جزئیات تازه‌ از حادثه معدن طبس: آزادی گاز متان و تلفات انسانی

خط سلامت: در پی حادثه‌ای دلخراش در معدن زغال‌سنگ طبس واقع در استان خراسان جنوبی، 52 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 20 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

جزئیات تازه‌ از حادثه معدن طبس: آزادی گاز متان و تلفات انسانی

دبیر انجمن زغال‌سنگ در توضیحاتی درباره این حادثه اعلام کرد که این انفجار به دلیل آزاد شدن حجم عظیمی از گاز متان در حین تخریب یکی از کارگاه‌ها به وقوع پیوسته است.

به گزارش خط سلامت به گفته سعید صمدی، این حادثه در تاریخ 31 شهریورماه 1403، یازدهمین حادثه معدنی در کشور به شمار می‌آید. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که نشت گاز متان در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجو، عامل اصلی این انفجار بوده است. مسئولان قضایی و وزارت صمت یک کمیته ویژه را برای بررسی دقیق‌تر این حادثه تشکیل داده‌اند.

معدن زغال‌سنگ طبس که زیرمجموعه شستا است، در دهه 90 به بخش خصوصی واگذار شده و در مسیر جاده زغال‌سنگ طبس واقع شده است. بر اساس اظهارات کارگران، این معدن در بخشی با زغال‌سنگ نامرغوب قرار دارد و حادثه در همین بخش اتفاق افتاده است.

صمدی همچنین در مورد سیستم ایمنی این معدن گفت: معدن پروده 5 دارای سه بلوک است و یکی از قوی‌ترین سیستم‌های ایمنی در میان معادن زغال‌سنگ را دارد. سیستم تهویه این معدن هر دقیقه 4500 متر مکعب هوا را تهویه می‌کند و از مدل مکشی بهره می‌برد. وی افزود: لوله تهویه نمی‌تواند به نزدیک‌ترین فاصله به جبهه کار قرار گیرد و این مسأله باعث ایجاد فضایی راکد می‌شود که گرد و غبار در آن تجمع می‌کند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ خاطرنشان کرد که پس از تخریب کارگاه C، گاز متان به سرعت به بلوک B نفوذ کرده و منجر به مسمومیت تعدادی از کارگران در این بلوک شد. این در حالی است که هیچ صدای انفجاری از بلوک B شنیده نشده و علت فوت کارگران نشت گاز بوده است.

این حادثه تلخ بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی در معادن زغال‌سنگ کشور را مورد تأکید قرار می‌دهد.

به گفته صمدی، از تونل بالایی با دستگاه‌های مخصوص کار کندن زغال ها انجام و در تونل پایین جمع آوری زغال‌های کنده شده انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه معمولا کارگرها یک متر که به جلو می‌روند پشت سر خود چوب می‌گذارد تا کارگاه استخراج ریزش نداشته باشد، گفت: در روند استخراج زغال سنگ حدود 50 تا 60 متر که کارگرها جلو می روند به خاطر اینکه گارگاه خارج از اراده تخریب نشود خودشان کار تخریب کارگاه را انجام می دهندریال به این صورت که با نصب سیم بکسل به چوب ها یا یک انفجار کوچک کارگاه را پایین می آورند.

دبیر انجمن زغال سنگ با اشاره به اینکه حادثه معدنجو طبس در هنگام تخریب کارگاه اتفاق افتاده است، افزود: با تخریب کارگاه یک دفعه حجم عظیمی از گاز  متان در معدن آزاد می‌شود. البته چون شیفت 3 بوده تعداد کارگران معدن کم بوده است در غیر این صورت تعداد کشته های این حادثه رقم های بالاتری داشت.

به گفته صمدی، بعد از تخریب کارگاه C  که در آن حدود 12 کارگر بودند، چون بلوک های C.B.A.  با یکدیگر در ارتباط بودند سریع گاز متان به سایر بلوک ها سرایت کرده و باعث کشته و مجروح شدن کارگرهای بلوک B  شده است. جالب است بدانید گاز متان معمولاً به 3 درصد برسد احتمال انفجار دارد و در زمان انفجار گاز متان همراه خود تولید دی اکسید کرین و مونو اکسید کربن می کند که اصولاً بو هم ندارد.

وی تصریح کرد: در معدن پروده تونل‌های تهویه با هم در ارتباط هستند و در کارگاه B حدود 60 نفر کارگر مشغول استخراج زغال بودند و چون سیستم تهویه مکشی بود و تمام گازها مستقیم به سمت B هداست شدند. در بلوک B هیچ صدا و انفجاری اتفاق نیفتاده و  دلیل فوت کارگرها نشت گاز بود.

صمدی در پایان گفت: در هر شیفت این معدن 600 نفر کارگر کار می‌کردند و در مجموع 1700 نفر در این معدن فعالیت می کردند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان