11 نکته که در زندگی بیش فعال ها باید توجه کنید

خط سلامت: بیش فعالی یکی از اختلالاتی است که از زمان کودکی زندگی فرد را به چالش می‌کشد.

11 نکته که در زندگی بیش فعال ها باید توجه کنید

زندگی با اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) دشوار است زیرا علائم فعالیت های روزمره را به چالش می کشند.

به گزارش خط سلامت دریافت حمایت لازم برای درک و کنار آمدن با شرایط خود یا فرزند مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) بسیار مهم و موجب زندگی راحت تر می شود.

راه های مقابله با کم توجهی بیش فعالی (ADHD)

مراقبت از کودک مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) چالش برانگیز است. رفتارهای تکانشی، نترس بودن و آشفتگی فعالیت های روزمره را برای این والدین و مراقبان خسته کننده و استرس زا می کند.

با این وجود مهم است به یاد داشته باشید کودک مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)  نمی تواند روی تغییر رفتارخود کمک کند. سرکوب تکانه ها برای افراد مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) دشوار است، به این معنی که قبل از اقدام و بررسی موقعیت یا عواقب آن نمی تواند از انجام آن رفتار دست بردارد. اگر از کودک مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) مراقبت می کنید، به توصیه های زیر توجه کنید:

برنامه ریزی روزانه

روز را طوری برنامه ریزی کنید که فرزند مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)  بداند چه انتظاری از او دارید. تنظیم روال‌های روزانه در نحوه کنار آمدن کودک مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) با زندگی کمک کنده است به عنوان مثال اگر باید برای مدرسه آماده شود، آن را به مراحل ساختار یافته تقسیم کنید تا بداند دقیقاً چه کاری باید انجام دهد.

مرزهای واضحی تعیین کنید

مطمئن شوید می داند چه رفتاری را از او انتظار دارید و رفتار مثبت را با تمجید یا پاداش فوری تقویت کنید. شفاف باشید، از پیامدهای قابل اجرا، مانند سلب امتیاز، در صورت تخطی از مرزها استفاده کنید و آنها را به طور مداوم دنبال و اجرا کنید.

مثبت اندیشی

ستایش و تشکر را خاص و ویژه کنید به جای اینکه بگویید: "ممنون که این کار را کردی"، بگویید: "ظروف را خیلی خوب شستی. متشکرم." این کار روشن می کند راضی هستید و دلیل این رضایت چیست.

دستور دادن

اگر می خواهید کاری انجام دهد، دستورات مختصری بدهید و دقیق باشید. به جای اینکه بپرسید: "آیا می توانی اتاق خواب خود را مرتب کنی؟" بگویید: "لطفا اسباب بازی های خود را در جعبه قرار بده و کتاب ها را دوباره در قفسه قرار بده." این کار باعث می‌شود او واضح تر متوجه شود و آن را به درستی انجام دهد.

طرح تشویقی

طرح تشویقی را با استفاده از نمودار امتیاز یا ستاره تنظیم کنید، تا رفتار خوب بتواند امتیاز کسب کند. این نمودارها نیاز به تغییرات منظم دارند اهداف باید: فوری - برای مثال، روزانه ؛ متوسط ​​- به عنوان مثال، هفتگی؛ بلند مدت - به عنوان مثال، 3 ماهانه باشند. سعی کنید فقط روی ۱ یا ۲ رفتار در یک زمان تمرکز کنید.

زود مداخله کنید

مراقب علائم هشدار دهنده باشید اگر به نظر می رسد کودک ناامید و بیش از حد تحریک شده و در حال از دست دادن کنترل خود است، مداخله کنید.

در صورت امکان با دور کردن او از موقعیت، حواس کودک را منحرف کنید.

موقعیت های اجتماعی

موقعیت های اجتماعی را کوتاه و شیرین نگه دارید. دوستان را به بازی دعوت کنید، اما زمان بازی را کوتاه نگه دارید تا او کنترل خود را از دست ندهد. زمانی که فرزندتان احساس خستگی یا گرسنگی می کند مثلاً بعد از یک روز در مدرسه، این کار را انجام ندهید.

ورزش

اطمینان حاصل کنید کودک در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشته باشد. پیاده روی، جست و خیز کردن و انجام ورزش به کودک کمک می کند تا انرژی اش را تخلیه و کیفیت خوابش را بهبود بخشد. اطمینان حاصل کنید نزدیک زمان خواب کار خیلی سخت یا هیجان انگیز انجام نمی دهد.

غذا خوردن

مراقب آنچه می خورد باشید. اگر پس از خوردن غذاهای خاص که حاوی مواد افزودنی یا کافئین است بیش فعال می شود، با پزشک در میان بگذارید.

زمان خواب

به یک روتین پایبند باشید. اطمینان حاصل کنید کودک هر شب ساعت مشخصی به رختخواب می رود و صبح ساعت مشخصی از خواب بیدار می شود. از فعالیت های بیش از حد قبل از خواب، مانند بازی های رایانه ای یا تماشای تلویزیون خودداری کنید. اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) منجر به مشکلات خواب می شود و علائم را بدتر می کند. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) به طور مکرر از خواب بیدار می شوند و الگو خواب شان قطع می شود. استفاده از یک برنامه روتین کمک می کند، زمان خواب را کمتر به میدان جنگ تبدیل کنید.

کمک در مدرسه

کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) اغلب به علت رفتارهای شان در مدرسه مشکل دارند و این وضعیت بر پیشرفت تحصیلی کودک تأثیر منفی می گذارد.

بزرگسالان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)

اگر بزرگسالی مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) هستید، به توصیه های زیر توجه کنید:

اگر سازماندهی سخت است، لیستی تهیه کنید، یادداشت های روزانه داشته باشید و زمانی را برای برنامه ریزی کاری که باید انجام دهید اختصاص دهید.

با ورزش منظم انرژی اضافه را از بین ببرید.

راه هایی برای افزایش آرامش مانند گوش دادن به موسیقی یا یادگیری تمرینات تنفسی ایجاد کنید.

اگر اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) بر رانندگی تأثیر می گذارد، سعی کنید هنگام رانندگی کمک بگیرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان