پشت هر اعتیادی یک درد جا مانده است

خط سلامت: اعتیاد، الگویی از رفتار را نشان می دهد که علی رغم آسیب رسانی به زندگی فرد و آگاهی فرد از مضر بودن این رفتارها، همچنان ادامه پیدا می کند.<br /> به گزارش خط سلامت اعتیاد به مواد یا رفتارهای خاص مانند قمار به عنوان بیماری، در نظر گرفته می شود و متخصصان آن را به عنوان یک بیماری درمان می کنند.

پشت هر اعتیادی یک درد جا مانده است

روانشناسی اعتیاد

اعتیاد پدیده ای چند علتی است. صرف نظر از آمادگی های ژنتیکی، دیدگاه روانشناختی می گوید: اعتیاد احتمالا ناشی از محیط هایی است که در آن ها نیازهای اصلی فرد، برآورده نشده است. قربانی این بی توجهی ها یاد گرفته است که مصرف مواد مخدر یا انجام رفتارهایی مانند قمارمی توا ند او را آرام کند. محققان اعتیاد را با دو دسته آسیب مرتبط می دانند؛ آسیب های بزرگ مانند سوء رفتار والدین و طرد شدن از طرف جامعه، آسیب های کوچک مانند مسخره شدن توسط دوستان و مشکلات مدرسه. موادی مانند الکل یا کوکائین در ابتدا ابزارهای ارتباط اجتماعی را برای افرادی که خجالتی یا فاقد اعتماد به نفس فراهم می کند. محققان اعلام کرده اند افراد مبتلا به اعتیاد ، مهارت های مناسب برای مقبله با استرس را ندارند و مصرف مواد برای آن ها امکان اجتناب از مسئولیت ها و رنج های روانی را فراهم می کند.

درمان اعتیاد

درمان اعتیاد شامل مداخلات مختلفی مانندسم زدایی، بیزاری درمانی و خوردن داروهای تقویتی است. روانشناسی همگام با روش های دیگر درمان اعتیاد، به تغییر نگرش فرد و اصلاح شرایط محیطی او تاکید دارد. مصاحبه های بالینی نشانه داده است؛ کسی آگاهانه اعتیاد را انتخاب نمی کند؛ بلکه اعتیاد به شیوه غلط منجر به رفع نیازهای افراد آسیب پذیر می شود. اعتیاد می تواند نتیجه زندگی در شرایطی باشد که نیازهای فرد را برآورده نمی کند، متخصصان سلامت روان به کار کردن روی نیازهای عاطفی بیماران تاکید دارند. مداخلاتی مانند تغییر محل زندگی و توانبخشی به افراد مبتلا به اعتیاد کمک می کند. برای آنکه درمان موثری داشته باشیم لازم است سیستم خانواده به نحوی عمل کند که بین نیاز های فرد بیمار و پاسخگویی به آن ها تعادل برقرار باشد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان