پشت خیالبافی چه دردهای روانی نهفته است؟

خط سلامت: محققان گمان می کنند افرادی که با خیالبافی ناسازگار دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است توانایی ذاتی برای خیال پردازی های تخیلی راداشته باشند. بسیاری این توانایی را در اوایل دوران کودکی کشف می‌کنند، درک فانتزی و رویاپردازی می‌تواند برای تنظیم پریشانی و اضطراب استفاده شود. با ایجاد دنیای درونی آسایش، آنها می توانند از واقعیت فرار کنند.

پشت خیالبافی چه دردهای روانی نهفته است؟

به گزارش خط سلامت برخی خیالبافان ناسازگار ممکن است از رویاپردازی به عنوان یک استراتژی مقابله استفاده کنند به عنوان مثال رویاپردازی می تواند حواس را از واقعیتی ناخوشایند منحرف کند که ممکن است به مقابله با تروما، رویدادهای دشوار زندگی یا انزوای اجتماعی کمک کند، اما انجام این کار می تواند منجر به یک چرخه معیوب شود، جایی که استفاده از فانتزی برای جلوگیری از احساسات منفی، میل به رویاپردازی را تشدید می کند.

از بسیاری جهات، رویاپردازی تبدیل به یک رفتار اعتیاد آور می شود و همان مشکلاتی را که قرار بود کاهش دهد، دامن می زند. شاید تعجب آور نباشد که خیال پردازی ناسازگار در کنار سایر اختلالات رخ می دهد که شایع ترین آنها اختلال بیش فعالی ، اضطراب ، افسردگی و اختلال وسواس فکری-اجباری است.

وسواس و خیال پردازی ناسازگار

به نظر می رسد رابطه قوی بین OCD و خیال پردازی ناسازگار وجود دارد. یک مطالعه نشان داد بیش از نیمی از شرکت کنندگان با خیال پردازی ناسازگار علائم OCD را نیز نشان دادند. این ممکن است مکانیسم های مشترک احتمالی بین این دو اختلال را نشان دهد، از جمله افکار مزاحم، تفکیک و عدم کنترل شناختی.

اگرچه رویاپردازی ناسازگار توجه زیادی را به صورت آنلاین و از طریق رسانه های اجتماعی به خود جلب کرده است، اما هنوز به طور رسمی در دستورالعمل های تشخیصی روانپزشکی به رسمیت شناخته نشده است.

این بدان معناست که بسیاری از متخصصان بهداشت ممکن است از این وضعیت بی‌اطلاع باشند، که منجر به تشخیص اشتباه یا نادیده گرفتن علائم می‌شود و باعث ناراحتی، انزوا و شرم بیشتر برای خیال‌پردازان ناسازگار می‌شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان