فصل مورد علاقه هم خیلی چیزها را لو می دهد / با یک سوال ساده از پیچ و خم های روانی آگاه می شوید

خط سلامت: روانشناسی فصل، به این معنا است که ترجیح یک فصل، به شناسایی برخی رفتارها و ویژگی های انسان کمک می کند. کدام فصل سال را بیشتر دوست دارید؟ یک ظهر گرم تابستانی یا یک نسیم خنک بهاری یا یک برف سنگین زمستانی؟ اگرچه هرفصلی زیبایی های خاص خود را دارد اغلب انسان ها، به یک فصل خاص توجه بیشتری دارند.

فصل مورد علاقه هم خیلی چیزها را لو می دهد /  با یک سوال ساده از پیچ و خم های روانی آگاه می شوید

به گزارش خط سلامت گروهی از افراد روزهای گرم و طولانی تابستان را دوست دارند. درحالی که عده ای دیگر روزهای سرد را ترجیح می دهند. چرا برخی از افراد با برخی از فصول ارتباط بیشتری برقرار می کنند؟ آیا روانشناسی فصل با توجه به ترجیحات فصلی انسان ها می تواند تفاوت در رفتارها را توضیح دهد؟

رابطه روانشناسی فصل و شادی

تحقیقات کمی در مورد روانشناسی فصل وجود دارد، با این وجود محققان دریافتند در تغییرات فصلی، دما و نور بر روی خلق و رفتار تاثیر می گذارد؛ به عنوان مثال متولدین فصل های بهار و تابستان اگرچه هیجاناتات مثبت مانند شادی را بیشتر تجربه می کنند، در برابر تغییرات خلق آسیب پذیر هستند؛ یعنی بین حالت شادی و بی انرژی بودن نوسان می کنند. افرادی که در فصل زمستان متولد شده اند بیشتر تحریک پذیر و عصبانی هستند. روانشناسان بالینی دریافتند ماه هایی که تعداد روزهای کمتری دارد و طول روز در آن ها کوتاه تر است مانند فصل زمستان باعث می شود که گاهی اوقات افراد به اختلال افسردگی فصلی مبتلا شوند.

عوامل موثر بر روانشناسی فصل

انسان ها اغلب، به یک فصل سال علاقه بیشتری نشان می دهند، تا حدی که برخی افراد انتظار یک فصل خاص را می کشند. روانشناسی فصل سرنخ های مهمی را در رابطه با رفتار و یا اختلالات روانی افراد، به متخصص می دهد. نتایج شگفت آور یک مطالعه نشان داد تفاوت های جغرافیایی و آب و هوای منطقه در ترجیح فصل ها و روانشناسی فصل مورد علاقه نقش به سزایی دارند، برای مثال، ساکنان مناطقی که دارای اب و هوای معتدل بود بیشتر از رسیدن فصل زمستان لذت می بردند و زمستان را ترجیح می دادند.

تاثیر روانشناسی فصل بر رفتار

آب و هوای سرد بر خلق و خوی افراد تاثیرگذار است. محققان دریافتند کاهش دما بر رفتار افراد تاثیر می گذارد، به عنوان مثال دمای اتاق می تواند در نحوه ی قضاوت افراد در مورد افرادی که مظنون به جنایت هستند، تاثیر داشته باشد. در یک مطالعه مشخص شد، افرادی که در اتاق های گرم قرار داشتند به احتمال زیاد مجرمان را به عنوان افرادی تکانه ای و خطرناک درک می کردند در حالی که افرادی که در اتاق های سرد بودند، نسبت به همان متهمان با احساس خطر کمتری قضاوت کردند. بنابراین به نظر می رسد دما تاثیر نامحسوس ولی در عین حال عمیق بر قضاوت های افراد از یکدیگر داشته باشد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد افرادی که نوشیدنی گرم داشتند، با دیگران گرم تر و با شخصیت تر رفتار می کردند ولی افرادی که در حال نوشیدن یک نوشیدنی سرد بودند، با دیگران ارتباط کمتری برقرار کردند.

تاثیر روانشناسی فصل بر روحیه

روزهای روشن و آفتابی احساس خوشبختی را به ارمغان می آورند درحالی که روزهای تاریک، احساس غم و اندوه را در افراد القاء می کنند. روانشناسان بالینی ی گویند نور می تواند با ترجیحات شخصی انتخاب فصل ها رابطه داشته باشد. ریتم شبانه روزی بدن در 24 ساعت و میزان خواب آلودگی و بیداری تحت تاثیر نور خورشید است، بنابراین کاهش میزان نور خورشید باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که موجب بی حالی خواهد شد در نتیجه کمبود نور خورشید در پاییز و زمستان منجر به افسردگی فصلی شده و هرچه روزها کوتاه تر شوند، افراد احساس خستگی،کاهش اشتها و از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره را بیشتر تجربه خواهند کرد، بنابراین روانشناسی فصل می تواند نکات مهمی در زمینه شناسایی دقیق رفتار و مسائل روانی آشکار سازد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان