چقدر با خودتان مهربان هستید؟/ این نشانه ها را جدی بگیرید

خط سلامت: مهربان بودن با خود یک توصیه مهم از روانشناسان است

چقدر با خودتان مهربان هستید؟/ این نشانه ها را جدی بگیرید

مهربان بودن با خود یک توصیه مهم از روانشناسان است اما متخصصان روانشناسی می گویند برخی نشانه را اگر دیدید ضرورت دارد که دیگر با خود مهربان تر رفتار کنید.

به گزارش خط سلامت این افراد دایم از خود انتقاد می کنند و نمی توانند حتی لبخند کوچکی بزنند و باور کنند که به اندازه کافی خوب هستند.

مهربان بودن با خود

یکی از سخت‌ترین تضادهایی که در زندگی تجربه می‌کنیم، تضاد و جنگ با خودمان است. این حس که به قدر کافی خوب نیستید یا همیشه می‌توانید بهتر باشید رهایتان نمی‌کند.

مقایسه

مقایسه خود با دیگران قدرت ذهنی‌ را کم می کند و همواره در یک سیکل معیوب می افتد.

بلاتکلیفی

آیا همیشه به خود شک دارید و در مورد کوچک‌ترین تصمیم‌های زندگی‌ تردید دارید؟ این‌ مورد نشانه‌ احساس بی‌کفایتی است. نسبت به هر تصمیمی که می‌گیرید شک دارید به همین علت نمی‌توانید کارها را تمام کنید.

کمالگرا هستید

بی‌وقفه می‌کنید، می‌خواهید نفر اول باشید. همه جزئیات را می خواهید و بی‌نقص بودن چیزی است که به آن فکر می کنید. ترس از خطا کردن آشفته تان می‌کند.

بی ارزش کردن موفقیت‌ها

با اینکه سخت تلاش می‌کنید تحسین دیگران را نمی‌پذیرید.

دنبال تأیید هستید

تا زمانی که کسی به شما نگوید کارتان ارزشمند بوده است، احساس مثبت ندارید و کارتان را به رسمیت نمی‌شناسید.

اگر به دنبال اعتبار از بیرون هستید و به تأیید دیگران دلخوش کرده‌اید، نشانه‌ای از احساس بی‌کفایتی و عزت نفس پایین‌ را با خود دارید.

ترس از شکست

مطمئنا عقیده، رویاها و چیزهایی هست که دوست دارید امتحان کنید، اما ترس از اینکه به قدر کافی در این موارد خوب نباشید شما را به غل و زنجیر می‌کشد.

خود انتقاد گر

زمانی که مجبور ‌شوید استانداردها را کمتر رعایت کنید، دچار خود انتقاد گری می‌شوید. صدای منتقد درونی شما بیشتر از آنکه مهرورز و بهبوددهنده باشد، منفی و خشن است و بیشتر از آنکه یک همراه در ذهن‌تان داشته باشید، یک دشمن در درون‌تان دارید. بنابراین وقت آن رسیده که خود را ارزیابی کنید.

چرخه را بشکنید

اگر این نشانه‌ها را در خود شناسایی کرده‌اید، احتمال دارد دچار احساس بی‌کفایتی باشید. با خودآگاهی و تلاش آگاهانه می‌توانید این تمایلات را کاهش دهید و آن‌ها را به شکل مؤثری مدیریت کنید.

دقت کنید چه زمان و چه مکانی خیلی از خودتان انتقاد می‌کنید یا به دنبال تأیید بیرونی هستید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان