چرا نمی توان از رابطه سمی بیرون آمد؟

خط سلامت: احساسات و خاطرات زیادی با فرد مرتبط است که می تواند باعث شود افراد در یک رابطه ناسالم باقی بمانند. علاوه بر این، آنها از تغییری که ممکن است پس از پایان یک رابطه رخ دهد می ترسند. مهم نیست که ماهیت یک رابطه چیست، همه ما دوست داریم کسی ما را دوست داشته باشد.

چرا نمی توان از رابطه سمی بیرون آمد؟

اولین قدم هایی که باید بعد از ترک یک رابطه سمی بردارید چیست؟ اولین گام ها شامل عدم تماس با شریک سابق خود، در آغوش گرفتن و پردازش احساسات خود و جستجوی حمایت از دوستان، خانواده یا متخصصان است . مهم است که مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید و به خودتان زمان بدهید تا بهبود پیدا کنید.

به گزارش خط سلامت احتمالا ً اکثر اوقات از خود پرسیده اید چرا همچنان در روابط ناامید کننده و نه چندان سالم خود باقی مانده اید؟ ممکن است احساس کنید که روح شما روز به روز آزرده تر می شود، اما همچنان توان ترک چنین روابطی را ندارید.

روابط ناسالم، بذر افسردگی و اضطراب

مطالعات جدید نشان می‌دهد روابط ناسالم و سمی می‌توانند به طور قابل توجهی سطح اضطراب افراد را افزایش داده و آن‌ها را مستعد ابتلا به افسردگی کنند.

کارشناسان حوزه روانشناسی بر این باورند تعاملات منفی و سمی در روابط، می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت روان افراد داشته باشد. این روابط، با ایجاد احساس ناامنی، عدم اعتماد به نفس و تنهایی، زمینه‌ساز بروز اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌شوند.

چرا روابط ناسالم بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند؟

استرس مزمن: روابط ناسالم، منبعی دائمی از استرس هستند که می‌تواند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و منجر به افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) شود.

کاهش عزت نفس: انتقادهای مداوم، بی‌احترامی و مقایسه‌های ناسالم در روابط، می‌تواند به شدت به عزت نفس افراد آسیب زده و آن‌ها را نسبت به خود احساس بدی داشته باشد.

احساس انزوا: افرادی که در روابط ناسالم قرار دارند، اغلب احساس می‌کنند که تنها هستند و کسی آن‌ها را درک نمی‌کند. این احساس انزوا می‌تواند منجر به افسردگی شود.

اختلال در الگوهای خواب: روابط ناسالم می‌تواند باعث اختلال در الگوهای خواب شده و کیفیت خواب را کاهش دهد که خود عاملی مؤثر در بروز اضطراب و افسردگی است.

علائم روابط ناسالم

احساس ترس و اضطراب دائمی

کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس

احساس گناه و شرم

مشکل در بیان احساسات

احساس تنهایی و انزوا

خستگی مزمن

تغییرات ناگهانی در وزن

کاهش علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش

راهکارهای مقابله با روابط ناسالم

شناسایی رابطه ناسالم: اولین قدم برای بهبود وضعیت، تشخیص رابطه ناسالم است.

جستجوی کمک حرفه‌ای: یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار آمده و راهکارهای مقابله با رابطه ناسالم را بیابید.

تقویت روابط سالم: تلاش کنید روابط سالمی با دوستان، خانواده و سایر افراد مهم در زندگی خود برقرار کنید.

خود مراقبتی: به خودتان اهمیت دهید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که باعث آرامش و لذت شما می‌شود.

یادگیری مهارت‌های ارتباطی: یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر می‌تواند به شما کمک کند تا در روابط خود موفق‌تر باشید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان