چرا در تابستان خون دماغ می شوید ؟

خط سلامت: در بیشتر مواقع خون دماغ شدن نشان دهنده یک مشکل جدی نیست؛ با این حال در صورتی که خونریزی از بینی شدید باشد و به دفعات تکرار شود، لازم است برای پی بردن به علت آن و انجام اقدامات درمانی به پزشک مراجعه شود.

چرا در تابستان خون دماغ می شوید ؟

خون دماغ شدن، زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی در ناحیه بینی پاره شود. این عارضه ممکن است در اثر عفونت، آسیب، واکنش آلرژیک یا جراحی بینی ایجاد شود.

به گزارش خط سلامت نام دیگر خونریزی بینی، اپیستاکسیس است. اگرچه خونریزی بینی معمولا نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی نیست ولی اگر شدید، مکرر یا طولانی باشد، لازم است برای آگاهی از علت و درمان آن به پزشک مراجعه شود.

چه زمانی خون دماغ شدن علامت مشکل است؟

برخی داروها، ازجمله این درد سرساز ها هستند. درواقع عوارض جانبی بعضی از داروها در کم‌شدن تعداد پلاکت‌ها تأثیر دارند و با تأثیر منفی برعملکرد سیستم ایمنی،باعث تخریب آنها می‌شوند؛ ازجمله این داروها، هپارین، کینین، آنتی‌ بیوتیک‌های سولفوردار و داروهای ضدتشنج هستند که باید درمصرف آنها نهایت دقت رابه کاربرد که فقط براساس تجویز پزشک و به اندازه کافی مصرف شوند.

دراین میان، مصرف بیش ازحدالکل هم می‌تواند اختلالاتی جدی برای پلاکت‌های خونی ایجاد کند.

برای همین است که قریب‌به‌اتفاق متخصصان هماتولوژیست پرهیز از الکل را توصیه و مکرربرآن تاکید دارند علاوه‌ بر این برخی داروهای حاوی کنین که جهت رفع گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند اثرات منفی بر پلاکت خون دارند.

پس اگر در هر کدام از این گروه‌هایی که احتمال بروز اختلال در خود را دارند قرار می‌گیرید، بهتراست هرگونه کبود شدن و قرمزی سطح پوست، خونریزی بی‌وقفه از محل زخم‌ها، خونریزی مکرر از بینی، خستگی و ضعف و نهایتا وجود خون در ادرار یا مدفوع‌ راجدی بگیرید که می‌توانند زنگ خطری جدی برای اختلالات پلاکتی خون‌تان باشند.

خود درمانی و گذر زمان و درمان‌های خانگی و سنتی، آن راه‌حل‌هایی نیستند که بتوانند معضلات و اختلالات پلاکت‌های خون را درمان کنند.

پس بهتر است که در صورت هرگونه علائم یا حتی سابقه خانوادگی بدون علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های دقیق، میزان و نوع اختلال پیدا شود.

آزمایش CBC که با گرفتن یک نمونه خون از بازو انجام می‌شود یکی از روش‌های روتین و پرکاربرد برای تشخیص پلاکت خون پایین است. علاوه‌براین، انجام سونوگرافی و تشخیص اندازه طحال هم از دیگر راه‌های تشخیصی توصیه‌شده توسط پزشکان است.

درچنین شرایطی، اگر تعداد پلاکت‌های خون از ۱۰ هزار پلاکت در میکرولیتر کمتر باشد احتمال رخ‌دادن خونریزی داخلی وجود دارد.

اگرچه این خونریزی‌ها به‌ندرت اتفاق می‌افتند اما موضوعی نیست که بتوان از آن ساده و گذرا عبور کرد. چکاپ‌های دوره‌ای، تجویز دارو، تزریق خون یا همان انتقال پلاکت، توصیه به مصرف مواد غذایی غنی از فولات مانند جگر گاو و سبزیجات پهن‌برگ، خوراکی‌های حاوی ویتامینB۱۲مانند تخم‌مرغ و…هم از اصلی‌ترین توصیه‌های درمانی پزشکان برای بیماران است.

انواع اختلال خونی

پایین‌آمدن تعداد پلاکت‌های خونی، همزمانی لخته‌های خونی متعدد درسراسر بدن، تخریب گلبول‌های قرمز وکاهش عملکرد کلیه و… ازجمله اختلالاتی بوده که ممکن است‌ در سطح پلاکت‌های خون رخ‌بدهد.

به طورکلی‌فراموش نکنید که تعداد طبیعی این سلول‌های‌ خون بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزار در هر میکرولیتر خون است.اگرمقدارپلاکت فردبیش از۴۵۰ هزار عدد باشد فرد به ترومبوسیتوزیس مبتلاست و برعکس اگر این مقدار کمتر از ۱۵۰ هزار عدد باشد بیمار دچار ترومبوسیتوپنی است. اگر مدام خون دماغ می شوید نشانه این اختلال جدی در بدن است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: عصر ترکیه

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان