اطلاعات غلط را فقط با این کار می توانید جا بگذارید

خط سلامت: تقویت ذهن نیاز به تمرین و یادگیری دارد.

اطلاعات غلط را فقط با این کار می توانید جا بگذارید

تقویت ذهن به افراد کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیرند و ذهن پاسخ بهتری نسبت به مسائل داشته باشد.

به گزارش خط سلامت تقویت ذهن باعث می شود اطلاعات نادرست و ناکارآمد بهتر دفع شوند .

تقویت ذهن با شیوه های مختلف

تقویت ذهن مغز را از قضاوت غیر معمول دور می کند و باعث می شود ذهن نسبت به اطلاعات غلط مصون بماند. روش های زیر برای تقویت ذهن توصیه می شوند:

مرحله اول: چارچوب خود را تغییر دهید

بسیاری از ما به طور پیش فرض دیدگاه خاصی نسبت به اطلاعات داریم. می‌توان از اینفوسفر یا فضای اطلاعات به عنوان یک بازار یاد کرد بازاری از ایده ها. ما انسان‌ها مانند خریداران هستیم و به دنبال ایده‌هایی می‌گردیم. تصور می‌شود ایده‌ها مانند محصولاتی هستند که مطیعانه در قفسه‌ها قرار می‌گیرند.

در همین حال، ذهن ما مانند چرخ دستی‌های خرید است. ظروف غیر فعال برای چیز‌های ذهنی که به دست می‌آوریم. یادگیری اساسا موضوع پر کردن سبد خرید شما با کالا‌های اطلاعاتی است. ایده‌هایی که خریداری می‌شوند به باور‌های ما تبدیل می‌شوند و هرکسی حق دارد آن چه را که دوست دارد باور کند.

این چارچوب مضر است و باعث تشدید تعصبات قبلی شده و یک حس استحقاق شناختی ایجاد می‌کند و مانع از تفکر در مرتبه‌ای بالاتر می‌شود. این چارچوب به طور خاص در عصر اطلاعات خطرناک است. تاثیر آن در قطبی سازی خود را نشان می‌دهد که دموکراسی‌های جهان را تهدید می‌کند. خوشبختانه جایگزینی در علوم جا افتاده است

مرحله دوم: استاندارد‌ داشته باشید

ما به استاندارد‌های شناختی مشترک نیاز داریم. در غیر این صورت باور‌های ما خودسرانه می‌شود. نظرات متفاوت می‌شود، ایدئولوژی‌ها سخت می‌شوند و جهان بینی‌ها آشتی ناپذیر خواهند شد.

از نظر تاریخی این کار به این صورت است: بهانه‌هایی که اجازه می‌دهند صحبت‌های غیرمسئولانه منتشر شود و بذر انحطاط ذهنی را بکارد. سپس، صحبت‌های غیرقابل پاسخگویی زیاد می‌شود، سیستم‌های اعتقادی از هم جدا می‌شوند و جوامع تسلیم بی اعتمادی، تفرقه و درگیری می‌شوند.

شیوع تفکر غیرمسئولانه در زمانه ما را می‌توان در ایده‌هایی مانند زیر ردیابی کرد: "عقاید ما اساسا خصوصی هستند و دغدغه هیچ کس دیگری نیستند"، "هر کس حق دارد نظر خود را داشته باشد"، "ارزش‌ها اساسا ذهنی هستند"، "اصول اعتقادی نباید مورد تردید قرار گیرد" و "انتقاد مساوی است با پلیسی بودن اندیشه".

هم چنین، این ایده را دور بریزید که کافی است برای هر کاری که می‌خواهید انجام دهید یا باور دارید دلیل خوبی داشته باشید. شما می‌توانید برای هر چیزی یک دلیل قابل استفاده بسازید به طوری که آن استاندارد خیلی سست باشد.

هم چنین سوگیری تایید را تشدید می‌کند پادزهر معیار سقراطی است: باور‌ها و تصمیمات باید بتوانند در برابر پرسش‌های سخت از جمله مخالفت‌های مخالفان مقاومت کنند. استاندارد‌هایی مانند این سازوکاری برای حل اختلافات مان با کلمات به ما می‌دهد.

آن‌ها هم چنین نقایص ایده‌های دردسرساز را آشکار می‌سازند و به ما کمک می‌کنند تا آن‌ها را از بین ببریم. آزمون واقعی باور مسئولیت پذیر این نیست که "آیا می‌توانم دلیلی برای این موضوع پیدا کنم؟ " بلکه این است که "آیا می‌تواند در برابر سوال مقاومت کند"؟

مرحله سوم: بهداشت شناختی اولیه را تمرین کنید

بسیاری از ما عدم قطعیت را دوست نداریم. با این وجود، ایمونولوژی شناختی توضیح می‌دهد چرا این یک اشتباه بزرگ است. تردید‌ها به معنای واقعی کلمه پادتن‌های ذهن هستند. ذهن آن‌ها را برای مبارزه با اطلاعات مشکل ساز تولید می‌کند. یاد بگیرید که به آن‌ها گوش دهید. اغلب آن‌ها توجه را به نقص یک ایده جلب می‌کنند و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت ذهنی را کاهش می‌دهند. بهتر است با شک و تردید‌های خود دوست شوید.

ذهن شما نیز دلایلی را تولید می‌کند. گاهی اوقات این کار را برای منطقی کردن آن چه می‌خواهد انجام می‌دهد، اما اغلب اوقات این کار را برای جلب توجه شما به ملاحظاتی انجام می‌دهد که واقعا موافق یا مخالف چیزی است.

مرحله چهارم: به طرز فکر خود بیندیشید

لغزش در ذهنیتی که عملکرد سیستم ایمنی ذهنی را به خطر می‌اندازد آسان است. سعی کنید ذهنی کنجکاو داشته باشید. با شرکای مکالمه به عنوان همکار رفتار کنید. هرگز از دلایل به عنوان سلاح استفاده نکنید. درعوض، آن‌ها را به عنوان نشانگر‌هایی به کار ببرید تا توجه را به ملاحظات مربوطه هدایت کنند. دلیلی برای برنده شدن نداشته باشید. البته ما باید ایده‌های یکدیگر را آزمایش کنیم.

عفونت‌های ذهنی ما تا حد زیادی برای ما نامرئی هستند، بنابراین برای شناسایی آن‌ها به کمک دیگران نیاز داریم. با این حال، اگر آزمایش ایده مکالمه بحث برانگیز شود، کمکی نمی‌کند. دو عادت ذهنی می‌تواند در اینجا کمک کند.

ابتدا به چالش‌ها به عنوان فرصت فکر کنید نه تهدید. دوم آن که اعتراضات خود را به سؤالات روشنگر تبدیل کنید. حتی اگر دیدگاه مورد بحث ناشایست به نظر می‌رسد، آن را به عنوان چیزی ارزش درک کنید. علاقه واقعی نشان دهید. کنجکاو و صبور باشید.

اگر ادعای مورد بحث مشکل ساز است برای درک آن کمک بخواهید. هنگامی که اعتماد یک فرد را جلب کردید می‌توانید ملاحظات متضاد را در کنار دلایل آن‌ها قرار دهید. بگذارید جوانب مثبت و منفی را سنجیده شده و سپس تصمیم گرفته شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: فرارو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان