بی خوابی در بیش فعالی را درمان کنید

خط سلامت: افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است به سختی به خواب بروند یا بخوابند. بیاموزید که چگونه داروها و علائم بیش فعالی می توانند به بی خوابی کمک کنند.

بی خوابی در بیش فعالی را درمان کنید

به گزارش خط سلامت بیش فعالی یک بیماری عصبی و ژنتیکی است، به این معنی که ما ویژگی های خاصی داریم که در دوران کودکی ظاهر می شود و در بزرگسالی باقی می ماند که ما را مستعد مشکلات خواب می کند.

بی خوابی به چه معناست؟

به گفته مؤسسه ملی سلامت، بی خوابی مزمن (طولانی مدت) 3 شب یا بیشتر در هفته رخ می دهد، بیش از 3 ماه طول می کشد و نمی توان آن را به طور کامل با یک مشکل سلامتی دیگر توضیح داد.

بی خوابی یک وقفه یا اختلال طولانی مدت در چرخه خواب در نظر گرفته می شود که به آن ریتم یا چرخه شبانه روزی نیز می گویند. به گفته آرتی جاگانات، محقق خواب در بخش علوم اعصاب بالینی نافیلد، از آنجا که سیستم شبانه روزی تنظیم کننده اصلی تقریباً تمام فیزیولوژی است و اختلال در آن عواقب عمده ای بر سلامتی دارد، حملات طولانی مدت بی خوابی یک اختلال جدی در نظر گرفته می شود.

بنیاد خواب می‌گوید خواب ایده‌آل در شب برای بزرگسالان حدود هفت ساعت است.

آیا بیدار شدن کوتاه مدت در شب بی خوابی است؟ کارشناسان می گویند نه، و یک گزارش جدید نشان می دهد که بیدار شدن برای مدت کوتاهی ممکن است به دلیل فرورفتگی و جریان طبیعی هورمونی به نام نورآدرنالین باشد.

چرا فرد مبتلا به بیش فعالی بی خوابی دارد؟

محققان به طور کامل رابطه بین خواب و بیش فعالی و بی خوابی را درک نمی کنند. مطالعات اخیر نشان می دهد انواع مختلف بیش فعالی می تواند نشان دهنده انواع مختلف مشکلات خواب باشد. قبل از پرداختن به جزئیات مقابله با بی خوابی بیش فعالی ، محرک ها و تحقیقات جدید در مورد درمان های کم خطر، در اینجا چند اصل مهم بی خوابی بیش فعالی آورده شده است:

ویژگی های بیش فعالی بالا

استرس، اضطراب، افسردگی ، استفاده بیش از حد از صفحه نمایش، عادات غذایی نامناسب و مغز "همیشه فعال" در افرادی که مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده شده اند، رایج است. به گفته کارشناسان، مهم نیست که چه نوع بیش فعالی دارید، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب - یا تا دیر وقت بیدار ماندن و نخوابیدن کافی - برای مغزهای بیش فعالی رایج است.

افرادی که دارای " ویژگی های بیش فعالی بالا" هستند نیز بیشتر در معرض بی خوابی قرار دارند .

بی توجهی و تکانشگری

تظاهرات مختلف بیش فعالی ممکن است باعث ایجاد انواع مختلفی از اختلال خواب شود. در یک مطالعه بر روی 550 بزرگسال 5 که احتمال داشت بیش فعالی داشته باشند، نشان داد که اگر علامت اولیه بیش فعالی یک فرد بی توجهی باشد، دیرتر بیدار می ماند و به سختی می خوابد. طبق این مطالعه، افرادی که علامت اولیه بیش فعالی آنها تکانشگری بود، احتمال بیشتری داشت که خواب ضعیف را گزارش کنند.

در کودکان و نوجوانان

در مطالعات روی کودکان، که احتمالاً با بزرگسالان نیز مرتبط است، فعالیت مغز بالاتر در طول خواب با کیفیت پایین‌تر استراحت مرتبط است. کودکان عملکرد حافظه مختل و توانایی کمتری برای کنترل رفتار تکانشی داشتند.

در نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی ، انواع اختلالات خواب، از جمله سندرم پای بیقرار، نارکولپسی ، و چیزی به نام "اختلال ریتم شبانه روزی خواب " (متفاوت از بی خوابی) شایع است.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی‌قرار (RLS)، که ثابت کردن و استراحت دادن به پاها را سخت می‌کند، 25 درصد از افراد مبتلا به بیش فعالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حرکات کششی قبل از خواب به عنوان منقبض کردن تمام ماهیچه های پاها، نگه داشتن این وضعیت برای شمارش 5 و سپس آرام کردن، مانند تمرینی است که یک روانشناس بالینی اخیراً به من آموخته است روشی با تکنولوژی پایین که به من در حل مشکل کمک کرده است.

چگونه داروهای محرک بر خواب تأثیر می گذارد

داروهای محرکی که برای درمان بیش فعالی استفاده می‌شوند می‌توانند مشکل‌ساز باشند، اما بر اساس تجزیه و تحلیل عمیق مطالعات متعدد، پس از چند ماه کاهش می‌یابند.

دکتر کارولین بوزانکو، روانشناس بالینی می گوید: معمولاً زمانی که فردی یک داروی جدید را امتحان می کند یا بلافاصله پس از افزایش دوز دارو، خواب را تحت تأثیر قرار می دهیم، اما اختلال خواب به مرور زمان از بین می رود .

بوزانکو می‌گوید در واقع، محرک‌های بیش‌فعالی اختلال بی‌خوابی را در مقایسه با بیماران بدون دارو کاهش می‌دهند.

بوزانکو توضیح می دهد هنگامی که یک بیمار به درستی دارو دریافت می کند، بی خوابی مشکل کمتری ایجاد می کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که متیل فنیدیت در به حداقل رساندن شیوع اختلال بی‌خوابی برای زیرمجموعه‌ای از بزرگسالان مفیدترین است و هر چه دوز داروی بیمار طولانی‌تر باشد، میزان بی‌خوابی کمتر می‌شود. پیدا کردن زمان مناسب مصرف آنها مهم است. اگر آنها را خیلی زود مصرف کنید، محرک ها از بین می روند. بوزانکو می افزاید: آنها را خیلی دیر مصرف کنید تا زمانی که زمان خواب فرا می رسد، یک باد دوم به شما وارد شود.

درمان بی خوابی بیش فعالی

درمان بی خوابی بیش فعالی بسیار شبیه به درمان بی خوابی در سایر بیماران است، اگرچه اگر داروهای محرک یا داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید، می خواهید از تأثیر بالقوه آنها بر خواب آگاه شوید.

بوزانکو می‌گوید: برخی از داروهای ضد افسردگی دارای اثرات فعال‌کننده‌ای هستند که می‌توانند خواب را مختل کنند، مانند فلوکستین و ونلافاکسین. مهم‌تر از همه، رعایت الگوی زمانی که دارو مصرف می‌کنید، به شما کمک می‌کند برنامه‌ای بسازید که برای داشتن خواب مطلوب برای شما مفید باشد.

اگر هنوز به طور رسمی مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده نشده اید، چه؟ سؤال خوبی بود. اغلب بین زمانی که متوجه می شوید ممکن است ب یش فعالی دارید و مراجعه به یک متخصص واجد شرایط، فاصله زمانی وجود دارد. یک مطالعه کوچک نشان داد که 80٪ از بیماران بیش فعالی درمان نشده علائم بی خوابی داشتند.

مقابله با بی خوابی بیش فعالی

به استراحت منظم شبانه به عنوان یک ستون کلیدی سلامت فکر کنید. کارشناسان اکنون می دانند که خواب با کیفیت در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و کوتاه کننده زندگی از جمله دیابت و بیماری قلبی موثر است. این بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد.

مراقب آنچه می خورید باشید

بر اساس مطالعه جدی گرفتن خواب می‌تواند برای بزرگسالان جوانی که قبلاً نسبت به یک دهه قبل کمتر می‌خوابیدند، سخت باشد. در یک آزمایش، شرکت کنندگان محروم از خواب روز بعد در تست های عملکرد اجرایی و کنترل هیجانی عملکرد بدتری داشتند. اگر احساس می کنید نمی توانید درست فکر کنید یا چیزی که اغلب به آن مه مغزی گفته می شود دارید، پس از یک خواب بد شبانه، آن را تصور نمی کنید.

کارشناسان می گویند به جای تلاش برای قدرت در طول روز، راه های قدرتمند و انگیزشی برای پایبندی به عادات سالم پیدا کنید. این لازم نیست شامل روش های سختگیرانه باشد. به جای حذف تمام شیرینی ها یا وعده های غذایی که دوست دارید، یک وعده غذایی پرچرب زودتر در روز بخورید. به خود یادآوری کنید که غذا بخورید، وقتی هوا تاریک‌تر می‌شود، سبک‌تر غذا بخورید.

یک روال ایجاد کنید

ایجاد برنامه های روتین قبل از خواب کمک می کند تا کنترل بیشتری بر نحوه پایان روز داشته باشید. سعی کنید با پیاده روی با سرعتی آسان به راحتی قادر به صحبت کردن یا حتی زمزمه کردن حدود یک ساعت قبل از خواب ، در صورتی که انجام این کار در بیرون بی خطر است، استراحت کنید.

یک جایگزین این است که فضایی را روی زمین یا تخت برای انجام حرکات کششی سبک پیدا کنید. هدف از بین بردن تنش کند کردن تنفس است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان