علت ریزش مژه ها این 4 بیماری است

خط سلامت: مژه در کنار زیبایی وظیفه محافظت از چشم و جلوگیری از ورود آلودگی را به درون این ارگان حیاتی در بدن بر عهده دارد. بسیاری از افراد، به ویژه بانوان، خواهان مژه هایی بلند و زیبا هستند؛ اما گاهی مژه ها شروع به ریزش می کنند و همین امر نگرانی های زیادی را برای افراد به وجود می آورد.

علت ریزش مژه ها این 4 بیماری است

  مژه ها هم مانند موهای سر، چرخه ی طبیعی رشد دارند. در این چرخه مژه ها می ریزند و دوباره رشد می کنند. اگر سرعت ریزش مژه های شما بیشتر از سرعت رشد آنها باشد، احتمالاً دچار ریزش مژه هستید. دلایل متعددی می توانند عامل ریزش مژه های شما باشند. تشخیص علت اصلی ریزش مژه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تشخیص درست، موفقیت درمان را تضمین می کند.

به گزارش خط سلامت اگر به طور ناگهانی لبه شما در حال افتادن است، باید توسط پزشک معاینه شوید. در مورد نگرانی های پزشکی که می تواند منجر به ریزش مژه شود، بیاموزید.

از دست دادن چند مژه در روز طبیعی است. این تنها بخشی از چرخه زندگی مژه های شما است که رشد می کنند و جای خود را می گیرند. اما اگر متوجه شدید که مژه های زیادی را به یکباره از دست می دهید، می تواند نشانه یا عارضه جانبی یک مشکل اساسی سلامتی باشد.

برخی از مشکلات پزشکی - که می تواند چشمان شما یا جای دیگری را در بدن شما درگیر کند - می تواند باعث افتادن حاشیه شما شود.

بنابراین چگونه می دانید که آیا باید با پزشک تماس بگیرید؟ دکتر یونا راپوپورت، متخصص چشم، می گوید: اگر ریزش مژه شما ناگهانی شروع می شود (به سرعت ظاهر می شود)، در یک ناحیه کوچک به جای کل پلک، یا شامل قرمزی یا سوزش است، وقت خود را رزرو کنید. او یکی از همکاران سابق در بیمارستان چشم و گوش ماساچوست دانشکده پزشکی هاروارد است و در یک مطب خصوصی در شهر نیویورک است.

می توانید با یک چشم پزشک (پزشکی که در چشم و بینایی متخصص است)، یک جراح چشم (متخصص در چشم پزشکی و جراحی پلاستیک) یا یک متخصص پوست (پزشکی که در پوست، مو و ناخن متخصص است) مشورت کنید.

خبر خوب این است که در بسیاری از موارد می توانید مژه های شاداب خود را در نهایت برگردانید. درباره علائم، علل و درمان شرایطی که می تواند منجر به ریزش مژه شود بیشتر بدانید.

مقصر ریزش مژه شماره

1: بلفاریت

بلفاریت یا التهاب پلک ها معمولاً در امتداد خط مژه ظاهر می شود و باعث تورم و خارش پلک های شما می شود. دکتر راپوپورت می گوید این التهاب می تواند باعث ریزش مژه ها شود. همچنین می تواند باعث رشد مژه های شما در زوایای عجیب و غریب شود (که به آن تریکیازیس می گویند).

بلفاریت مسری نیست و معمولاً به بینایی شما آسیب نمی رساند. اما می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. چشمان شما ممکن است خراشیده، شن و آبریزش داشته باشد. در موارد شدیدتر، بلفاریت می تواند منجر به موارد زیر شود:

پوسته پوسته شدن پوست در پایه مژه ها

پوسته پوسته شدن

حساسیت به نور

تاری دید که با پلک زدن بهبود می یابد

چسبیدن مژه ها به هم

بلفاریت یک بیماری مزمن است، به این معنی که شما می توانید آن را بارها و بارها دریافت کنید. علت دقیق آن مشخص نیست، اما با موارد زیر مرتبط است:

عفونت ها

آلرژی

شوره سر و ابروها

درماتیت سبورئیک (نوعی اگزما)

آکنه روزاسه

کنه مژه

خشکی چشم

دکتر راپوپورت می‌گوید، همچنین، افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، گاهی اوقات به بلفاریت مبتلا می‌شوند، زیرا باکتری‌های انگشتانشان می‌توانند هنگام گذاشتن لنز روی پلک‌ها نفوذ کنند.

گزینه های درمانی: اولین قدم این است که چشم ها و پلک های خود را تمیز نگه دارید. آنها را به طور مرتب با کمپرس گرم و با استفاده از یک محصول مخصوص پاکسازی پلک خیس کنید.

دکتر راپوپورت می گوید: این یک فرآیند ساده است. شما فقط باید 30 ثانیه گرمای گرم را در شب انجام دهید و چشمان خود را با کفی به نام Ocusoft® با استفاده از یک پد پنبه ای پاک کنید . پلک ها را از گوشه داخلی به بیرون بشویید.

اگر با این کار مشکل برطرف نشد و پلک های شما عفونی شده باشد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک یا استروئید موضعی یا هر دو را تجویز کند. اگر به آنتی‌بیوتیک‌ها یا استروئیدها پاسخ نمی‌دهید، سیکلوسپورین موضعی (نام تجاری: Restasis®) گزینه‌ای است.

2: آلوپسی آرئاتا

 آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو می شود. بیماری های خود ایمنی زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت های سالم حمله می کند.

تومی لی وال، پزشک معالج می گوید با آلوپسی، بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش مو می شود. او یک متخصص پوست و زیبایی دارای گواهی هیئت مدیره در مطب خصوصی در اوکلند، کالیفرنیا است. آلوپسی می‌تواند در نواحی بزرگ یا به صورت تکه‌ای، روی پوست سر یا هر جایی از بدن رخ دهد.

گاهی اوقات موها دوباره رشد می کنند، اما گاهی اوقات رشد نمی کنند. دکتر وال خاطرنشان می کند: «همه موارد آلوپسی شامل مژه ها نمی شود. و گاهی اوقات افراد مژه های خود را از دست می دهند اما هنوز مو روی سر خود دارند.

گزینه های درمانی: تحقیقات نشان می دهد که سرم مژه تجویزی Latisse® ( نام عمومی: bimatoprost) تنها درمان موثر برای ریزش مژه به دلیل آلوپسی آره آتا است. در مورد اینکه آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

3: سرطان پوست

چیست: از دست دادن مژه ها می تواند نشانه سرطان پلک، به ویژه سرطان سلول های بازال یا سلول سنگفرشی پوست باشد. طبق گفته چشم پزشکی کلمبیا، حدود 5 تا 10 درصد از تمام سرطان های پوست روی پلک ها اتفاق می افتد. و کارسینوم سلول بازال شایع ترین شکل کارسینوم است.

دکتر وال سرطان پلک را در بیمارانی تشخیص داده است که متوجه شده اند قسمتی از مژه هایشان افتاده و یک ناحیه خالی در امتداد خط مژه باقی می ماند.

اگر قسمتی از مژه های خود را از دست می دهید، باید توسط چشم پزشک یا متخصص پوست ویزیت شوید. شما نمی خواهید سرطان را در آن مناطق از دست بدهید.» او می گوید.

گزینه‌های درمانی: پزشک می‌تواند بیوپسی (نمونه‌ای از بافت) انجام دهد و آزمایش‌هایی را برای تشخیص آن انجام دهد. طبق گفته بنیاد سرطان پوست، جراحی موهس اولین خط درمان برای سرطان های سلول های پایه و سلول سنگفرشی اطراف چشم است.

این یک جراحی تخصصی برای سرطان پوست روی صورت است که بافت سالم را در امان می‌گذارد و تنها یک اسکار کوچک بر جای می‌گذارد. در بسیاری از موارد، مژه های شما پس از بهبودی پس از جراحی دوباره رشد می کنند.

4: شیمی درمانی

چیست: اگر برای هر نوع سرطانی تحت شیمی درمانی هستید، ممکن است موهای خود را از دست بدهید. همه داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو نمی شوند، اما داروهایی که باعث ریزش مو می شوند می توانند روی مژه ها و همچنین موهای سر و بدن شما تأثیر بگذارند.

گزینه های درمانی: خبر خوب این است که مژه های شما احتمالا برای همیشه از بین نمی روند. اما شما باید صبور باشید دکتر راپوپورت می‌گوید: «معمولاً مژه‌ها پس از شیمی‌درمانی کاملاً برمی‌گردند. اما این روند ممکن است 4 تا 9 ماه طول بکشد.

سرمی که به ریزش مژه کمک می کند

اگر به دلیل برخی از این شرایط ریزش مژه را تجربه کرده اید، ممکن است از استفاده از Latisse ، تنها سرم مژه تجویزی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده سود ببرید. لاتیس یک پروستاگلاندین است، یک ماده شیمیایی با اثرات هورمونی بر بدن. این کار باعث افزایش مدت زمان ماندن مژه های شما در فاز رشد می شود. آن را روی خط مژه بالایی برس بکشید.

همچنین سرم های بدون نسخه ای برای مژه وجود دارد که می تواند ظاهر مژه ها را بهبود بخشد، اگرچه آنها از نظر قانونی اجازه ندارند ادعا کنند که باعث رشد مژه های شما می شوند.

دکتر وال می گوید ممکن است استفاده از سرم مژه در صورتی که مژه ندارید عجیب به نظر برسد، اما آنها می توانند کمک کننده باشند.

«همه ما موهای زائد داریم، آن موهای ظریف مانند موهای صورت شما. ممکن است موهای زائد روی پلک‌های شما وجود داشته باشد و این موهای زائد می‌توانند تحریک شوند.»

در نهایت، اگر نگران از دست دادن مژه های خود هستید یا تغییری را تجربه کرده اید، آن را به عنوان یک نگرانی بیهوده نادیده نگیرید. مژه های سالم وظیفه مهم دور نگه داشتن گرد و غبار، مواد آلرژی زا و سایر اجسام خارجی از چشم را انجام می دهند. توجه به تغییرات مژه ها می تواند یکی از سالم ترین کارهایی باشد که برای چشمان خود انجام می دهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان