چرا در موقعیت های غیر منتظره واکنش نشان می دهید/کشف سلول های لوستر

خط سلامت: مغز انسان به موقعیت های غیر منتظره واکنش نشان می دهد.

چرا در موقعیت های غیر منتظره واکنش نشان می دهید/کشف سلول های لوستر

مغز انسان ساختار پیچیده ای دارد و هر بخش مسئولیت خاصی بر عهده دارد.

به گزارش خط سلامت تحقیقات جدید موسسه علوم اعصاب هلند نشان می‌دهد سلول‌های لوستر، نوع خاصی از سلول‌های مغزی، در موقعیت‌های غیرمنتظره فعال می‌شوند.

مغز و واکنش به موقعیت های غیرمنتظره

مغز عملکردهای متفاوتی دارد. فرض کنید در حال دوچرخه سواری به سمت محل کار در شهر هستید و ناگهان یک ساختمان جدید در جایی می بینید. در روز اول بسیار تعجب آور است. در روز دوم تا حدودی کاهش می یابد و بعد از یک هفته دیگر اصلا متوجه آن نمی شوید.

همین اتفاق برعکس می‌افتد: وقتی ساختمانی که همیشه آنجا بود ناگهان ناپدید شد، تعجب می‌کنید. اما مغز چگونه تغییرات غیرمنتظره را سیگنال می دهد و کدام سلول ها درگیر هستند؟

محققان  نوع خاصی از سلول های مغزی را که به تعداد کمی در قشر مغز یافت می شود بررسی کردند که به آن های سلول لوستر می گویند. این سلول ها برخلاف سایر سلول‌های مغزی بازدارنده، فقط یک نقطه از سلول‌های دیگر را مهار می‌کنند، اما به طور قابل‌توجهی درباره علت و زمان آن اطلاعات کمی وجود دارد.

عملکرد سلول لوستر در موقعیت های غیر منتظره

به عنوان اولین گام دانشمندان بررسی کرده اند سلول های لوستر در قشر بینایی چه واکنشی نشان می دهند. نوع محرک در واقع چندان اهمیتی ندارد، مهم این است که موقعیتی غیرمنتظره و غافلگیرکننده است.

هنگام قرار گیری در موقعیت غیر منتظره در ابتدا سلول ها به شدت واکنش نشان می دهند، اما پس از قرار گرفتن در معرض مکرر، فعالیت ضعیف تر می شود. این نشان می‌دهد سلول‌ها قادر به سازگاری هستند، که مفهومی به نام پلاستیسیته شناخته می‌شود. این پلاستیسیته در سطح ساختاری آناتومیکی نیز رخ می‌دهد.

آنچه این مطالعه را مهم می کند این است که این اولین مطالعه جامع در مورد سلول های لوستر در قشر بینایی است. دانشمندان نه تنها مشخص کرده‌اند آن ها به چه چیزی پاسخ می‌دهند، بلکه مشخص کرده‌اند با کدام سلول‌های مغزی ارتباط برقرار می‌کنند و تأثیر آن ها بر سایر سلول‌های مغزی چیست.

قبلاً هرگز به این جزئیات به این موضوع نگاه نشده بود. درک نقش این نورون های بازدارنده در قشر مغز برای بسیاری از فرآیندها، از جمله یادگیری از شرایط غیرمنتظره، حیاتی است.

دلیل نام گذاری سلول لوستر

سلول‌های لوستر که به دلیل شباهت شان به لوستر نامگذاری شده‌اند، سلول‌های مغزی بازدارنده‌ای هستند که بر نقطه شروع (بخش اولیه آکسون) سیگنال‌های الکتریکی در سلول‌های هرمی، رایج‌ترین سلول‌های قشر مغز تمرکز می‌کنند.

تصور می شد سلول های لوستر با مسدود کردن پتانسیل عمل، کنترل قوی بر سلول های هرمی اعمال می کنند. با کمال تعجب، تحقیقات کنونی نشان می دهد این اثر در واقع بسیار ضعیف است، که با نتیجه گیری های قبلی در تضاد است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان