چه افرادی فاجعه سازی می کنند+راهکار

خط سلامت: فاجعه سازی چیست و چگونه می توان آن را متوقف کرد؟

چه افرادی فاجعه سازی می کنند+راهکار

فاجعه سازی زمانی است که کسی روی بدترین اتفاقی ممکن تمرکز می کند. بیشتر اوقات، شامل بزرگنمایی مشکلات کوچک و فکر کردن به اینکه در وضعیت بدتری نسبت به آنچه که هستید قرار دارید یا اینکه عواقب یک موقعیت بدترین نتیجه ممکن خواهد بود.

به گزارش خط سلامت علت دقیق تفکر فاجعه‌آمیز ناشناخته است، اما برخی از محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که ممکن است ناشی از ضربه یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد.

فاجعه سازی چرا اتفاق می افتد؟

فاجعه‌سازی اغلب اوقات عمدی نیست و افرادی که این کار را انجام می‌دهند اغلب متوجه نمی‌شوند که دارند آن را انجام می‌دهند. آنها احساس نگرانی بیش از حدی می کنند و کنترلی بر آن ندارند.

فاجعه سازی می تواند نشانه ای از اضطراب، افسردگی، بی خوابی و درد مزمن باشد، اما خوشبختانه از طریق ذهن آگاهی، داروها و مراقبت از خود قابل درمان است.

علل تفکر فاجعه آمیز

محققان دقیقاً مطمئن نیستند چه چیزی باعث فاجعه‌سازی می‌شود. برای برخی افراد، این مکانیزم مقابله ای است که از خانواده خود آموخته اند یا می تواند به شیمی منحصر به فرد مغز آنها مرتبط باشد.

محققان می گویند ممکن است تغییراتی در پاسخ‌های هیپوتالاموس،هیپوفیز وافزایش فعالیت در بخش‌هایی از مغز که احساسات مرتبط با درد را ثبت می‌کنند، داشته باشند.

تفکر فاجعه آمیز همچنین شامل مشکلاتی در سایر سیستم های مغز می شود که شامل:

هیپوتالاموس و غده هیپوفیز: این نواحی پاسخ "جنگ یا گریز" شما را تنظیم می کنند. این می تواند منجر به ترس یا اضطراب در مورد رویدادهای روزمره شود.

آمیگدال و هیپوکامپ: این قسمت های مغز در یادآوری حافظه و احساسات نقش دارند. این ممکن است به تفکر منفی در مورد رویدادهای گذشته کمک کند.

قشر جلوی مغز: بخشی از مغز که مسئول تفکر و شخصیت پیچیده است. ممکن است منشا خطاهای شناختی مرتبط با این نوع تفکر باشد.

نشانه های فاجعه سازی

نشانه های رایج فاجعه سازی عبارتند از:

اضطراب و نگرانی مداوم

تکرار افکار

احساس ناامیدی یا درماندگی نسبت به یک تصمیم یا موقعیت

اندیشیدن بیش از حد به موقعیت های روزمره یا رویدادهای گذشته

احساس غرق شدن در نتیجه ترس یا عصبانیت

فکر کردن به افکار منفی در مورد خود

یک فکر کوچک می تواند منجر به مارپیچی از افکار بیش از حد و نگران کننده شود. نمونه های رایج تفکر فاجعه آمیز عبارتند از:

درد وحشتناک و طاقت فرسا است.

خیلی احمق، زشت ، وحشتناک هستم.

در امتحانم مردود و از مدرسه اخراج می شوم.

نمی‌توانم از فکر کردن به این که آن شب چقدر بد به نظر می‌آمدم دست بردارم.

سزاوار تمام اتفاقات وحشتناکی هستم که برای من رخ می دهد.

شرایط مرتبط با فاجعه سازی

شرایط بسیاری در ارتباط با فاجعه سازی وجود دارد. برخی از شرایط بر سلامت روان تأثیر می گذارد، اما برخی دیگر با درد مزمن مرتبط هستند.

اضطراب

اضطراب یک اصطلاح کلی برای بسیاری از شرایط رایج سلامت روان است. اضطراب شامل احساس ترس، نگرانی یا ترس از شرایط روزمره است.

افراد مبتلا به شرایط دردناک، با سطح بالایی از اضطراب در مورد درد، مستعد ابتلا به درد فاجعه‌بار هستند. تحقیقات زیادی وجود ندارد که فاجعه سازی را با اضطراب بدون درد مرتبط کند. با این حال، یک مطالعه روی نوجوانان نشان داد سطوح بالاتر فاجعه‌سازی با اختلالات اضطرابی مرتبط است.

 13 چیزی که می تواند باعث اضطراب شود

افسردگی

افسردگی شایع ترین وضعیت سلامت روان در سراسر جهان است. این بیماری همزمان با سایر شرایطی که شامل فاجعه‌سازی هستند، از جمله شرایط درد مزمن و اضطراب رخ می‌دهد.

فاجعه سازی یک علامت عود کننده است که در ده ها مطالعه افسردگی گزارش شده است . زنان بیشتر از مردان این علائم را گزارش می کنند. با این حال، آنهایی که در کشورهای غیر غربی هستند کمتر احتمال دارد که فاجعه را به عنوان یک علامت گزارش کنند. 

بیخوابی

فاجعه سازی با مشکل در خوابیدن مرتبط است. در این مورد، افکار فاجعه آمیز در مورد بی خوابی هستند . سطوح بالای فاجعه‌سازی می‌تواند به خواب رفتن افراد را دشوارتر کند. در برخی موارد، آنها با اضطراب نیز مرتبط هستند. 

درد

شرایطی که شامل درد مزمن یا فیزیکی است با فاجعه سازی درد همراه است. این می‌تواند باعث شود افراد احساس درماندگی کنند، روی ایده درد خود تمرکز کنند و تجربه فیزیکی را بزرگ‌تر کنند.

چگونه از فاجعه سازی دست برداریم

از طریق ترکیبی از درمان، مهارت های سلامت روان و سایر حمایت ها، ممکن است بتوان این الگوی تفکر منفی را متوقف یا کاهش داد:

درمان شناختی رفتاری(CBT)

این به اصلاح الگوهای فکری و رفتارهای منفی کمک می کند. 

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

این شکل از درمان به فرد کمک می‌کند تا با ناراحتی و اضطراب احساس راحتی بیشتری کند. 

رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)

 این شکل از درمان از رفتار درمانی شناختی الگوبرداری شده است. با این حال، تأکید بیشتری بر پذیرش خود و یادگیری تنظیم احساسات دارد. 

داروهای ضد اضطراب

زمانی که درمان به خودی خود مؤثر نباشد، روانپزشک ممکن است دارو تجویز کند. داروی ضد اضطراب متعلق به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین است. آنها بر سیگنال‌های شیمیایی در مغز تأثیر می‌گذارند و به مشکلات زمینه‌ای اضطراب یا افسردگی کمک می‌کنند.

ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی ممکن است برای درمان فاجعه آمیز درد موثر باشد. ذهن آگاهی به افراد کمک می کند در لحظه بمانند و افکار خود را به شیوه ای باز و بدون قضاوت تجربه کنند. 

استراتژی های خودمراقبتی

راهبردهای خودمراقبتی زیادی وجود دارد که کمک می کند با افکار فاجعه آمیز کنار بیایید. برخی از این نکات خودمراقبتی نیز توسط متخصصان سلامت روان آموزش داده می شود. این شامل:

 

نوشتن: نوشتن الگوهای فکری این امکان را می دهد که بعداً آنها را دوباره مرور کنید و در تشخیص الگوهای این افکار کمک کند.

پذیرش عدم اطمینان: کار روی این افکار و عدم اطمینان به آنها برای برخی افراد مفید است.

به چالش کشیدن افکار: برخی افراد از سناریوهای «چه می‌شد» برای عبور از افکار فاجعه‌بار و پیامدهای آن استفاده می‌کنند. در به چالش کشیدن ترس ها و نگرانی ها کمک می کند.

حمایت اجتماعی: صحبت با دوستان قابل اعتماد یا اعضای خانواده حمایت بیشتری از سلامت روان را فراهم می کند.

یک بررسی سریع

فاجعه سازی مستلزم نگرانی بیش از حد از این است که بدترین نتیجه ممکن رخ دهد. این می تواند نشانه ای از اضطراب، افسردگی، بی خوابی و درد مزمن باشد. خوشبختانه، درمان های مختلفی وجود دارد که می تواند به افراد کمک کند تا با این الگوی تفکر منفی کنار بیایند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان