اگر سریع تصمیم گیری می کنید این ماده شیمیایی مغزتان زیاد است

خط سلامت: دوپامین یکی از هورمون های مغز است و مسئولیت های مختلفی را بر عهده دارد.

اگر سریع تصمیم گیری می کنید این ماده شیمیایی مغزتان زیاد است

دوپامین بر فرایند های تصمیم گیری و یادگیری مرتبط است.

به گزارش خط سلامت مطالعه اخیر بینش جدیدی را در مورد رابطه بین آزادسازی انتقال دهنده عصبی دوپامین و فرآیندهای تصمیم گیری ارائه می دهد.

دوپامین و تصمیم گیری

دوپامین زمانی که توسط مغز آزاد و ترشح می شود تصمیم‌ها سریع‌تر گرفته می‌شوند، اما معمولاً این تصمیمات نادرست‌تر هستند.

محققان دانشگاه کلن، مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپندورف، دانشگاه صنعتی TUD Dresden و روانپزشکی یکپارچه در Winterthur (سوئیس) در این مطالعه مشارکت داشتند. دوپامین با تعدادی از جنبه های یادگیری پاداش و انتخاب عمل مرتبط است. بر اساس یک نظریه، دوپامین میزان تلاشی که برای اعمال صرف می‌شود یا سرعت انجام آن‌ها را تنظیم می‌کند.

محققان این موضوع را در یک مطالعه جدید با استفاده از یک کار یادگیری بررسی کردند. آنها 31 داوطلب مرد را مشاهده کردند که یاد گرفتند نمادهای انتزاعی را با پاداش مرتبط کنند. همه شرکت کنندگان انواع مختلفی از تکلیف یادگیری را تحت شرایط دارویی مختلف انجام دادند. در یک شرایط، انتشار دوپامین از نظر دارویی توسط L-dopa، یک پیش ساز دوپامین، افزایش یافت. در شرایط دیگری، ترشح دوپامین با استفاده از دوز پایین داروی هالوپریدول افزایش یافت. در شرایط کنترل، شرکت کنندگان دارونما دریافت کردند.

دوپامین و عملکرد های سرعتی

علاوه بر عملکردهای شناخته شده به نظر می رسد دوپامین یک معامله سرعت-دقت را نیز تنظیم می کند. این رابطه پیچیده بین تمایل افراد به واکنش آهسته و اشتباهات نسبتاً کمتر و تمایل آنها برای واکنش سریع و اشتباهات نسبتاً بیشتر را توصیف می کند.

دانشمندان توانستند نشان دهند که وقتی آزادسازی دوپامین از نظر دارویی افزایش می‌یابد، پارامتری که نشان‌دهنده این مبادله سرعت-دقت است، هم تحت ال-دوپا و هم در هالوپریدول کاهش می‌یابد. هر چه شرکت کنندگان سریعتر تصمیم بگیرند، این تأثیر قوی تر بود. بنابراین نتایج  نشان می‌دهد مدل‌های کامپیوتری  بینش بهتری نسبت به عملکرد سیستم‌های انتقال دهنده عصبی خاص ارائه می دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان