پشت چسبندگی رابطه این ترس پنهان شده است

خط سلامت: ترس از رهایی، اغلب ناشی از سبک دلبستگی ناایمن است که بر نحوه تعاملات فرد در آینده تأثیر می گذارد.

پشت چسبندگی رابطه این ترس پنهان شده است

به گزارش خط سلامت بسیاری از افراد با عزت نفس پایین، رفتارها و باورهای والدین و نزدیکان خود را به کار می‌گیرند تا ترس از رهایی را به حداقل برسانند. ترس از رهایی از دوران کودکی منشأ می گیرد. این ترس اغلب از محیط‌های بی‌اعتبارکننده و توهین‌آمیز نشات می گیرد؛ این محیط ها بطور ضمنی به کودک این پیام را می رساند که بی ارزش است.

ترس از رهایی و تاثیر آن به رابطه عاشقانه

ترس از رهایی می‌تواند روابط عاشقانه یک فرد را ویران کند. موقعیت‌هایی در دوران کودکی که در آن کودک نمی‌تواند به طور مداوم برای حمایت عاطفی یا فیزیکی به مراقبان خود تکیه کند، اغلب منجر به ترس از رهایی می‌شود. ترس از رهایی ممکن است در روابط عاشقانه به پنج شکل خود را آشکار کند.

بی اعتمادی نسبت به دیگران

افراد با ترس از رهایی ، اطراف خود دیوارهای عاطفی ایجاد می کنند تا از دیگران دور بمانند. آنها به تجربه آموخته اند که نزدیکی به دیگران، منجر به رها شدن می شود. آنها دائماً دراعتماد کردن به دیگران مشکل دارند. در تاریخچه زندگی این افراد، ممکن است یک دوست یا شریک خیانتکار وجود داشته که از آنها برای منافع شخصی خود استفاده کرده است. در نتیجه، فاصله گرفتن از دیگران به عنوان راهی برای محافظت از خود تبدیل شده است.

وابستگی سریع

افراد با ترس از رهایی ، وابستگی سریع در یک رابطه نشان می دهند که شامل به اشتراک گذاشتن جزئیات فراوان در مورد خودشان با افراد اشتباه است؛ به این امید که یک رابطه سریع پیش رود و صمیمی تر شود.

هسته اصلی این الگوی رفتاری، اغلب یک زخم عمیق است که در آن، کودک توسط مراقبان اصلی خود در سال‌های حساس رشد بی‌اعتبار شده است. درنتیجه افراد با ترس از رهایی ، از اینکه دیگران آن ها را طرد کنند وحشت دارند.

سابقه ترک روابط

یکی دیگر از ویژگی های افراد با ترس از رهایی ، این است که به دنبال دلیلی برای ترک رابطه می گردند. هدف ناآگاه این افراد این است که با رها کردن رابطه، درد عاطفی ناشی از طرد احتمالی را به حداقل برسانند.

اشتغال خاطربه شرکای غیرقابل دسترس

افراد با ترس از رهایی ، معمولا شرکای غیرقابل دسترس انتخاب می کنند. انتخاب شرکایی که از نظر عاطفی در دسترس نیستند؛ ممکن است به عنوان یک "چالش" تلقی شود. تلاش برای بدست آوردن یک شریک غیر قابل دسترس، به عنوان راهی برای منحرف کردن حواس از زخم ها و ترس های عمیق فرد عمل می کند.

هویت شکننده

افراد با ترس از رهایی ، هویت شکننده ای دارند. آن‌ها تمایل دارند از دیگران به‌ عنوان ابزاری برای به دست آوردن هویت استفاده می کنند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان