سبزی پلو با ماهی عید با این طرز تهیه فوق العاده می شود

خط سلامت: سبزی پلو با ماهی با این دستور پخت و رعایت کردن فوت و فن های آن طعم جدیدی پیدا می کند.

سبزی پلو با ماهی عید با این طرز تهیه فوق العاده می شود

سبزی پلو با ماهی از وعده های خوشمزه و بسیار مفید است. این وعده غذایی برای ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و جزو رسومات شب سال نو  و عید نوروز می باشد.

به گزارش خط سلامت با نزدیک شدن به عید باستانی نوروز، همه خود را برای پخت سبزی پلو با ماهی خوشمزه شب عید آماده می‌کنند که در کنار سیرترشی و مخلفات دیگر سرو می شود. سبزی پلو+ماهی

اسم ماهی که همیشه با امگا ۳ یکی از چربی‌های ضروری برای بدن همراه است. همچنین ماهی آمینو اسید، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و فسفر دارد و با ترکیب سبزی‌های معطر برای برای کسانی که بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مبتلا هستند و یا در معرض آن قرار دارند به شدت مفید است.

ایرانیان قدیم اعتقاد داشتند در ابتدای سال نو باید سفره‌ای بیندازند که نماد برکت و فراوانی و سلامتی باشد مانند سفره هفت سین و سفره غذای شب عید و ماهی پلو سبزی. ماهی نماد برکت، ثروت، سلامتی و گسترش روزی بود؛ برنج نماد زایش و حاصلخیزی و سبزی نماد پربرکت بودن و خرمی. درست مانند سفره هفت سین که هر کدام از نمادهایش بازگوکننده خیر و سلامتی و برکت و فراوانی و امید به داشتن سالی پر خیر است.

سبزی پلو شب عید در تمام نقاط ایران به عنوان غذای مخصوص شب عید پذیرفته شده است؛ هر چند ممکن است در برخی از استان‌ها مواد اولیه بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال در سبزی پلوی سمنانی از لوبیا چشم بلبلی، گوجه و بادمجان سرخ شده نیز استفاده می‌شود.

سبزی پلو+ماهی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مخصوص

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای سنتی برای ایرانی‌ها است و آن را در جشن های مهم خود مانند شب یلدا نوروز یا همان سال نو آماده و مصرف می‌کنند. سبزی پلو یکی از خوشمزه‌ترین پلوهای ایرانی است که در کنار گوشت، مرغ و ماهی مصرف می‌شود. اما معمولا غذایی که در شب عید سرو می‌شود، سبزی پلو با ماهی است. یعنی بهتر است بگوییم سبزی پلو با ماهی بیشتر مخصوص شب عید است. سبزی پلو مجلسی را معمولا به صورت آبکش و برای ناهار درست می‌کنند. ولی اگر برنج مرغوب و ایرانی باشد می‌توان آن را به صورت کته‌ نیز درست کرد.

ترکیب و نسبت سبزی هر غذایی اهمیت زیادی دارد، زیرا طعم و مزه اصلی غذا را سبزی آن مشخص می‌کند. اگر نسبت سبزی به درستی انتخاب نشود، در تغییر طعم اصلی غذا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سبزی به کار رفته در این پلوی ایرانی، تره، شوید، جعفری و گشنیز است اما در بیشتر مواقع برای افزودن عطر و طعم غذا مقداری شنبلیله و سیر تازه(چند حبه سیر) به آن می افزایند.

به تعداد نفرات برنج پاک کرده و می شوییم و در آب و مقداری نمک خیس میکنیم.سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر) را پاک کرده، خوب می‌شوییم و می‌گذاریم تا آب‌شان کامل برود و سپس خرد می‌کنیم، یک قابلمه آب می‌گذاریم روی اجاق تا جوش بیاید.

برنج را که با نمک از چند ساعت قبل خیس کرده‌ایم، می‌شوییم تا نمک اضافی آن برود و آن را در قابلمه آب جوش می‌ریزیم و کمی نمک می‌زنیم و می‌گذاریم بپزد تا برای آبکش‌کردن آماده شود. برنج را کمی زنده‌‌تر بر می‌داریم و آبکش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم و زعفران را دم می کنیم.

یک قاشق غذاخوری کره و دو قاشق غذاخوری آب ته قابلمه می‌ریزیم. زعفران دم‌کرده را هم اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی اجاق قرار می‌دهیم.در صورتی که بخواهیم سبزی‌پلو ته‌دیگ داشته ‌باشد، می‌توانیم نان‌لواش را تکه‌تکه کنیم و کف قابلمه بچینیم به طوری که کف قابلمه با نان پوشیده شود. ته‌دیگ نان در سبزی‌پلو، یکی از خوشمزه‌ترین ته‌دیگ‌هاست.

سپس یک لایه دو، سه سانتی‌متری از برنج، روی ته‌دیگ می‌ریزیم و با یک لایه سبزی، روی برنج را خوب می‌پوشانیم. این کار را لایه‌لایه ادامه می‌دهیم تا پلو و سبزی تمام‌ شود. کمی آب و روغن (از کره آب‌کرده هم می‌توانید استفاده کنید) روی همه برنج می‌ریزیم.

در قابلمه را دم‌کنی می‌گذاریم. شعله را کم می‌کنیم. تا آماده شدن سبزی‌پلو، حدود ۳۰ دقیقه وقت داریم. پس، از این فرصت برای سرخ‌کردن ماهی استفاده می‌کنیم.

فیله‌های ماهی‌ را خوب می‌شوییم و پیاز را خلالی خرد می‌کنیم و همراه با آبلیمو، زردچوبه ،نمک و فلفل، پودر سیر داخل ظرفی می‌ریزیم.تکه‌های ماهی را ۳ تا ۵ دقیقه در این مایه قرار می‌دهیم و آن‌ها را زیرو رو می‌کنیم تا همه‌جای ماهی با آن آغشته شود. این سس، هم ماهی را ترد می‌کند و هم بوی زُهم آن را از بین می‌برد. این سس را برای درست کردن هر نوع ماهی‌ دیگر می‌توانید استفاده کنید.

روغن را در تابه می‌ریزیم و آن را داغ می‌کنیم. ماهی‌ها را در تابه می‌گذاریم. یک طرف ماهی که سرخ شد ماهی را برمی‌گردانیم تا طرف ‌دیگر آن‌هم سرخ‌شود. بعد از سرخ شدن، چند ثانیه‌ای ماهی را بالا می‌گیریم تا روغن اضافه‌اش گرفته‌شود. یا اینکه روی یک تکه دستمال آشپزخانه می‌گذاریم تا روغن اضافی آن گرفته شود.

وقتی پلو آماده شد؛ کف قابلمه را در آب سرد فرو می‌بریم تا ته‌دیگ آن کامل و درسته کنده شود. پلو را داخل دیس کشیده و ماهی‌ها را در کنار آن قرار می‌دهیم و غذا را داغ همراه با لیموترش سرو می‌کنیم.

سبزی پلو+ماهی

فوت و فن های پخت غذا

در تهیه سبزی پلو مخلوط کردن مقداری برنج دودی یا شمالی به برنج تان عطر آن را چندین برابر خواهید کرد. سبزی استفاده شده در سبزی پلو نباید بیش از حد ریز شود! سبزی پلو را با هر ماهی دیگری که بخواهید، به همین روش، می‌توانید درست ‌کنید. مناسب‌ترین ماهی‌ها در کنار سبزی‌پلو: ماهی سفید، سوف، کولی و قزل آلا است.

سبزیجات مورد استفاده در سبزی پلو در صورت امکان باید تازه استفاده شوند. ضمنا باید توجه داشت که سبزی در طی خرد شدن، سرخ شدن و پخته شدن مقداری از ویتامین ها و املاح خود را از دست می‌دهد. برای طعم دار کردن ماهی از زعفران استفاده کنید تا عطر دلپذیری به ماهی دهد.

ماهی به چند علت وا می رود؛ اول اینکه روغن کاملا داغ نشده است و علت دیگر اینکه اول سمت گوشت ماهی را در روغن گذاشته اید و همچنین گذاشتن در ماهیتابه هنگام سرخ کردن باعث باز شدن ماهی هنگام سرخ شدن می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: سایت مگسن

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان