تلویزیون فقط رفتار را تحت تاثیر نمی گذارد / مشق خشونت در تلویزیون

سواد رسانه ای به مردم کمک می کند تا درک کنند،چگونه تماشای تلویزیون بر رفتار و تمایلات آن ها تاثیر می گذارد.یک مطالعه که اخیرا انجام شده ،نشان داد تماشای بیش از حد تلویزیون رفتارهای نابهنجار را تقویت می کند.مثلا زمانی که قهرمان فیلم  پسر نوجوانی با رفتارهای خشن است،ممکن است نوجوانان با آن شخصیت همانند سازی کنند و تصمیم بگیرند مثل او باشند؛چرا که تلویزیون به عنوان یک رسانه همگانی این پیام را می رساند که از جنس مذکر انتظار رفتار خشن می رود. به این ترتیب نقش های جنسیتی ( رفتار های مطابق با جنسیت) ممکن است به صورت افراطی تقویت شوند و رفتارهای خاصی از جمله خشونت در ابعاد مختلف زندگی نوجوان پررنگ شود.

تلویزیون فقط رفتار را تحت تاثیر نمی گذارد / مشق خشونت در تلویزیون

تقویت کلیشه جنسیتی

به گزارش خبرنگار خط سلامت در پژوهشی روی 398 جوان از سراسر ایالات متحده،با هدف ارزیابی تاثیر تماشای ژانرهای مختلف سینمایی مشخص شد؛ فیلمنامه های جنسیتی ، کلیشه‌های جنسیتی را تقویت می‌کنند و اغلب زنان را به‌عنوان وسیله جنسی نشان می دهند. به عنوان مثال:مردان به عنوان رهبرانی سخت‌گیر، پرخاشگر، اهل رقابت و فاقد احساسات در نظر گرفته می‌شوند.در عوض زنان نرم‌تر، ساکت‌تر، منفعل‌تر، احساساتی‌تر نشان داده می شوند. در فیلمنامه های جنسیتی از مردان انتظار می رود به طور افراطی پیگیر رابطه جنسی باشند، فقط به ظاهر اهمیت دهند و از تعهد اجتناب کنند.اما از زنان انتظار می‌رود که منفعل باشند و از ظاهر خود برای جذب مردان استفاده کنند. توصیه می شود والدین از فرزندان خود در مورد آنچه تماشا می کنند و برداشتی که از محتوای این برنامه ها دارند سوال بپرسند.

علائم و خطرات اعتیاد به تلویزیون

نوجوانان به شدت از آنچه که به طور مداوم در معرض آن قرار می گیرند،تاثیر می پذیرند. فرقی نمی کند یک سریال تلویزیونی صد قسمتی یا یک مستند که هفته ای چند بار پخش می شود. این نکته به خوبی می تواند تاثیر اعتیاد به تلویزیون را نشان دهد.بنابراین والدین باید از رسانه‌هایی که فرزندانشان استفاده می‌کنند آگاه باشند، چرا که محتوای این رسانه های جمعی به رشد عاطفی فرزندان شان تاثیر می گذارد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان