آلرژی خیلی ها را بد اخلاق می کند ! / اگر بی حوصله اید بخوانید

خط سلامت: آلرژی فقط جسم را تحت تاثیر قرار نمی دهد آلرژی بر سلامت روان تاثیر دارد. خارش چشم‌ها، آبریزش بینی، عطسه و سرفه‌های غیرقابل کنترل که نشانه های بروز آلرژی است در این فصل بیشتر می شود.

آلرژی خیلی ها را بد اخلاق می کند ! / اگر بی حوصله اید بخوانید

آلرژی فقط جسم را تحت تاثیر قرار نمی دهد آلرژی بر سلامت روان تاثیر دارد.  متخصصان آن را بر کاهش خلق و خو و افزایش افسردگی موثر می دانند.

 به گزارش خط سلامت آلرژی های فصلی که سالیانه حدود 36 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد، فقط آزاردهنده نیست. بسیاری از پزشکان ارتباط بین آلرژی و خلق و خو را تائید می کنند.

افسردگی و آلرژی

دکتر پل مارشال -  Paul Marshall - ، روانشناس اعصاب ، گفت: تحقیقات نشان داده است خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که از آلرژی رنج می برند، حدود 50 درصد افزایش می یابد و اگر توسط یک متخصص آلرژی ویزیت شده باشید، احتمال ابتلا به افسردگی سه برابر می شود.

آلرژی و تغییرات خلقی

دکتر مارشال گفت: در عمل، تغییرات خلقی مرتبط با آلرژی معمولاً به علائم خفیف افسردگی مانند احساس غم، بی حالی و خستگی ختم می شود. برخی افراد می گویند در فصل آلرژی بیشتر گریه می کنند. متخصصان می گویند آلرژی می تواند علائم را در افراد مبتلا به افسردگی بالینی بدتر کند.

دکتر مارشال گفت: مهم است افراد درک کنند آلرژی می تواند بر خلق و خوی آنها تاثیر بگذارد. این بدان معنا نیست که همه افراد مبتلا به آلرژی افسردگی دارند یا همه افراد مبتلا به افسردگی آلرژی دارند. اما به نظر می رسد تجربه واکنش های آلرژیک یک عامل خطر برای ابتلا به افسردگی باشد نه لزوما جنبه عاطفی این بیماری بلکه علائم فیزیولوژیکی بیشتری مانند انرژی کم.

پاسخ بیولوژیکی

واکنش آلرژیک یک پاسخ ایمنی است که سیتوکین ها، مولکول های پروتئین مورد استفاده در ارتباط بین سلول ها را آزاد می کند. هنگامی که آنها به مغز سیگنال می دهند، احساس بیماری یا "تخلیه ذهنی" را القا می کنند که اغلب با آنفلوانزا همراه است. مارشال گفت: این آزادسازی سیتوکین در آلرژی ها چندان قوی نیست، اما همچنان وجود دارد.

مطالعه‌ نشان داد واکنش‌های آلرژیک به گرده‌ ها حداقل در برخی از بیماران باعث "خستگی و تغییرات خلقی قابل توجه" می‌شود. چنین واکنش‌هایی می‌توانند باعث کاهش سرعت پردازش شناختی شوند.

محققان ارتباط بین اندازه گیری افسردگی و علائم آلرژی را در رابطه با شدت فصلی گرده درختان یافتند. در زنان، ارتباط بین آلرژی، افسردگی و خودکشی قوی‌تر از مردان است، شاید به این دلیل که به هر حال آلرژی و افسردگی در زنان شایع‌تر است.

آنها همچنین سیتوکین هایی را که ممکن است در تحریک خستگی دخیل باشند مورد بررسی قرار داده و این فرضیه را مطرح کرده اند واکنش آلرژیک علت بیولوژیکی مستقیم خلق و خوی ضعیف است.

مارشال می‌گوید: این به موازات آن چیزی است که وقتی استرس را پایین می‌آورد، اتفاق می‌افتد.

یک عارضه جانبی

از طرف دیگر  بدخلقی در طول فصل آلرژی می تواند نتیجه تمام عطسه ها یا عوارض جانبی داروها موقعیتی باشد .

دکتر رابرت اورهولت - Robert M. Overholt -، متخصص آلرژی از ناکسویل، تنسی می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد افراد در مدرسه به دلیل واکنش‌های آلرژیک عملکرد خوبی ندارند و عملکرد بزرگسالان در محل کار آسیب می‌بیند. او گفت: این مشکلات می تواند علائم افسردگی را تشدید کند. این همراه با اختلال خواب می تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در افراد شود.

اورهولت معتقد نیست پاسخ آلرژیک به طور ذاتی باعث ایجاد افسردگی می شود، اما می گوید می تواند به طور مقطعی افسردگی را بدتر کند.

او گفت: آنتی هیستامین ها می توانند به اختلالات خواب و گیجی منجر شوند. عوارض جانبی داروهای آلرژی  به الگوهای خواب نامنظم کمک می کند که تحریک پذیری را افزایش می دهد.

طب سوزنی و آلرژی

اریک فیشر - Eric Fisher - روانشناس بالینی در آتلانتا، گفت: زمانی که متوجه شدید چه چیزی باعث خلق و خوی پائین می شود، به شما کمک می کند استرس کمتری داشته باشید.

فیشر گفت: به ویژه کودکان بیشتر مستعد نوسانات شدید خلق و خو و رفتارهای مرتبط با آلرژی هستند زیرا بدن آنها حساس تر است. در برخی از بچه‌ها، وقتی آلرژی غلبه می‌کند، عصبانیت بیشتری دارند و سخت‌تر می خوابند.

دکتر مایکل سیلورمن، استادیار روانپزشکی درنیویورک، می‌گوید: با این حال، نکته اصلی این است که مردم نباید آلرژی‌های خود را به خاطر مسائل عاطفی عمیق‌تر سرزنش کنند. حتی اگر برخی از افراد واکنش خلقی مستقیم به آلرژی داشته باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان