رهایی از رنج با خرد تبتی

خط سلامت: خرد تبتی در اصل روشی است که به شناخت ماهیت عمیق و درونی هر انسان یعنی معرفت و دانش منتهی می‌شود.

رهایی از رنج با خرد تبتی

 

با خرد تبتی انسان می تواند با رهایی از رنج به شادمانی و خوشبختی غیر قابل تغییری دست یابد.

به گزارش خط سلامت بدین معنا که می توانیم از خرد برای رهایی از رنج سود ببریم چرا که شادمانی فنا پذیر ریشۀ درد و رنج است. 

4 مرحله تربیت فرزندان با خرد تبتی

گام اول:قبل از 5 سالگی

طبق سیستم تربیت تبتی، والدین در این دوره (تا 5 سالگی) باید با کودکان همانند یک "ملکه یا پادشاه" رفتار و صحبت کنند. توصیه می شود زمانی که فرزندان در بازه سنی زیر 5 سال قرار دارند، تا جای امکان مجازات نشده و از چیزی منع نشوند.

کودکان در این سن بسیار کنجکاو، فعال و عاشق اکتشاف جهان اطراف خود هستند. اما آنها در عین حال هیچ تجربه قبلی خاصی برای یادگیری نداشته و هنوز نمی توانند بر اساس نتیجه گیری منطقی عمل کنند.

بنابراین اگر کار اشتباه یا خطرناکی انجام دهند، باید بدون تنبیه‌ کردن، توجه آنها را به چیز دیگری معطوف کنیم.

 احساسات زبانی است که کودک در این دوران به خوبی آن را درک می‌کند. اگر والدین فرزند خود را در این سن بیش ار حد  کنترل یا محافظت کنند و او را از انجام فعالیت‌ها منع کنند، این خطر وجود دارد که قدرت دهنی کودک محدود شده و او در معرض پیروی بدون تفکر قرار گیرد.

این والدین نهایتاً فرزندی تحویل جامعه می‌دهند که تیزهوشی روانی‌اش سرکوب شده و نمی تواند برای دست یابی به رویاهای خود ریسک کند.

گام دوم: از 5 تا 10 سالگی

طبق استراتژی خرد تبتی در پرورش فرزندان، در بازه سنی 5 تا 10 سالگی والدین باید به کودک خود مانند یک برده و یا به بیان بهتر فردی سخت‌کوش برخورد کنند. البته بدون بی رحمی و افراط.

در دوران 5 تا 10 سالگی، هوش و تفکر منطقی فرزندان در حال شکل گیری است و پایه شخصیتی آنها در آینده به تدریج تکمیل می‌شود.

بر اساس خرد تبتی در این مرحله باید هدف های مختلفی برای فرزندان تعیین کرد، نحوه دست یابی کودک به این اهداف را کنترل کرده و به او آموزش دهند که برای رویارویی با عواقب عدم موفقیت در هر کاری آماده باشد. کودک باید بیاموزد که مسئول رفتار و اعمال خود است.

 در این دوران از این که وظایف زیادی بر دوش فرزندتان بگذارید به هیچ عنوان نترسید زیرا آنها کاملا آماده یادگیری هستند و از پس وظایف خود برخواهند آمد.

اگر در این دوره رویکرد "شاه" را به "برده" تغییر ندهید، آنها کودک‌وار بار می آیند و نمی توانند مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و مسئولیت‌پذیر باشند.

گام سوم: از 10 تا 15 سالگی

خرد تبتی برای بازه سنی 10 تا 15 سالگی توصیه ای بسیار مهم به والدین دارد: با فرزندتان به گونه ای صحبت و رفتار کنید که انگار کاملاً برابر هستید.

واضح است که شما از تجربه و دانش بیشتری به واسطه سالیان زندگی برخوردارید، اما کودک هم باید بتواند آنچه را که فکر می کند انتقال دهد و نظرات خود را با شما در میان بگذارد.

در 10 تا 15 سالگی از فرزند خود مشاوره بخواهید و استقلال وی را تشویق کنید. در واقع تنها چیزی که در این گام اهمیت دارد مشورت است نه دستور یا ممنوعیت؛ زیرا در این سن استقلال فکری شکل می گیرد.

اگر سعی کنید فرزندتان را محدود کنید، نه تنها روابط خود را با او بدتر خواهید کرد، بلکه ممکن است او خود را در وضعیت خطرناکی قرار داده و به نظرات دیگران وابسته شود.

گام چهارم: از 15 سالگی به بعد

 بنا به خرد تبتی، شخصیت و هویت فرزندان در 15 سالگی کاملاً شکل گرفته است. در این دوره باید به نکات کوچک اما بسیار مهمی توجه کنیم. برای مثال هرچند والدین می توانند نقش مشاوره‌گری خود را ادامه دهند اما دیگر برای آموزش خیلی دیر است.

 با تربیت فرزندان خود بر اساس حکمت تبتی، نتیجه اقدامات خود را خواهید دید: فرزندی مستقل، خودکفا و مسئولیت‌پذیر که به والدین خود و دیگران احترام می گذارد و مسئولیت اعمال خود را بر عهده می‌گیرد.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان