شرم زخمی عفونی است !/ از این راهها احساس شرم ایجاد می شود

خط سلامت: شرم پس از توهین هایی که شخصیت فرد را هدف قرار می دهد، ایجاد می شود.

 شرم زخمی عفونی است !/ از این راهها احساس شرم ایجاد می شود

شرم احساسی دردناک است که فرد را به بن بست روانی می کشاند.

به گزارش خط سلامت به جای اینکه در برابر توهین دیگران، غرق در احساس شرم شوید یا با اضطراب واکنش نشان دهید، بهتر است مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید.

توهین و احساس شرم

افراد خودشیفته، معمولا تمایل دارند از طریق توهین های مستقیم و غیر مستقیم، احساس شرم را در دیگران برانگیزند؛ این کار باعث می شود آن ها احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.

در برخی موارد پدیده ای به نام سوگیری درون گروهی، باعث می شود فرد به دیگران توهین کند. به این صورت که فرد فقط به این دلیل که با یک شخص دیگر آشنایی ندارد، نسبت به او احساس ناامنی می کند و به روش های مختلف او را مورد توهین قرار می دهد.

تحقیر کلامی چیست؟

محققانی که به مطالعه اثرات منفی توهین‌ کردن به دیگران می‌پردازند، از اصطلاح تحقیر کلامی، برای توصیف حرف هایی استفاده می‌کنند که هدف شان تحقیر و افزایش احساس شرم در دیگران است. تحقیر کلامی معمولا خود را به شکل ناسزاهایی نشان می دهد که جنسیت، چهره و بقیه ابعاد شخصیت را هدف قرار می دهد. دو مطالعه نشان داده است، زنان نسبت به مردان، آستانه کمتری برای تحمل تحقیرهای کلامی دارند.

بدترین توهین ها کدام هستند؟

توهین‌های جنسی، بدترین و آزاردهنده ترین نوع توهین هستند، زیرا به جنبه‌های اساسی و شخصی هویت افراد ضربه می‌زنند. این توهین ها معمولا منجر به برانگیختگی عاطفی شدید، احساس شرم فراوان و پاسخ های همراه با خشونت می شوند.

بهترین رفتار در برابر توهین

از آنجا که توهین معمولا باعث افزایش احساس شرم و خشم در قربانی می شود، بهتر است فرد پیش از آنکه صرفا براساس خشم واکنش نشان دهد، کمی مکث کند. ابتدا شدت توهین را ارزیابی و از خود بپرسد آیا این توهین جنبه‌ اساسی هویت اش را هدف گرفته است یا خیر ؟ مثلا تمسخر پیراهن یا کلاه با توهین به ظاهر بدن و جنسیت کاملاً متفاوت است. گاهی می توان از یک توهین نه چندان شخصی، نه از روی ترس بلکه از روی منطق چشمپوشی کرد. همچنین تمرین جرات ورزی باعث می شود فرد از حق خود بدون ضایع کردن حقوق دیگران دفاع کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان