فیلم/ ترس از بیمار شدن چگونه 5 درصد از افراد را رنج می دهد؟ +طرحواره های حل نشده را درمان کنید

خط سلامت: خود بیمار انگاری مربوط به افرادی است که معمولاً در مورد بیماری‌ها، تشخیص و درمان آنها اطلاعات زیادی کسب کرده و به پزشکان زیادی مراجعه می کنند.

فیلم/ ترس از بیمار شدن چگونه 5 درصد از افراد را رنج می دهد؟ +طرحواره های حل نشده  را درمان کنید

خودبیمارانگاری یا هیپوکندریا (Hypochondria) در اصطلاح روان‌پزشکی اختلالی است که در آن فرد قویاً اعتقاد دارد که مبتلا به یک بیماری جدی یا مرگبار است، در حالی که معاینات و بررسی‌های پزشکی کامل و همه‌جانبه هیچ مشکلی را نشان نداده‌ است.

به گزارش خط سلامت بسیاری از افراد برای دست‌یابی به اطلاعات پزشکی اینترنت را جستجو می‌کنند اما برای برخی افراد این جستجو با اضطراب فزاینده‌ای همراه است؛ پدیده‌ای که پژوهشگران به آن «سایبرکندریا» -گونه آنلاین هیپوکندریا (خودبیمارپنداری)- می‌گویند.

اصطلاح سایبرکندریا برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۱ در روزنامه ایندیپندنت برای توصیف «استفاده بیش از حد از سایت‌های بهداشت و سلامت اینترنتی برای کاهش اضطراب بیماری نداشتن» بکار برده شد.

بیماران مبتلا به سایبرکندریا به‌طورجدی نگران‌اند که یک اختلال جدی پنهان دارند که ممکن است سلامتی آنان را به خطر بیندازد و آنها از آن اختلال و بیماری بی خبرند و این باعث افزایش زیاد اضطراب و استرس در آنان می‌شود. جستجو کردن اطلاعات پزشکی بر روی اینترنت ممکن است چرخه معیوبی ایجاد کند که به نگرانی و ناراحتی بیشتر منجر شود، به ویژه برای کسانی که تردید و عدم یقین را دوست ندارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان