تفاوت اندوه والد شدن با افسردگی بعد از زایمان

خط سلامت: افسردگی پس از زایمان اختلال کوتاه مدت رایجی است. این حس اندوه و ناراحتی پس از زایمان طبیعی است و لزوما هر اندوهی افسردگی پس از زایمان نیست.

تفاوت اندوه والد شدن با افسردگی بعد از زایمان

به گزارش خط سلامت فرزند دار شدن استرس‌ زا است. مهم نیست چقدر فرزندتان را دوست داشته یا چقدر منتظر این روز بوده اید. محرومیت از خواب ، مسئولیت‌های جدید و نبودن زمان برای خود همه و همه باعث رنج و اندوه می شود، عجیب نیست که مادران امروزی احساس می‌کنند نوسانات هیجانی زیادی دارند. خلق گرفته مربوط به کودک کاملاً عادی است، اما اگر نشانگان تان بعد از چند هفته از بین نرفت یا بدتر شد، احتمال دارد از افسردگی بعد از زایمان رنج می‌برید.

اندوه والد شدن یا افسردگی بعد از زایمان؟

وقتی به تازگی صاحب فرزند شده‌اید. انتظار دارید که مادر بودن شادتان کند و جشن بگیرید، اما به‌جای جشن، احساسی شبیه به گریه دارید. متخصصان روانشناس بالینی می گویند افسردگی یا اضطراب خفیف و نوسانات خلقی در مادران امروزی رایج است. آنقدر رایج که در واقع اسم مخصوص به خود را دارد: خلق گرفته مربوط به کودک یا اندوه والد شدن.

نشانگان اندوه والد شدن

اکثر زنان لااقل برخی از نشانگان این حالت را بلافاصله پس از تولد کودک تجربه می‌کنند. این احساس ناشی از تغییر ناگهانی در هورمون‌ها پس از زایمان، استرس ، تنهایی، محرومیت از خواب و خستگی است. شما ممکن است احساس غم، ناتوانی، و آسیب‌پذیری هیجانی کنید. عموماً این امر در دو روز اول پس از زایمان شروع می‌شود و پس از حدود یک هفته به اوج می‌رسد و هفته دوم پس از زایمان فروکش می‌کند.

علایم افسردگی پس از زایمان

برخلاف حالت اندوه والد شدن ، افسردگی پس از زایمان مشکل جدی‌تری است مشکلی که نباید آن را نادیده بگیرید. هرچند همیشه تمایز بین این دو آسان نیست.

علائم افسردگی پس از زایمان

در ابتدا، افسردگی پس از زایمان می‌تواند شبیه حالت خلق گرفته مربوط به کودک یا اندوه والد شدن درنظر گرفته شود. درواقع افسردگی بعد از زایمان و خلق گرفته مربوط به کودک نشانگان مشترک زیادی دارند، مثل نوسانات خلقی، گریه، ناراحتی، بی‌خوابی و بی‌قراری. تفاوت این است که در افسردگی پس از زایمان ، نشانگان شدیدترند مثل افکار خودکشی یا ناتوانی در مراقبت از نوزاد و مدت زمان بیشتری طول می‌کشند.

ممکن است خود را از همسرتان دور کنید یا نتوانید به‌خوبی با کودک‌تان پیوند برقرار کنید.

ممکن است اضطراب تان غیرقابل کنترل باشد و مانع از خواب شود حتی وقتی کودک‌تان بیدار است یا به‌مقدار مناسب غذا می‌خورد.

ممکن است احساس گناه یا بی‌ارزشی مستاصل کننده‌ای داشته باشید یا افکاری درباره مرگ و حتی میل به زنده نبودن نمایید.

اینها همگی پرچم‌های قرمزی برای افسردگی بعد از زایمان هستند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان