اعتراف به اشتباه چرا سخت است؟+ 3 دلیل مهم

خط سلامت: اشتباه کردن را بزرگ نکنید . روانشناسان می گویند برخی افراد نمی توانند پس از آن که در کاری مرتکب اشتباه می شوند به اشتباه خود اقرار کنند که این روند باعث مختل شدن روابط فردی و اجتماعی می شود.

اعتراف به اشتباه چرا سخت است؟+ 3 دلیل مهم

اشتباه کردن یک ویژگی طبیعی است که به عنوان انسان براساس نظریه تکامل، از خود در برابر تهدیدات فیزیکی و روانی محافظت کنیم ولی انکار اشتباه و تلاش در جهت مخفی نگه داشتن اشتباه ، اگر به یک الگوی تکرار شونده تبدیل شود مانع رشد شخصی و برقراری روابط صمیمی می شود.

اعتراف به اشتباه، سخت است

برای برخی افراد اعتراف به اشتباه ، آنقدر سخت است که برای مواجه نشدن با آن از انواع مکانسیم های دفاعی مانند: انکار، توجیه و فرافکنی استفاده می کنند.

بجای استفاده از مکانسیم های دفاعی، پذیرش اشتباه کردن امری اجتناب ناپذیر است.

چرا اعتراف به اشتباه سخت است؟

تجارب دوران کودکی نقش مهمی در رابطه با انکار اشتباه و عدم اعتراف به آن ها ایفا می کند. حداقل سه دلیل وجود دارد زیرا برخی از تجربیات دوران کودکی فرد را در برابر پذیرش اشتباه تا این حد شکننده و انعطاف ناپذیر می کند:

ترس از تنبیه

افرادی که در دوران کودکی به خاطر کوچکترین اشتباه، تحقیر یا تنبیه شده اند، در بزرگسالی به دلیل ترس از دریافت همان سخت گیری هایی که در دوران کودکی تجربه کرده اند، از پذیرش اشتباه خود اجتناب کنند.

ترس از قضاوت

افرادی که در کودکی بر اساس موفقیت‌ها و شکست‌های شان مورد قضاوت قرار گرفته اند، دچار نقص هایی در ساختار شخصیت می شوند؛ به این ترتیب این افراد در بزرگسالی اشتباه خود را به ‌جای اصلاح کردن، پنهان می کنند.

الگوسازی

کودکانی که به ندرت اظهار پشیمانی را از جانب پدر و مادر خود مشاهده کرده اند، در بزرگسالی برای اعتراف به اشتباه دچار مشکل می شوند.

محیط غیرحمایت‌کننده دوران کودکی که بجای اصلاح اشتباه، از آن به عنوان ابزاری در جهت تحقیر و شرمندگی استفاده می کند؛ غیرمستقیم  این نکته را به کودک می آموزد اشتباه کردن با تحقیر شدن رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین کودک تمام تلاش خود را برای پنهان کردن اشتباه انجام می دهد.

چه باید کرد؟

بررسی دلایلی که چرا اعتراف به اشتباه تا این حد برای یک فرد سخت است، راهی عالی برای شروع مسیر خودسازی است. با عشق، حمایت و دریافت کمک حرفه ای از روانشناس بالینی، فرد می تواند فروتنی لازم برای اعتراف به اشتباه و درس گرفتن از ناکامی را ایجاد کند. عذرخواهی و اعتراف به اشتباه، نشان دهنده شجاعت، صداقت و قدرت شخصیت است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان