افزایش عزت نفس با این جمله های خاص ! / با این شیوه حال تان خوب می شود

خط سلامت: من خوشبخت هستم. من موفق هستم. من قوی هستم. این ها نمونه هایی از جمله های تاکیدی مثبت است؛ جملاتی که افراد با هدف بهبود خلق و خو و افزایش عزت نفس با خود تکرار می کنند.

افزایش عزت نفس با این جمله های خاص ! / با این شیوه حال تان خوب می شود

به گزارش خط سلامت جمله های تاکیدی مثبت، اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند ابزار قدرتمندی برای بالا بردن عزت نفس و روحیه باشند؛ در حالی که اگر این جملات به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است به همان اندازه که قرار بود مفید باشند، ضرر داشته باشد.

جمله های تاکیدی

به طور کلی، مطالعات روی جمله های تاکیدی مثبت نتایج متفاوتی را نشان داده است. در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند جمله های تاکیدی مثبت عزت نفس را بهبود می بخشد، مطالعات دیگر نشان است چنین جملاتی هیچ تاثیری ندارند یا حتی ممکن است باعث کاهش عزت نفس شوند، مخصوصاً برای افرادی که عزت نفس پایینی دارند. این نوع تأثیرات منفی در افرادی که از ظاهر خود انتقاد می کنند نیز دیده شده است. دو مورد از معایب استفاده افراطی از این جمله های تاکیدی مثبت عبارت است از:

خودناسازگاری

یک توضیح برای این یافته ها این است افراد با عزت نفس پایین به احتمال زیاد نمی توانند جملات مثبتی که برای خود تکرار می کنند، باور کنند. بیان این نوع جمله های تاکیدی مثبت حتی می‌تواند با پررنگ کردن آنچه خود ناسازگاری نامیده می شود، منجر به کاهش عزت نفس و افزایش اضطراب شود. خود ناسازگاری زمانی اتفاق می افتد که فرد فاصله ی زیاد بین وضعیت فعلی و و ضعیت ایده آل خود درک می کند.

سرکوب افکارمنفی

یکی دیگر از معایب استفاده نادرست و افراطی از جمله های تاکیدی مثبت این است که این جملات، افراد را به سمت این نگرش سوق می دهد که هر چیزی در ذهن شما بگذرد؛ در نهایت به واقعیت می پیوندد. چنین نگرشی باعث می شود افراد در صورت تجربه کوچکترین افکار منفی خود را سرزنش کنند و به دنبال آن عزت نفسشان کاهش یابد. برخی افراد که به طور ناآگاهانه از این جملات تاکیدی مثبت استفاده می کنند، برای جلوگیری از افکار منفی خود، مدام آن ها را سرکوب می کنند و اینگونه موجبات تشخیص دیرهنگام اختلالاتی مانند افسردگی رقم می خورد.

بیشترین بهره از جمله های تاکیدی

تحقیقات نشان داده است اتخاذ جملاتی که ذهنیت رشد، باور به این ایده که همیشه جایی برای رشد و تغییر وجود دارد، را تقویت می کند به بهبود سلامت روان و عزت نفس کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که وقتی افراد از عبارت های منعکس کننده ذهنیت رشد مانند من می‌توانم چیزهای جدیدی یاد بگیرم و من می‌توانم تغییر کنم استفاده می‌کنند، از چالش‌های زندگی راحت‌تر عبور می کنند و در مواجهه با رویدادهای استرس‌زای زندگی، نگرانی‌های کمتری دارند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان