این تکنیک ها نتایج بازی را عوض می کند/ فرمول تقویت روانی ورزشکاران

خط سلامت: ذهن آگاهی و آرامش، قدرت امواج تتا منطقه پیش پیشانی را در مغز ورزشکاران تقویت می کند.

این تکنیک ها نتایج بازی را عوض می کند/ فرمول تقویت روانی ورزشکاران

ذهن آگاهی در ورزشکاران موجب کنترل توجه و کاهش اضطراب است. این یافته ها بینش هایی را در مورد اینکه چگونه مداخلات ذهن آگاهی و آرامش به سلامت روان ورزشکاران کمک می کند، ارائه می دهد.

به گزارش خط سلامت در تحقیق جدید منتشر شده دانشمندان قدرت امواج تتا منطقه پیش پیشانی بالاتری را در مغز ورزشکاران در حین القای ذهن آگاهی و آرامش مشاهده کردند که نشان می دهد کنترل توجه با کاهش اضطراب و تأثیر منفی ناشی از این مداخلات مرتبط است. این یافته ها بینش هایی را در مورد اینکه چگونه مداخلات ذهن آگاهی و آرامش به سلامت روان ورزشکاران کمک می کند، ارائه می دهد.

ورزش و استرس

مطالعات قبلی نشان داده‌اند ورزشکاران اغلب به دلیل استرس‌های مختلف مانند تمرین بیش از حد، رقابت، آسیب، انتظارات اجتماعی و فشار رسانه‌ای، مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کنند. این مشکلات سلامت روان می تواند بر عملکرد و رفاه کلی آنها تأثیر بگذارد، بنابراین محققان می خواستند مداخلات پیشگیری اولیه را برای کاهش خطر مشکلات سلامت روان در ورزشکاران و کمک به آنها برای مقابله با استرسی که با آن مواجه می شوند، بررسی کنند.

از آنجا که ورزشکاران در زندگی روزمره خود با عوامل استرس زای مختلفی مانند تمرین شدید، رقابت، خطر آسیب، توانبخشی، انتظارات بیرونی مربیان، هم تیمی ها، دوستان و تاثیر رسانه های اجتماعی مواجه می شوند، برای روانشناسان ورزشی بسیار مهم است مؤثرترین مداخله روان‌شناختی را برای ورزشکارانی که با چالش‌های سلامت روانی ناشی از این عوامل استرس‌زا مواجه هستند، تعیین کنند.

 محققان 35 ورزشکار را از دو دانشگاه در تایوان که در سطح بالایی رقابت می کردند، انتخاب کردند. این ورزشکاران هیچ تجربه قبلی با تکنیک های ذهن آگاهی یا آرامش نداشتند. از شرکت کنندگان خواسته شد قبل و بعد از هر مداخله پرسشنامه ای در مورد سطح اضطراب خود تکمیل کنند.

متخصصان می گویند: ذهن‌آگاهی و آرامش، پتانسیل کاهش اضطراب حالت و احساسات منفی را دارد و همچنین قدرت امواج تتا منطقه پیش پیشانی را در حین تمرین‌های ذهن‌آگاهی و آرامش افزایش می‌دهند.

تاکید بر این نکته مهم است که اثرات مثبت ذهن آگاهی و آرامش مختصر بر کاهش اضطراب محدود به ورزشکاران نیست. این امر به ویژه در دنیای امروزی که بیماری های مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی در حال افزایش است، مهم است. اگر یک جلسه مداخله روانشناختی بتواند به طور موثر به این چالش ها رسیدگی کند، برای افرادی که با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند بسیار مفید خواهد بود.

 توجه به این نکته حائز اهمیت است که درگیر شدن در هر یک از این تمرین‌ها می‌تواند منجر به بهبود قابل توجهی در حالات ذهنی منفی در مقایسه با انجام ندادن هیچ کاری شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان