تغییرات در قوانین بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

خط سلامت: وزارت علوم در اقدامی جدید، چارچوب سنی بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را مشخص کرد.

تغییرات در قوانین بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

 بر اساس مصوبه اخیر، حداقل سن بازنشستگی برای اعضای هیئت علمی ۶۵ سال و حداکثر آن ۸۰ سال تعیین شده است. این مصوبه که با هدف ایجاد توازن بین بهره‌گیری از تجربیات اساتید باسابقه و جذب نیروهای جوان صورت گرفته است، جزئیات متفاوتی را برای رتبه‌های مختلف علمی در نظر گرفته است.

به گزارش خط سلامت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور مصوبه‌ای، سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور را تعیین کرد. بر اساس این مصوبه که به تازگی ابلاغ شده است، حداقل سن بازنشستگی برای کلیه اعضای هیئت علمی ۶۵ سال و حداکثر آن ۸۰ سال خواهد بود. این تصمیم که با هدف بهینه‌سازی نیروی انسانی در دانشگاه‌ها و ایجاد توازن بین تجربیات و نوآوری اتخاذ شده است، جزئیات بیشتری را برای رتبه‌های علمی مختلف در نظر گرفته است.

 محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیئت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، در مصوبه جدیدی، حداقل و حداکثر سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی را در رتبه‌های مختلف مشخص کرد.

بر اساس این مصوبه، اعضای هیئت علمی با توجه به رتبه و سابقه خدمت خود، در سنین مشخصی بازنشسته خواهند شد. برخی از مهم‌ترین نکات این مصوبه به شرح زیر است:

مربی آموزشیار یا پژوهشیار، مربی آموزشی یا پژوهشی و استادیار آموزشی یا پژوهشی: این اعضای هیئت علمی با ۳۰ سال سابقه خدمت و رسیدن به سن ۶۵ سالگی بازنشسته می‌شوند.

دانشیار آموزشی یا پژوهشی: این افراد با رسیدن به سن ۶۷ سالگی بازنشسته خواهند شد.

استاد آموزشی یا پژوهشی: سن بازنشستگی برای این گروه ۷۰ سال تعیین شده است.

عضو هیئت علمی نمونه کشوری با مرتبه دانشیار: این افراد تا سن ۷۰ سالگی و اعضای هیئت علمی نمونه کشوری با مرتبه استاد تا سن ۷۳ سالگی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

دانشمندان یک درصد ملی و بین‌المللی: این افراد تا زمانی که در فهرست سالیانه موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری قرار دارند، تا سن ۷۵ سالگی و به صورت سالانه تمدید خواهند شد.

استاد ممتاز آموزشی یا پژوهشی: پایان خدمت این گروه از اعضای هیئت علمی تا سن ۸۰ سالگی اعلام شده است.

این مصوبه با هدف ایجاد توازن بین بهره‌گیری از تجربیات و دانش اساتید بازرسته و جذب نیروهای جوان و پرانرژی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اتخاذ شده است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان