با این شیوه تمام مشکلات را پشت سر می گذارید

خط سلامت: خودکنترلی از جمله عاداتی است که به افراد در مسیر پیشرفت و بهبود زندگی کمک می کند.

با این شیوه تمام مشکلات را پشت سر می گذارید

خودکنترلی  به روش های مختلفی انجام می شود.خودکنترلی در حیطه های مختلفی مثل تحصیل، شغل و ارتباطات تاثیر گذار است. 

به گزارش خط سلامت خودکنترلی راهکارهایی دارد که با رعایت آن سطح کیفیت زندگی ارتقا پیدا می کند .

خودکنترلی برای دستیابی به اهداف، رفاه مالی، سبک زندگی سالم، پرورش روابط، رشد شغلی و تحقق کلی زندگی ضروری است. کسانی که می توانند اعمال، احساسات، عادات و اراده خود را تنظیم کنند، در تمام جنبه های حوزه شخصی و حرفه ای خود، پاداش های بسیار زیادی را دریافت می کنند. این ظرفیت بر شادی و موفقیت تأثیر می گذارد.

ضرورت خود انضباطی

خودکنترلی و انضباط شخصی به تنظیم اقداماتی اشاره دارد که با عمیق ترین ارزش های فرد همسو هستند، حتی اگر در کوتاه مدت احساس ناراحتی کند.

مطالعات متعدد خودکنترلی بالا را با معدل بالاتر، امنیت مالی، روابط پایدار و رفاه مثبت مرتبط می‌دانند. این به افراد اجازه می دهد تا برای آنچه مهم تر است، رضایت آنی را پشت سر بگذارند.

خودکنترلی و سلامت جسمانی 

کسانی که خودکنترلی دارند ورزش، تغذیه سالم و مراقبت های پیشگیرانه بیشتری انجام می دهند. آنها از سوء مصرف مواد و اعتیاد اجتناب می کنند. 

تعیین اهداف واضح

برای رسیدن به خودکنترلی اولین گام این است که اهداف مشخص و قابل اندازه گیری را برای هدف ترسیم کنند.

تغییر عادات بد

افراد لازم است یک فهرست شخصی صادقانه از رفتارها و عاداتی که خودکنترلی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف فوق را تضعیف می کند، تهیه کنند. از مواردی که عادات بد را تشدید می کنند عبارتند از اهمال کاری، پرخوری ، اعتیاد، تصمیمات مالی ضعیف مانند خرج کردن بیش از حد، یا عدم خویشتن داری در رسانه های اجتماعی و بازی. این موارد آسایش کوتاه‌ مدت اما نتایج بلند مدت منفی را فراهم می‌ کنند.

ایجاد عادات جدید

هنگامی که عادات بد اولویت‌ دار شناسایی شدند، آنها را با خودکنترلی جایگزین کنید. نشانه‌ های بصری مانند یادآوری‌ های پس از آن را در جایی که رفتار های مخرب اتفاق می‌ افتد قرار دهید و هنگام مقاومت در برابر آنها از طریق تقویت مثبت با خود رفتار کنید.

تعیین اهداف کوچک

خودکنترلی به مرور زمان ایجاد می شود. ابتدا اهداف خرد قابل مدیریت تنظیم کنید تا به اهداف بزرگ راحت تر دست یابید. 

تمرین خودآگاهی و ذهن آگاهی 

تقویت خودکنترلی به نظارت صادقانه بر عادات بد و محرک های رفتاری در زمان وقوع اتفاق بستگی دارد. مدیتیشن و تنفس برای آرام کردن تکانه ها موثر است. 

تقویت نورون های مغز

زیست شناسی پشت بهبود خودکنترلی است. رفتارهای جدید به دلیل تشکیل میلین در امتداد آکسون سلول های عصبی با تکرار کافی به تدریج قابل دسترس می شوند. یادآوری‌های مکرر را برای اعمال دلخواه تنظیم کنید، پس از انجام آن‌ها خود را تحسین کنید. این کار خودکنترلی را از نظر عصبی تقویت می کند.

حذف عوامل حواس پرتی 

یک محیط بدون حواس پرتی وسوسه منحرف کردن نظم و انضباط را از بین می برد. حذف عادات بد و محرک های محیط به کاهش حواس پرتی کمک می کند. 

کمک گرفتن از دیگران

در حالی که خودکنترلی باید از درون نشات بگیرد، داشتن یک شریک پاسخگو، مربی یا متخصص کمک کننده است. 

تشویق پیشرفت های کوچک

پیشرفت یکباره نخواهد بود، بنابراین دستاوردهای کوچک روزانه و هفتگی خودکنترلی را تشویق می کنند.

مطالعه موردی

جان یک مهندس نرم افزار 27 ساله است که در زندگی شخصی خود با نظم و انضباط دست و پنجه نرم می کند. او رویای راه‌اندازی یک استارت‌ آپ موفق را در سر می‌ پروراند، اما در انجام این جاه‌ طلبی به دلیل غافل شدن مکرر در حواس‌ پرتی و افراط در عادت‌ های ضعیف بر اولویت‌ ها، مشکل دارد.

جان تمایل دارد ساعت‌ ها در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ ها جست‌ و جو کند و به جای اینکه در خانه غذا بپزد، چند بار در هفته سفارش غذا می‌ دهد. او اغلب با وجود افزایش وزن، ورزش را به تعویق می‌ اندازد، کم خوابی بر وضوح ذهنی او در محل کار تأثیر می‌ گذارد و متوجه می‌ شود که عادت‌ های ناسالم مانع از دستیابی به اهداف کار آفرینانه‌ اش می‌ شود.

یک ارزیابی نشان داد جان می‌ خواهد ورزش منظم، آشپزی و غذا خوردن سالم، بهداشت خواب بهتر، کار مداوم بر روی طرح کسب‌وکار استارت‌آپ‌اش و کاهش استفاده تفریحی از اینترنت و بازی را در برنامه روزانه‌اش قرار دهد. با این حال، عادات ریشه‌ دار و مشکل در تمرکز، بهبود انضباط شخصی را سخت کرده است. توصیه های این مطلب به او مسیری دلگرم کننده را ارائه داد که متناسب با نیازهایش بود.

جان با تعیین اهداف ورزش روزانه، ساعت‌ های برنامه‌ریزی تجاری در هفته، آماده‌ سازی غذا و محدودیت‌ های زمانی بازی شروع کرد. او رفتارهایی را ردیابی کرد که او را از بین می برد، مانند پرخوری های شبانه و آن را با عادات مناسب جایگزین کرد.

جان با استفاده از نشانه‌ ها، پاداش‌ ها و یک شریک مسئولیت‌ پذیر، به آرامی خود کنترلی را تمرین کرد. دعوت‌ به بازی‌ های ویدیویی بعد از ساعت 9 شب را حذف کرد و خواندن کتاب در رختخواب را امتحان کرد. 

در عرض پنج ماه، جان عادات ناسالم را کاهش داد و در عین حال عاداتی را که از استارتاپ و سلامتی او حمایت می‌کردند، تنظیم کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان