این افراد در هر رابطه ای قربانی می شوند

خط سلامت: ساده لوحی به معنای زودباوری افراطی است. جنبه منفی ساده لوحی این است که فرد ساده لوح با رفتارهایش به دیگران اجازه می دهد از او سوء استفاده کنند.

این افراد در هر رابطه ای قربانی می شوند

ساده لوحی با نوعی خوش بینی افراطی همراه است که احتمال قربانی کلاهبرداری شدن یا فریب خوردن از دیگران را افزایش می دهد.

ساده لوحی را متوقف کنید

ساده لوحی و زودباوری احتمال شکست در روابط و تصمیم گیری های اقتصادی را افزایش می دهد.

به گزارش خط سلامت یکی از اصلی ترین عواملی که ساده لوحی را قوت می بخشد، تفسیر مثبت از این ویژگی است. مرز باریکی بین روراستی و ساده لوحی وجود دارد که لازم است رعایت شود. چند راه برای متوقف کردن ساده لوحی عبارت است از:

فکر کردن قبل از انجام کار

ساده لوحی با انجام کارهای هیجانی و بدون تفکر، رابطه مستقیم دارد. فکر کردن قبل از انجام کار منجر به تصمیم گیری منطقی و کاهش ساده لوحی می شود.

سکوت کردن 

سکوت کردن باعث می شود مسائل بهتر ارزیابی شوند و دیدگاه آگاهانه ای درباره مسائل شکل بگیرد. البته سکوت کردن زمانی مفید است که به تصمیم گیری منطقی و کاهش ساده لوحی کمک کند. سکوتی که جنبه انفعال و قهر کردن دارد چیزی نیست جز سرکوب احساسات که احساس خشم را به دنبال دارد.

احتیاط کردن

احتیاط کردن لازمه تصمیم گیری منطقی است و به کاهش ساده لوحی کمک می کند. 

تمرکز بر لحظه حال 

گاهی اوقات سادگی یا ساده لوحی نتیجه این است که فرد فکر و خیال زیادی می کند و به چیزی که در اطرافش می گذرد توجهی ندارد. تمرکز بر لحظه حال، به فرد این امکان را می دهد که همه جوانب امر را بسنجد و سپس براساس تفکر نه صرفا هیجان، دست به انتخاب و تصمیم گیری بزند.

شنونده فعال بودن

برای کاهش ساده لوحی و زودباوری، لازم است فرد ابتدا اطلاعاتی که ارائه می شود را به دقت گوش دهد، سپس به شیوه ای منطقی آن ها را تجزیه و تحلیل کند و به نتیجه ای کارآمد برسد.

 اعتماد کردن

اگرچه ساده لوحی باعث می شود فرد مورد سوء استفاده قرار گیرد؛ اما سرزنش خود به خاطر  اعتماد کردن به دیگران، به هیچ عنوان منجر به حل مساله نمی شود. اعتماد کردن حس بسیار قشنگ و زیباییست. برای کاهش ساده لوحی لازم نیست فرد به همه بی اعتماد شود، بلکه صرفا باید یاد بگیرد سریع و عجولانه تصمیم نگیرد. ساده نبودن به معنی اعتماد نکردن نیست، به معنی درست فکر کردن، ارزیابی کردن و توجه به همه ابعاد و جوانب موضوعات است.

افزایش تجربیات زندگی 

ساده لوحی معمولا نتیجه کم تجربگی افراد است. اگر هنوز خیلی چیزها را تجربه نکرده اید طبیعی است که در خیلی موارد ساده باشید. معمولا هر چه سن ما بالا می رود میزان سادگی مان هم کمتر می شود ولی در عین حال خودتان هم می توانید به این روند کمک کنید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان