در فضای مجازی زیاد نچرخید +تبعاتش زیاد است

خط سلامت: رسانه های اجتماعی، بر ابعاد مختلف زندگی انسان به طور گسترده ای تاثیر می گذارند.

در فضای مجازی زیاد نچرخید +تبعاتش زیاد است

رسانه های اجتماعی و استفاده افراطی از آن ها منجر به کاهش سلامت روان می شود.

به گزارش خط سلامت لازم است هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی، همواره جانب احتیاط را رعایت کرد، چراکه اعتیاد به فضای مجازی، آشفتگی روانی و افت عملکرد را به دنبال دارد.

رسانه های اجتماعی 

رسانه های اجتماعی منجر به افزایش اطلاعات می شود ولی استفاده افراطی از آن برای سلامت روان فرد پیامدهای نامطلوبی را به دنبال دارد. برخی از علایمی که به خوبی نشان می دهد لازم است استفاده از رسانه های اجتماعی محدود شود، عبارت است از:

مقایسه خود با دیگران

رسانه های اجتماعی، منجر به افزایش مقایسه اجتماعی می شوند. افراد معمولا پس از تماشای تصاویر شگفت انگیزی که دوستانشان به اشتراک می گذارند؛ احساسات منفی نظیر: شرم وحسرت را تجربه می کنند. حاصل این احساسات منفی خود سرزنشگری است. رسانه های اجتماعی به این ترتیب باعث احساس ناامیدی و نارضایتی در زندگی می شوند.

بررسی مکرر صفحه های اجتماعی 

افراد بدون هیچ دلیلی، بارها و بارها صفحات خود را در رسانه‌ های اجتماعی بررسی می ‌کنند. این جستجو غیر ضروری است و مساله ای را حل نمی کند، بلکه صرفا طبق عادت انجام می شود.

اتلاف وقت در شبکه های اجتماعی 

برخی افراد با گذشت زمان، به تدریج به رسانه‌ های اجتماعی وابسته می‌ شوند و زمان زیادی را برای بودن در رسانه های اجتماعی تلف می ‌کنند.

پژوهش ها نشان داده است برخی افراد، در طول استفاده یا بعد از تعامل در رسانه های میزان اضطرابشان افزایش می یابد.

بهم خوردن الگوی خواب

رسانه‌های اجتماعی باعث الگوی خواب ناسالم و بی ‌خوابی می شوند، زیرا چشم‌ ها در تمام طول روز در معرض نمایشگر بسیار زیادی قرار دارند. مانند هر چیز دیگری، رسانه های اجتماعی نیز دارای مزایا و معایب هستند. رسانه های اجتماعی می توانند برای افرادی که می خواهند به شیوه ای سازنده از آن استفاده کنند بسیار مفید است.

با این حال، اگر فردی متوجه شود که استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی بر روحیه و میزان عملکرد او تاثیر منفی می‌گذارد، باید استفاده از رسانه های اجتماعی را متوقف کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان