صدای هواپیما با بی خوابی رابطه دارد !

خط سلامت: اثرات نامطلوب صداهای محیطی بر سلامتی، بی خوابی و مشکلات خواب در تحقیقات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و تائید شده است.

صدای هواپیما با بی خوابی رابطه دارد !

بی خوابی و سر و صدا با هم رابطه ای مستقیم دارند. به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان داده است قرار گرفتن در معرض سر و صدای هواپیما، خطر بی خوابی و مشکلات خواب کمتر از ۷ ساعت در شب را افزایش می دهد.

یک عامل مهم در بی خوابی

یک مطالعه جدید نشان داده است قرار گرفتن در معرض سطوح متوسط ​​صدای هواپیما خواب را مختل و بی خوابی را افزایش می دهد. افرادی که در معرض سر و صدای هواپیما در سطوح کمتر از 45 دسی بل قرار دارند، کمتر از 7 ساعت در شب می خوابند. برای اینکه متوجه شوید 45 دسی بل چقدر است آن را با صدای زمزمه و مکالمات معمولی در طول روز که به ترتیب، 30 دسی بل و 50 دسی بل هستند، مقایسه کنید.

یک پژوهش جدید توسط دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون و دانشگاه ایالتی اورگان نشان می‌دهد: قرار گرفتن در معرض سطوح متوسط ​​صدای هواپیما، خواب را مختل می کند و اثرات نامطلوبی بر فرایند رشد کودکان و نوجوانان می گذارد.

پیوند خواب و سلامتی

خواب برای سلامتی، تندرستی، عملکرد فیزیکی و ذهنی روزانه ضروری است. بی خوابی منجر به افزایش بیماری های قلبی عروقی، افسردگی، دیابت، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر می شود. کارشناسان بهداشت بیان می کنند اکثر بزرگسالان برای عملکرد با کیفیت به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

یک مطالعه گسترده

پژوهشگران برای درک مسیرهای احتمالی که از طریق آن صدای هواچیما، خواب را مختل می کند، یک پژوهش طولی گسترده انجام دادند.

در این مطالعه، دکتر جوریان پیترز - Jurriaan Peters- عصب شناس و همکارانش در دانشکده پزشکی هاروارد، قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما و اختلال خواب را در بیش از 35000 شرکت‌کننده بررسی کردند. شرکت کنندگان کسانی بودند که در نزدیکی فرودگاه زندگی می کردند.

این تیم تحقیقاتی به مدت 20 سال، هر پنج سال یکبار، میزان سر و صدای ناشی از هواپیما را بررسی می کرد. آن ها همچنین صدای هواپیما با قدرت 10 دسی بل را هنگام شب، زمانی که صدای پس زمینه کم است، مورد برسی قرار دادند.

نتایج نشان داد با افزایش قرارگرفتن در معرض صدای هواپیما، احتمال خواب کمتر از 7 ساعت و بی خوابی افزایش می یابد؛ همچنین مشخص شد رابطه ای نسبتاً قوی بین صدای هواپیما و هر دو بعد خواب مختل، یعنی بی خوابی و خواب بی کیفیت، در نزدیکی فرودگاه‌های اصلی مربوط به حمل بار وجود دارد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان