رابطه خوشبختی و پول / روانشناسان چه می گویند ؟

خط سلامت: بارها شنیده ایم که با پول نمی توان احساس خوشبختی را خرید. این جمله که در فرهنگ های مختلف نقل می شود، منزلتی که برخی افراد برای پول و ثروت قایل می شوند را زیر سوال می برد.

رابطه خوشبختی و پول / روانشناسان چه می گویند ؟

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان می دهد، احساس خوشبختی در جوامعی با سطح پایین اقتصادی، در سطح قابل قبولی به چشم می خورد.

حقیقت خوشبختی

اخیرا یک مطالعه که با هدف شناسایی ماهیت احساس خوشبختی دو گروه از افراد روستایی و شهری را مقایسه می کرد؛ نشان داد، افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کردند و پول بیشتری کسب می‌کردند، سطح شادی کمتری را گزارش دادند. با این حال، افرادی که در مناطق فقیرتر با درآمد کمتر زندگی می کردند، سطوح بالاتری از شادی را گزارش می کردند و کمتر خود را با دیگران مقایسه می کردند. همچنین جوامع روستایی از وقت گذراندن با خانواده و حضور در طبیعت لذت می بردند. نتایج این تحقیق، از این مفهوم حمایت می کند که احساس خوشبختی به بازده اقتصادی مربوط نیست.

ثروت و احساس خوشبختی

هرچند پژوهش ها نشان می دهد پول منجر به احساس خوسبختی نمی شود، ولی لازم است بدانید پول به خودی خود آسیبی به ما نمی رساند. افراد ثروتمند بسیاری وجود دارند که احساس خوشبختی می کنند. ثروت به خودی خود ما را ناراضی نمی کند. چیزی که احساس خوشبختی را کم می کند، فداکاری برای رسیدن به ثروت یا دلبستگی به مادیات است. هیچ ایرادی ندارد که شما شغلی با درآمد عالی داشته باشید، اما اینکه احساس خوشبختی را وابسته به درآمد خود بدانید باعث می شود به راحتی، با کوچکترین نوسان اقتصادی آن را از دست بدهید.

دستیابی به احساس خوشبختی

ما می توانیم احساس خوشبختی را دراکثر لحظات زندگی تجربه کنیم. ذهن ما فریب کار است، ما اغلب می گوییم : من برای مدتی واقعاً سخت کار خواهم کرد و سپس زندگی خواهم کرد. با این حال نمی توانیم صد در صد تضمین کنیم که به تمام خواسته های خود می رسیم. راه حل ساده برای احساس خوشبختی این است که سعی کنیم در لحظه حال از امکانات موجود لذت ببریم و داشته های خود راعمیق تر ببینیم. آنچه گفته شد به این معنا نیست که اهداف خود را رها کنید و پیوسته به دنبال لذت باشید، بلکه سعی کنید بین ابعاد مختلف زندگی خود تعادلی برقرار کنید تا احساس درماندگی و خستگی نکنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان