کنترل گرها با این 4 نشانه شناسایی می شوند

خط سلامت: کنترل گری اعمال قدرت و نفوذ بر دیگران است.

کنترل گرها با این 4 نشانه شناسایی می شوند

کنترل گری و زورگویی را نباید با هم اشتباه گرفت. افراد کنترل گر از شیوه های مختلفی برای کنترل طرف مقابل استفاده می کنند که گاهی همراه با زورگویی است.

به گزارش خط سلامت کنترل گری یک ویژگی شخصیتی مهم و نسبتا رایج است. 

کنترل گری و محبت افراطی

کنترل گری گاهی اقات در قالب محبت بیش از حد متجلی می شود.

برخی از افراد کنترل گر با محبت افراطی سعی در کنترل کردن دیگران دارند. خودش دیگران را به جایی که می خواهد می رساند. لوازم مورد نیاز دیگران را تهیه می کند. این رفتارها به راحتی با توجه و محبت اشتباه گرفته می شود ولی ریشه اصلی آنها در راستای ارضای احساس کنترل گری است.

نشانه های کنترل گری

برخی از شایع ترین رفتارهای افراد کنترل گر عبارت است از:

محدود کردن رفت و آمد دیگران

افراد کنترل گر به طور واضح، رفت و آمد و ارتباط اجتماعی دیگران را محدود می کنند.

ایراد گرفتن

ایراد گرفتن ازویژگی های افراد کنترل گر است که به مرور زمان، اعتماد به نفس دیگران را به شدت کاهش می دهد. فرد کنترل گر با ایراد گرفتن از رفتار، ظاهر، کارها و ویژگی های دیگران کاری می کند که استقلال فکری خود را از دست بدهند و ترجیح دهند برای جلوگیری از سرزنش هر کاری که او می گوید را انجام بدهند.

آسیب زدن به خود

افراد کنترل گر با آسیب زدن به خود، دیگران را مجبور به انجام خواسته های شان می کنند. از غذا خوردن اجتناب می کنند به کارهای پرخطر رو می آورند و حتی در برخی موارد اقدام به خودکشی می کنند. فرد کنترل گر با شناخت حساسیت دیگران نسبت به خود، رفتاری را انجام می دهد که او را به هدفش برساند.

 بحث و دعوا

اگردیگران  از فرد کنترل گر چیزی خلاف میلش بخواهند با بحث و دعوا روبرو خواهند شد. فرد کنترل گر طوری رفتار می کند که باعث بحث و دعوا و تشنج روانی شود تا افراد را وادار به عقب نشینی کند و بتواند به مسیر خود ادامه دهد.

رفتار صحیح  با فرد کنترل گر

ارتباط با افراد کنترل گر در هر جایگاهی سلامت روان دیگران را تهدید می کند، با آموزش تکنیک های رفتار صحیح با فرد کنترل گرمی توان  به سلامت روان افراد کمک کرد .

تعیین حد و مرز

 افراد کنترل گر برای این که احساس بهتری داشته باشند به سمت افرادی می روند که حد و مرز مشخصی در روابط  ندارند و با اعتماد به نفس پایین راحت به خواسته های آن ها تن می دهند. 

حفظ آرامش

افراد کنترل گر برای رسیدن به خواسته های خود به عصبانی کردن دیگران و ایجاد مشاجره می پردازند تا بتوانند از این رفتار به نفع خود استفاده کنند. زمانی که افراد حس کردند فرد کنترل گر می خواهد آنها را وارد مشاجره کند، برای حفظ آرامش ، بهتر است محیط را ترک کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان