نکته های رابطه جنسی در سن 50 به بالا

خط سلامت: با افزایش سن، بدن ما تغییر می کند. ممکن است همیشه از این تغییرات استقبال نکنیم. بهترین راه برای مقابله با آنها این است که در مورد آنها صادق باشید.

نکته های رابطه جنسی در سن 50 به بالا

با افزایش سن، این بدان معنا نیست که به طور ناگهانی علاقه خود را به رابطه جنسی از دست می دهید. برای افراد عادی است که در طول زندگی خود از نظر جنسی فعال باشند.

به گزارش خط سلامت، اینکه چگونه زندگی جنسی شما با افزایش سن تغییر می کند تا حد زیادی به شما بستگی دارد. بدن شما با افزایش سن تغییر می کند و سلامت جنسی شما نیز تغییر می کند. این تغییرات ممکن است شما را ملزم به سازگاری کند. اما در هر سنی می توانید زندگی جنسی سالم و لذت بخشی داشته باشید.

مسیر بهبود سلامت

رابطه جنسی بخش مهمی از سلامت عاطفی و جسمی است. در یک رابطه، فعالیت جنسی به شما امکان می دهد صمیمیت (صمیمیت) برقرار کنید و احساسات خود را نسبت به شریک زندگی خود ابراز کنید. همچنین با کاهش استرس و ایجاد احساس خوبی در مورد خود به سلامت جسمانی شما کمک می کند.

همانطور که بدن و عملکرد جنسی شما تغییر می کند، ممکن است نگران واکنش همسرتان باشید. ممکن است احساس خجالت یا عصبی بودن کنید. حتی ممکن است از فعالیت جنسی خودداری کنید. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای جبران تغییراتی که افزایش سن در زندگی جنسی شما ایجاد می کند انجام دهید.

با پزشک صحبت کنید. اگرچه بسیاری از بزرگسالان با افزایش سن مشکلات جنسی دارند، تعداد کمی از آنها در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت می کنند. پزشک می‌تواند با درمان شرایط پزشکی، از جمله اختلال نعوظ یا خشکی واژن، به بهبود سلامت جنسی کمک کند. پزشک ممکن است بتواند داروهایی را بیابد که بر فعالیت جنسی شما تأثیری ندارند. همچنین، آنها می توانند راه هایی را برای لذت بردن از رابطه جنسی پیشنهاد کنند.

با شریک زندگی خود صحبت کنید. در ابتدا، ممکن است ناخوشایند باشد که آشکارا با شریک زندگی خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنید. اما مهم این است که با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. به شریک زندگی خود در مورد احساسات و نگرانی های خود بگویید. در مورد آنچه از تجربیات جنسی مشترک خود می خواهید صحبت کنید.

روال خود را تغییر دهید اگر شما و همسرتان مشکلات جنسی دارید، روال خود را تغییر دهید. زمان بیشتری را برای برانگیختگی در نظر بگیرید. موقعیت های جدید را امتحان کنید. خلاق باشید. ممکن است متوجه شوید به همان اندازه قبلاً رابطه جنسی ندارید، اما می توانید راه های جدیدی برای صمیمیت پیدا کنید. زمانی را صرف لمس کردن، بوسیدن و لذت بردن از همراهی یکدیگر کنید.

رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید. افراد مسن هنوز در معرض خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) هستند.

برای حفظ تناسب اندام و کمک به پیشگیری از بیماری، حتما ورزش کنید، درست غذا بخورید و برای مراقبت های پیشگیرانه منظم به پزشک مراجعه کنید.

 مواردی که باید در نظر گرفت

با افزایش سن، بدن ما تغییر می کند. ممکن است همیشه از این تغییرات استقبال نکنیم. بهترین راه برای مقابله با آنها این است که در مورد آنها صادق باشید. با خود، پزشک و همسرتان صادق باشید.

تغییرات زنان

با نزدیک شدن به یائسگی یک زن، سطح استروژن او شروع به کاهش می کند. این ممکن است منجر به خشکی و نازک شدن واژن شود که می تواند رابطه جنسی را ناراحت کند. علاوه بر این، ممکن است میل جنسی کمتری داشته باشد. ممکن است تحریک جنسی بیشتر طول بکشد. بدن او ممکن است در اندازه یا شکل تغییر کند، که ممکن است بر عزت نفس او تأثیر بگذارد.

تغییرات مردان

همانطور که یک مرد مسن تر می شود، سطح تستوسترون او شروع به کاهش می کند. ممکن است بیشتر طول بکشد تا او از نظر جنسی تحریک شود. ممکن است مدت بیشتری برای رسیدن به نعوظ طول بکشد. اختلال نعوظ هر چه سن مرد بالاتر می رود شایع تر است. با این حال، این شرایط برای همه اتفاق نمی افتد.

شرایط پزشکی

سلامت کلی بر سلامت جنسی شما تأثیر می گذارد. با افزایش سن، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی افزایش می یابد. شرایطی مانند ورم مفاصل، بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و افسردگی می توانند رابطه جنسی را چالش برانگیزتر کنند. مشکلات سلامتی همچنین می تواند میل جنسی را کاهش دهد یا بر توانایی شما برای برانگیختگی یا ارگاسم تأثیر بگذارد. اگر شریک شما جراحی کرده یا بیمار است (مثلاً اگر سرطان داشته باشد یا حمله قلبی داشته باشد)، ممکن است از شروع فعالیت جنسی بترسید زیرا نگران هستید که رابطه جنسی ممکن است به شریک زندگی خود آسیب برساند.

داروها

بسیاری از افراد مسن یک یا چند داروی تجویزی مصرف می کنند. همه داروها عوارض جانبی دارند و برخی ممکن است بر فعالیت جنسی شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، برخی داروها ممکن است میل جنسی شما را کاهش دهند، یا بر توانایی شما برای برانگیختگی یا ارگاسم تأثیر بگذارند.

یادداشتی برای مراقبین

اگر از یک فرد مسن مراقبت می کنید، در مورد زندگی جنسی آنها حساس باشید. ممکن است از پرداختن به یک رابطه عاشقانه جدید یا صحبت در مورد سلامت جنسی با فردی که از او مراقبت می کنید احساس ناراحتی کنید. اما اینها بخش های مهمی از سلامت عاطفی و جسمی یک فرد مسن است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان