از خواب پریدن درد بی خوابی را ایجاد می کند+ 20 درصد افراد مبتلا هستند

خط سلامت: از خواب پریدن، هنگام نیمه شب، یکی از آزاردهنده ترین مشکلات خواب محسوب می شود.

از خواب پریدن درد بی خوابی را ایجاد می کند+ 20 درصد افراد مبتلا هستند

از خواب پریدن و تلاش برای شروع دوباره خواب، تجربه آزار دهنده برای افراد محسوب می شود.

به گزارش خط سلامت برخی  افراد برای خنثی کردن اثر نامطلوب از خواب پریدن، هنگام نیمه شب، بدون تجویز پزشک شروع به مصرف قرص های خواب آور می کنند.

از خواب پریدن؛ بی خوابی دردناک

از خواب پریدن نوعی از بی خوابی است که منجر به افزایش استرس و احساس درماندگی در افراد می شود.

حدود 20% از افراد در نیمه های شب از خواب می پرند و مجددا برای شروع خواب تلاش می کنند. برخی افراد گزارش می دهند از خواب پریدن باعث می شود آن ها دیگر نتوانند بخوابند؛ بنابراین صبح احساس خستگی و بی رمقی می کنند.

از خواب پریدن را متوقف کنید

برخی  افراد برای خنثی کردن اثرات نامطلوب از خواب پریدن مانند: احساس خستگی و کاهش کیفیت عملکرد در روز بعد، بدون تجویز پزشک شروع به مصرف قرص های خواب آور می کنند. در اینجا چند راهکار ساده را معرفی می کنیم که احتمال وقوع از خواب پریدن را کاهش می دهند.

 زمان را فراموش کنید

زمانی که از خواب پریدن، هنگام نیمه شب، را تجربه می کنید و نمی توانید دوباره بخوابید، وسوسه انگیز است که به ساعت خود نگاه کنید. با نگاه کردن به ساعت، نگرانی از بابت میزان خوابی که از دست داده اید افزایش می یابد و احساس اضطراب ناشی از آن خستگی و آشفتگی بیشتری را به دنبال دارد.

از صفحه نمایش دور ی کنید

نور آبی هر صفحه نمایش، خواه تبلت، تلفن یا لپ تاپ، به مغز سیگنال می دهد که زمان بیدار شدن است. برای کاهش احتمال از خواب پریدن، هنگام نیمه شب، یک ساعت قبل از خواب همه صفحه ‌های نمایش خود را خاموش کنید.

شمارش به عقب را انجام دهید

برای برخی افراد، نشخوارهای فکری علت اصلی از خواب پریدن، هنگام نیمه شب است. برای اینکه بتوانید احتمال از خواب پریدن را کاهش دهید، لازم است با برخی کارهای ساده، ذهن خود را آرام کنید.

یک راه آسان این است که از عدد 100 به صورت معکوس بشمارید. تمرکز روی اعداد مغز را وادار می کند در زمان حال بماند؛ همچنین این کار احتمال تجربه خوابی سرشار از آرامش را افزایش می دهد.

عضلات خود را راحت کنید

یکی از کارهایی که احتمال از خواب پریدن را کاهش می دهد، آرام سازی عضلات است. سعی کنید راه هایی برای کاهش استرس و آرام کردن عضلات خود، قبل از رفتن به رختخواب پیدا کنید. گوش دادن به موسیقی یا یک پادکست آرامش بخش، انجام چند حرکت یوگای آسان و کشیدن چند نفس عمیق احتمال تجربه خوابی با کیفبت را افزایش می دهد.

مصرف کافئین را کاهش دهید

برای کاهش احتمال از خواب پریدن، هنگام نیمه شب، مصرف کافئین را کاهش دهید. کافئین چه در قهوه، چای، نوشابه های انرژی زا یا شکلات، مغز را برای بیداری تحریک می کند. اگرچه این اثرات به سرعت در عرض یک ساعت شروع می شوند، اما در بدن بیش از آنچه تصور می شود، باقی می مانند.

نیمی از کافئین موجود در نوشیدنی ها 3 تا 5 ساعت پس از نوشیدن همچنان در بدن باقی می مانند. پیشنهاد می شود از مصرف کافئین بعد از ساعت 5 بعد از ظهر خودداری کنید.

 دمای هوا را خنک و خشک نگه دارید

برای کاهش احتمال از خواب پریدن، هنگام نیمه شب، سعی کنید دمای اتاق خواب خود را بین 16 الی 20 درجه سانتیگراد نگه دارید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان