کمال گرایی این 2 بلای روانی را ایجاد می کند / پادزهر کمال گرایی را بشناسید

خط سلامت: کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی است که انتظارات غیر واقعی را برای خود و دیگران ایجاد می کند. کمال گرایی می تواند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد.

کمال گرایی این 2 بلای روانی را ایجاد می کند / پادزهر کمال گرایی را بشناسید

به گزارش خط سلامت افراد کمال گرا، استانداردهای بالایی برای خود و دیگران در نظر می گیرند و سعی می کنند به آن ها پایبند باشند؛ مشکل از جایی شروع می شود که یک فرد کمال گرا نتواند به اهداف بلند پروازانه خود دست یابد. معمولا ناتوانی در رسیدن به اهداف منجر به درماندگی و خودسرزنشگری در یک فرد کمال گرا می شود.

کمال گرایی چیست؟

کمال گرایی از نظر تاریخی به عنوان ایجاد انتظارات غیر واقعی از خود و دیگران تعریف شده است. کمال گراها معمولا عیب جو هستند و بیش از حد از اشتباهات خود و دیگران انتقاد می کنند؛ همین امر باعث می شود دیگران از آن ها رنجیده خاطر شوند. در حالی که برخی از اشکال کمال گرایی عزت نفس را کاهش می دهد و باعث خودخوری و خود تخریبی می شود، برخی ظاهراً عزت نفس و رضایت از خود را افزایش می دهند. این یافته ها بر پیچیدگی کمال گرایی تاکید می کند. در یک مطالعه مشخص شد فرسودگی شغلی، در افراد کمال گرا بیشتر از سایر افراد است.

پادزهری برای کمال گرایی

محققان دریافته اند که کمال گرایی و رفتارهای خود ویرانگر مرتبط با آن در دهه های گذشته افزایش یافته است. این امکان وجود دارد که فرد کمال گرا، بیشتر از افرادی که اهداف واقع بینانه دارند، شروع کارها را به تعویق بیندازند؛ چرا که بلندپروازی بیش از حد افراد کمال گرا که باعث شکل گیری اهداف غیر واقع بینانه و سخت می شود ممکن است باعث شود در نهایت میلی برای شروع کار نداشته باشند یا اینکه پس از مدت کوتاهی دست از کار بکشد. یک راه حل ساده برای غلبه بر کمال گرایی این است که همواره در خاطر داشته باشید، به اندازه کافی خوب بودن اغلب بهتر از کامل بودن است. برای تمام عیوبی که ممکن است از هر کسی سر بزند؛ جا بگذارید و بدانید نقص ها ما را به رشد تشویق می کنند. نگرانی در مورد کامل بودن، توانایی ما را برای لذت بردن از لحظات زندگی و البته به اندازه کافی خوب بودن کاهش می دهد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان