بهای کمالگرا بودن چقدر است؟ باورش سخت است!

خط سلامت: برای تعداد فزاینده ای از زنان، کمالگرایی در حال تبدیل شدن به یک صفت و بیشتر به یک رنج است. آیا تلاش برای کمال ممکن است شما را بدبخت کند؟

بهای کمالگرا بودن چقدر است؟ باورش سخت است!

بهای کمالگرایی چقدر است؟

به گزارش خط سلامت یک کمالگرا به عنوان تلاش برای بی عیب و نقص بودن و داشتن استانداردهای بالا برای عملکرد همراه با خود ارزیابی بیش از حد انتقادی تعریف می شود.

انواع کمالگرایی

می‌توان کمالگرایی را به سه زیرگروه مختلف تقسیم کرد: خودمحور، جایی که استانداردهای بالایی را به خود تحمیل می‌کنیم، از نظر اجتماعی تجویز می‌کنیم، جایی که احساس می‌کنیم دیگران از ما انتظار دارند که کامل باشیم و دیگر گرا، جایی که استانداردهای بالایی را برای دیگران قائل هستیم.

کمالگرایی ویژگی شخصیتی

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث شود یک فرد کمالگرا شود. کمالگرایی یک ویژگی شخصیتی است اولاً، می توانیم آن را از والدین خود به همان شکلی که ممکن است ویژگی های فیزیکی مانند قد را به ارث ببریم، به ارث ببریم.

ثانیاً ممکن است این ویژگی را از طریق تماشای رفتار آنها از والدین به ارث ببریم. اگر ببینیم که والدین نسبت به خودشان سختگیر هستند، ممکن است تصور کنیم که این رفتار طبیعی است و همینطور بزرگ می‌شویم. پاسخ‌های والدین به کودک نیز می‌تواند عامل باشد زیرا چنین والدینی مضطرب و کنترل‌کننده می‌تواند کودکان را نگران اشتباه کردن کند. وقتی کودکان ارزش خود را به موفقیت مرتبط می کنند، ممکن است مشکلات ایجاد شود.

 میل به بهترین بودن واقعاً شما را از شاد بودن باز می دارد؟

تلاش برای حفظ استانداردهای فوق‌العاده بالا در عین انتقاد از خود می‌تواند برای سلامت روانی مضر باشد. اگر شخصی احساس کند که حتی بهترین تلاش‌هایش به اندازه کافی خوب نیست، می‌تواند به طور بالقوه منجر به احساس افسردگی، اضطراب و استرس شود.

کمال گرایی یک مشکل رو به رشد است

مطالعه‌ای که توسط توماس کوران (دانشگاه باث) و اندرو هیل (دانشگاه سنت جان یورک) انجام شد، کمالگرایی را در نسل‌های اخیر مقایسه کرد و کشف کرد این مشکل در حال افزایش است. بین کمال گرایی و شبکه های اجتماعی ارتباطی وجود دارد. رسانه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهند یک تصویر عمومی بی‌نقص ایجاد کنند که نگرانی‌های مربوط به تصویر بدن و احساس انزوای اجتماعی را تشدید می‌کند.

تأثیرات اجتماعی در بالا بردن سطح کمالگرایی نقش داشته است. افزایش فردگرایی، رقابت‌پذیری و مادی‌گرایی می‌تواند منجر به فشار بیشتر برای کامل شدن در تمام جنبه‌های زندگی شود.

کمال گرایی از دوران کودکی 

تحقیقات انجام شده نشان داد دختران هفت ساله احساس می کنند که تحت فشار هستند تا کامل باشند.

به دختران آموزش داده می شود که ایمن بازی کنند از طرف دیگر به پسرها آموزش داده می شود که خشن بازی کنند. ما دختران را طوری تربیت می‌کنیم که بی‌نقص باشند و پسران مان را شجاع.

دکتر کارول دوک، تفاوت در نحوه مقابله هر دو جنس با فشار تحصیلی را مورد مطالعه قرار داد. دختران تشویق می شدند که باهوش یا "خوب" باشند. او کشف کرد پسران به دلیل "تلاش سخت" همان تمجیدها را دریافت کردند. نتیجه این بود که دختران در معرض خطر بیشتری بودند. آنها تمایلی به بالا بردن دست خود در کلاس در صورت اشتباه کردن شان نداشتند و در صورت عدم موفقیت در بار اول احتمال تسلیم شدن آنها بیشتر بود. نگران‌کننده است که هر چه ضریب هوشی بالاتر باشد، احتمال اینکه دختری از ترس شکست دستش را بالا ببرد کمتر می‌شود. 

یک نظرسنجی نشان داد وقتی صحبت از درخواست شغل می‌شود، مردی که فقط 60 درصد از معیارها را داشته باشد، درخواست می‌کند، در حالی که زنان تنها در صورتی درخواست می‌کنند که 100 درصد را داشته باشند.

چگونه بر فشار کمالگرایی غلبه می کنید؟

اهداف واقع بینانه تعیین کنید

کمال گراها تمایل دارند اهداف غیرواقعی با استانداردهای بسیار بالا تعیین کنند. به خود زمان زیادی بدهید و در مورد کارهایی که می توانید در زمانی که دارید انجام دهید واقع بین باشید. تعیین استانداردهای غیرممکن بالا اغلب به این معنی است که سطح تلاش نسبت به هدف نهایی نیست.

شجاع باش

کسی که تمایلات کمالگرایی دارد دوست ندارد از منطقه راحت خارج شود اما با فشار دادن به خارج از آن منطقه، خود را برای یادگیری باز می گذارید.

رهایش کن

اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، یک کمال گرا می تواند ناامیدی را تجربه کند. نمی توانید تک تک موقعیت ها را کنترل کنید، سعی کنید بپذیرید برخی چیزها نباید تحت کنترل شما باشند.

محرک ها را شناسایی کنید

نکته منفی کمالگرا بودن این است که باور نکنید واقعاً توانایی دارید. آنها دوست دارند به خود اطمینان دهند که با هر چیزی که در راه است می توانند با آن کنار بیایند. اگر متوجه شدید توانایی‌های خود را زیر سوال می‌برید، سعی کنید آنچه را که چنین احساسی در شما ایجاد می‌کند پیدا کنید و میزان قرار گرفتن در معرض آن را کاهش دهید.

منفی بودن را دوباره برنامه ریزی کنید

کمالگراها اغلب ندای درونی بسیار انتقادی دارند که به آنها می گوید به اندازه کافی خوب نیستند. اگر صدای منفی در سرتان شنیدید، آن را دوباره برنامه ریزی کنید. مواردی را که در آنها مهارت دارید یا در آنها موفق بوده اید، فهرست کنید تا ذهنیت خود را تغییر دهید. بدانید که برای رسیدن به اهدافتان زمان و تلاش سنجیده ای صرف کرده اید.

آن را از چشم دیگران ببینید

استانداردهای بالا و انتظارات بالا از ویژگی های کمالگرایی هستند. تصور کنید که یک دوست در سناریوی شما چه واکنشی نشان می دهد. اگر پاسخ شما متفاوت است، ممکن است نشانه ای از بالا بودن انتظارات شما باشد.

از شکست نترسید

شکست به شما این امکان را می دهد که شواهدی در مورد آنچه ممکن است دفعه بعد کار کند جمع آوری کنید. انسان‌ها اشتباه می‌کنند این باعث می شود دفعه بعد چه کاری را بهتر انجام دهیم. هیچ کس دوست ندارد اشتباه کند، اما مهم این است که همه ما شکست را بپذیریم زیرا هر اشتباهی که مرتکب می شویم به ما امکان رشد و یادگیری را می دهد.

ارزش شما چیزی نیست که به دست آورده اید

ارزش خود را با دستاوردهای زندگی پیوند ندهید. سعی کنید قدردان چیزی که در زندگی به دست آورده اید باشید. دوستان و خانواده‌تان شما را به خاطر بودن تان دوست دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان