این 6 سم محیطی موجب بیش فعالی می شود

خط سلامت: آیا بیش فعالی می تواند ناشی از عوامل محیطی باشد؟

این 6 سم محیطی موجب بیش فعالی می شود

بیش فعالی (ADHD) یک اختلال پیچیده است که توسط عوامل متعددی ایجاد می شود و شناسایی علل دقیق آن را دشوار می کند. عوامل ژنتیکی و محیطی و برهمکنش های آنها در ایجاد این اختلال نقش دارند .

به گزارش خط سلامت عوامل محیطی شامل سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و مدت شیردهی است.

چه سموم محیطی باعث بیش فعالی(ADHD) می شوند؟

شواهد جمع‌آوری‌شده نشان داد سرب (Pb)، فتالات‌ها و بیسفنول A (BPA) با ADHD ارتباط متوسط ​​تا زیاد دارند. شواهد محدودی برای ارتباط بین بیش فعالی(ADHD) و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs)، بازدارنده های شعله، جیوه (Hg) و آفت کش ها وجود دارد.

اختلال بیش فعالی (ADHD) با علایمی نظیر بی توجهی، تمرکز پایین و فعالیت بیش ازحد در کودکان همراه است؛ با این حال مشخص شده است علاوه بر بیش فعالی، اختلالات دیگری هم منجر به بی حوصلگی و عصبانیت در کودکان می شوند.

 اختلالاتی نظیر اضطراب، افسردگی، اختلالات یادگیری و مشکلات جسمانی، علائمی مانند بیش فعالی را ایجاد می کنند.

بیش فعالی(ADHD) و تغییرات محیطی

استرس یا ایجاد تغییرات ناگهانی در زندگی مانند: نقل مکان، طلاق والدین، مرگ، مشکلات مالی و حتی تولد یک خواهر یا برادر جدید، رفتارهایی شبیه به بیش فعالی را ایجاد می کند.

مشکلات خواب و بروز علایم بیش فعالی

در دوران نوجوانی، بیش فعالی معمولا خود را در قالب رفتارهای پرخطر نشان می دهد. پژوهش ها نشان داده است خواب ناکافی با افزایش دفعات رفتارهای پرخطر در نوجوانان مانند: سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر همراه است.

اضطراب و بیش فعالی

گاهی اوقات اضطراب خود را در قالب علایم بیش فعالی، یعنی بی قراری، ناتوانی در تمرکز و  واکنش های تکانشی، نشان می دهد. اضطراب کنترل بی قراری را بسیار دشوار می کند و  منجر به بروز مشکلات خواب می شود. این علایم بسیار شبیه به علایم اختلال بیش فعالی لست. همچنین، افسردگی باعث عدم تمرکز، فراموشی، انگیزه پایین، بلاتکلیفی، مشکل در شروع و تکمیل وظایف، بی حالی و کندی، بی نظمی و مشکلات خواب می شود.

اختلال دو قطبی

علائم اختلال دوقطبی از جمله سطح انرژی بالا، صحبت بیش از حد، افکار منفی که تمرکز را دشوار می کند، تکانشگری، ریسک پذیری و رفتارهای مزاحم نیز می توانند با علائم بیش فعالی اشتباه گرفته شوند.

مشکلات جسمانی

برخی از مشکلات جسمانی از جمله تشنج بیماری تیروئید، آلرژی، کم خونی ناشی از فقر آهن، عفونت مزمن گوش و اختلالات شنوایی-بینایی، مشکلاتی در توجه، تحریک پذیری، تکانشگری یا بیش فعالی ایجاد می کند. حتی برخی از داروها می توانند رفتاری شبیه به بیش فعالی را تحریک کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان