویژگی بزرگ پذیرا بودن، برون گرایی و روان رنجوری با باور به ماوراءالطبیعه (ضعیف) همبستگی مثبت دارند. از سوی دیگر، وظیفه شناسی، ویژگی شخصیتی است که کمترین ارتباط را با باورهای شبه علمی دارد. شواهد بر صفت توافق آمیخته است .

طالع بینی و خود شیفتگی و هوش

محققان همچنین پیوندهای بین طالع بینی و خودشیفتگی را "به دلیل دیدگاه متمرکز بر خود" بررسی کردند. در نهایت، محققان می خواستند سطح IQ شرکت کنندگان را اندازه گیری کنند، زیرا مشخص شده است هوش با اعتقاد به شبه علم و ماوراء الطبیعه ارتباط منفی دارد. هوش همچنین ارتباط منفی با آپوفنی دارد ، که تمایل به دیدن ارتباطات یا الگوهای بین چیزهای نامرتبط است .

اندازه گیری اعتقاد به طالع بینی و ویژگی های شخصیتی

برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین شخصیت های فردی و اعتقاد به طالع بینی، محققان شخصیت، سطح IQ و باورهای طالع بینی 264 شرکت کننده انگلیسی زبان را ارزیابی کردند. اکثر شرکت کنندگان (87%) زن بودند و محدوده سنی آن ها 25 تا 34 سال بود.

برای اندازه‌گیری باور آزمودنی‌ها به طالع بینی، محققان از آن ها خواستند نسخه کوتاه‌شده هشت ماده‌ای از ابزار ارزیابی روان‌سنجی به نام پرسشنامه اعتقاد به طالع بینی را تکمیل کنند .

از شرکت کنندگان خواسته شد در مقیاس 1 تا 5 به حقیقت جملاتی مانند "طالع بینی آینده یک فرد را پیش بینی می کند" و.... امتیاز دهند.

یافته‌ها نشان داد خودشیفتگی قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده باور در طالع بینی بود و بهره هوشی با این باور ارتباط منفی داشت.

صفات گشودگی، وظیفه شناسی و روان رنجوری هیچ همبستگی نشان ندادند، در حالی که توافق پذیری و برون گرایی همبستگی مثبت کمی را نشان دادند.

هوش یک اثر منفی کوچک اما قابل توجه داشت: هر چه ضریب هوشی بالاتر باشد، احتمال اعتقاد به طالع بینی کمتر می شود.

محققان همچنین دریافتند شرکت‌کنندگان زن و شرکت‌کنندگان مسن‌تر نسبت به طالع‌بینی کمی بالاتر اعتقاد داشتند.

جالب توجه است، این مطالعه نشان داد ویژگی‌های خودشیفتگی با این باور که طالع بینی توسط علم پشتیبانی می‌شود، همبستگی دارد و این احتمال را مطرح می‌کند که خودشیفته ها معمولاً در برابر پذیرش واقعیت مقاوم‌تر هستند.

 شواهد علمی و حمایت از اعتقاد به طالع بینی 

هیچ مدرک علمی برای حمایت از اعتقاد به طالع بینی وجود ندارد، زیرا به جای شواهد تجربی، بر مفاهیم شبه علمی متکی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان