زخم دلبستگی را می شناسید؟ / این 10 نشانه را جست و جو کنید

ترومای دوران کودکی معمولاً به ترومای تجربه شده در سال های اولیه کودکی و در زمانی که فرد با خانواده اصلی خود زندگی می کند، مربوط می شود. بسیاری از پزشکان این زخم‌های دلبستگی را زخم‌های تروما می‌نامند، زیرا این زخم‌ها در نتیجه اعمال یا بی توجهی مراقبان کودک در طول سال‌های رشد، سال‌هایی که دلبستگی‌ها شکل می‌گیرد، رخ می‌دهد.

زخم دلبستگی را می شناسید؟ / این 10 نشانه را جست و جو کنید

زخم دلبستگی به ترومای ناشی از داشتن یک شخصیت بدسرپرست مربوط می شود. برخی از آسیب‌های دوران کودکی، مانند غفلت عاطفی، هدفمند انجام نشده اند. با این حال این آسیب ها خواه عمدی بوده باشد یا نه، این زخم در کودک احساس شرم ایجاد می کند، که اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد.

زخم های دلبستگی به احساسات حل نشده مراقبین مربوط می شود و می تواند از طریق نگرانی های مربوط به سلامت، رفتارهای ناسالم و مهارت های مقابله ای ضعیف مانند مصرف مواد یا پرخوری ظاهر شود.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است زخم های تروما یی حل نشده داشته باشید. توجه به این نکته ضروری است که همه اینها لزوماً به تجارب تروما مربوط نمی شوند.

رفتارهای مردم پسند:

کودکانی که مجبور بودند سخت تلاش کنند تا توجه مراقبان خود را جلب کنند، یاد گرفته اند که شاد کردن آنها زندگی را آسان تر می کند.

کمال گرایی :

این امر به ویژه در کودکانی که از غفلت عاطفی جان سالم به در برده اند، رایج است. این مساله به یکی از دو دلیل اتفاق می‌افتد: نخست بچه‌هایی که یاد گرفته اند انجام دادن کارها به طور عالی بهترین راه برای جلب توجه مادر یا پدر است. دومین دلیل مربوط به کودکانی است که باید از خود مراقبت می کردند و یاد گرفته اند اشتباه کردن غیرقابل قبول است .

مقایسه مداوم خود با دیگران:

گاهی اوقات این به دلیل عزت نفس پایین است. این افراد در دوران کودکی مقایسه شده اند.

اجتناب از روابط :

این اغلب به دلیل ترس از نزدیک شدن به دیگران است که ناشی از ترس از آسیب دیدن است.

پریدن از رابطه ای به رابطه دیگر:

درست مانند کسانی که برای جلوگیری از درد عاطفی از روابط اجتناب می کنند، کسانی که از رابطه ای به رابطه دیگر می روند اغلب سعی می کنند خلاء ناشی از زخم های دلبستگی خود را پر کنند. تقریباً گویی می توانید با بودن در یک رابطه به نوعی به خود ثابت کنید که واقعاً دوست داشتنی و شایسته هستید.

مرزهای خیلی سخت یا خیلی سست:

داشتن محدودیت های بیش از حدنشانه آن است که شما آموخته اید که این رفتار با شما قابل قبول است. به همین ترتیب، کسانی که مرزهای خیلی سفت و سختی دارند ممکن است در تلاش برای محافظت از خود باشند.

تلاش برای اصلاح دیگران:

اگر با یک مراقب بزرگ شده اید که با بیماری روانی یا مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند، ممکن است این نیاز را برای کمک و شفای دیگران در روابط بزرگسالان خود داشته باشید. کودک درونی شما می گوید: "اگر نمی توانستم مادر یا پدر را درست کنم، پس شاید بتوانم شریک زندگی ام را درست کنم."

اختلال در غذا خوردن:

ارتباط قوی بین آسیب های دوران کودکی و اختلال در غذا خوردن وجود دارد. به همین ترتیب، محدودیت غذا و کالری اغلب با اعتماد به نفس پایین و آسیب های دوران کودکی مرتبط است.

سوء مصرف مواد:

بین سوءمصرف مواد یا اعتیاد و تروما ارتباط وجود دارد. افرادی که دردهای عاطفی یا فیزیکی تجربه می کنند اغلب به دنبال راه هایی برای بی حس کردن این احساسات هستند که گاه منجر به سوء مصرف مواد می شود.

احساس افسردگی ، اضطراب یا عصبانیت که از بین نمی رود:

گاهی اوقات احساس این چیزها طبیعی است و می تواند موقعیتی باشد .به خصوص اگر برای مثال در محل کار یا در فصل تعطیلات با استرس زیادی دست و پنجه نرم می کنید. با این حال، اگر احساس می‌کنید که آنها از بین نمی‌روند، ممکن است ناشی از زخم‌های تروما ی داخلی حل نشده باشند. جستجوی حمایت بیشتر می تواند به مقابله با این احساسات کمک کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان