با مهارت های زندگی شادی را تجربه کنید / سخت نیست امتحان کنید !

خط سلامت: مهارت های زندگی به توانایی فرد برای انجام رفتارهای مناسب در برابر چالش های زندگی اطلاق می شود. این رفتارهای مناسب باعث می شود فرد با مسائل زندگی به شیوه عاقلانه کنار بیاید.

با مهارت های زندگی شادی را تجربه کنید / سخت نیست امتحان کنید !

به گزارش خط سلامت ده مهارت به عنوان مهارت های زندگی معرفی شده است که به افراد کمک می کنند، بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند و ارتباطات اجتماعی سالم تری داشته باشند‌.

انواع مهارت های زندگی

مهارت های زندگی در مجموعه باعث می شود فرد بتواند زندگی با کیفیت تری داشته باشد. فراگیری مهارت های زندگی بطور بالقوه باعث پیشگیری از آسیب‌های روانی می شود. مهارت های زندگی عبارت است از:

مهارت تصمیم گیری

یکی از مهارت های زندگی ، مهارت تصمیم گیری است. این مهارت به فرد کمک می کند قبل از اقدام به عمل، جوانب مختلف را در نظر بگیرد و تصمیمی همراه با آگاهی اتخاذ کند که احتمال نتیجه منفی را کاهش می دهد.

مهارت حل مسئله

یکی دیگر از مهارت های زندگی ، مهارت حل مسئله است. حل مسئله باعث می‌شود فرد بتواند مسئله اصلی خود را تشخیص دهد و با دیدی واقع بینانه امکاناتش را در نظر بگیرد و به دنبال آن بهترین گزینه را برای حل مسئله انتخاب کند.

مهارت تفکر خلاق

یکی دیگر از مهارت های زندگی داشتن تفکر خلاق است. تفکر خلاق باعث می‌شود فرد همواره از یک مسیر برای حل مسائل استفاده نکنند، بلکه با خلاقیت به دنبال موثرترین راه باشد.

مهارت تفکر انتقادی

مهارت تفکر انتقادی یکی دیگر از مهارت های زندگی است. با استفاده از تفکر انتقادی فرد افکار و عقاید دیگران را به راحتی نمی پذیرد، بلکه آنها را عمیقاً بررسی می کند. فرد به جای پذیرش سریع آموزه های دیگران، سوال هایی در رابطه با موضوع می پرسد و در بحث فعال است.

برقراری ارتباط موثر

برقراری ارتباط موثر با دیگران یکی دیگر از مهارت های زندگی است که باعث می شود فرد به شیوه‌ای مناسب و تاثیرگذار با دیگران ارتباط برقرار کند.

ایجاد و حفظ روابط

ازجمله مهارت های زندگی، ایجاد و حفظ روابط بین فردی است. این مهارت به کسب موفقیت شغلی و حفظ سلامت روان کمک می کند. شرط اصلی رسیدن به این مهارت، پذیرش تفاوت های بین فردی است

خودآگاهی

یکی دیگر از مهارت های زندگی مهارت خودآگاهی است. خود آگاهی باعث می شود فرد، نیازها و شخصیت خود را بهتر بشناسد و به شیوه ای مناسب با مسائل روزمره و مشکلات عمیق تر کنار بیاید.

همدلی

همدلی که یکی از مهارت های زندگی است باعث می‌شود فرد در سخت‌ترین شرایط و حتی در تعارضات بین فردی بتواند مسئله را از دید طرف مقابلش نگاه کند و خودمحور نباشد.

مقابله با هیجان ها

یکی دیگر از مهارت های زندگی، مقابله با هیجان ها است. این مهارت باعث می شود فرد به هیجانات خود خصوصا هیجانات منفی تسلط داشته باشد و توانایی فرد برای مقابله با تعارضات زندگی روز به روز افزایش پیدا کند

مقابله با استرس

یکی دیگر از مهارت های زندگی مهارت مقابله با استرس است مهارت حل مسئله، جرأت ورزی به علاوه مدیریت زمان به فرد کمک می کند بتواند استرس های زندگی را مدیریت کند
یادگیری مهارت‌های زندگی کمک می کند، فرد بتواند زندگی باکیفیت تری داشته باشد؛ به شرط اینکه بعد از یادگیری این مهارت ها، از طریق مراجعه به روانشناس بالینی یا شرکت در کارگاه های کوتاه مدت، آنها را در دنیای واقعی به کار بگیرد تا جزئی از الگوی رفتاری او شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان