اول ژوئن روز آگاهی از آزار خودشیفتگی یا فانتزی دو قلو!

خط سلامت: همدل تاریک را در روز آگاهی از آزار خودشیفتگی شناسایی کنید. خود شیفتگی یا همدل تاریک فردی است که هیچ احساس عمیقی نسبت به دیگران ندارد و به خاطر کارهای اشتباه خود احساس گناه نمی کند.

اول ژوئن روز آگاهی از آزار خودشیفتگی یا فانتزی دو قلو!

خودشیفتگی در افراد همیشه آشکارا نیست. نشانه های ظریف رفتاری زیر در افراد خودشیفته دیده می شود:

بمباران عشقی

به گزارش خط سلامت بمباران عشق افزودن ستایش، توجه و هدیه است. در اولین مرحله قرار ملاقات این افراد خود را سرشار از عشق و احساس نشان می دهند.

 هنگامی که با احساسات آسیب پذیر مواجه می شوند، عصبانی می شوند. آن ها با رفتارهای منزوی، اظهارات کوتاه و پاسخ های آهسته به پیام ها واکنش نشان می دهند.

خودشیفته‌ها اغلب از احساسات آسیب‌پذیری مانند غم، تنهایی، شرم، ترس یا حتی ناامیدی ناراحت هستند، زیرا اعتماد ندارند که کسی واقعاً به آن ها اهمیت می‌دهد یا در کنارشان خواهد بود.

تصویری نادرست از امنیت 

خودشیفته‌ترین افراد با ناامنی‌های دلبستگی‌شان کنار می‌آیند و این احساس را دارند که آن‌قدر خاص، استثنایی یا منحصربه‌فرد هستند که هرگز نیازی به ترس از مواجهه با خطرات عاطفی ندارند.

افرادی که خودشیفته نیستند این انعطاف پذیری را دارند که فقط از برقراری ارتباط لذت ببرند، بدون اینکه پیامک و تمجیدهای شدیدی داشته باشند. روابط واقعی بر اساس طیف وسیعی از راه های ابراز صمیمیت و محبت است.

 به شباهت ها اشاره می کنند

یکی دیگر از روش‌هایی که خودشیفته‌ها برای تقویت خود تمرین می‌کنند، «فانتزی دوقلو» یا ایجاد حس خاص بودن با اصرار اینکه هر دوی شما تا حد ممکن شبیه هم هستید، است مثلا: «ما یک موسیقی را دوست داریم و آیا این عالی نیست که هر دوی ما از پیاده روی لذت می بریم؟

وقتی به تفاوت‌ها در سلیقه‌های آشپزی یا موسیقی اشاره می‌کنید، یا شب غافلگیرکننده را به نفع یک تاریخ برنامه‌ریزی‌شده چند روز بعد رد می‌کنید، ممکن است با عصبانیت یا سکوت مواجه شوید. افراد خودشیفته به شدت روی حفظ حس خاص بودن سرمایه گذاری می کنند.

کنترل گری

خودشیفته ها اغلب کنترل پنهان کاری را انجام می دهند. آن‌ها ممکن است در آخرین لحظه با بلیط‌های کنسرت و گل‌ها حاضر شوند، یا شام را رزرو کنند، یا اصرار کنند که مکان پیک‌نیک عاشقانه در پارک را انتخاب کنند. همیشه سازماندهی رویدادها تاکتیکی برای رسیدن به آنچه می خواهند بدون نیاز به درخواست است.

ویژگی خودشیفتگی، روانپریشی( در اینجا به معنای پرخاشگری شدید است) و ماکیاولیسم باعث lشود این افراد معمولا در مسیر رسیدن به اهداف خود از دیگران سوء استفاده کنند.

اصطلاح "همدل تاریک" توسط محققان برای توصیف افرادی ابداع شد که از نظر ویژگی های شخصیتی دارای ابعاد سه گانه تاریک هستند، ولی ظاهرا بسیار مهربان و همدل به نظر می رسند.

همدل تاریک و خودشیفتگی 

دکتر سوزان دگس وایت، مشاور و استاد دانشگاه ایلینوی شمالی، گفته است افرادی که از آن ها به عنوان همدل تاریک یاد می شود از بسیاری جهات مانند خودشیفته ها هستند، با این تفاوت که تشخیص آنها حتی دشوارتر است.

خودشیفتگی

نشانه های یک همدل تاریک

نشانه های یک فرد همدل تاریک عبارت است از:

ابراز همدردی سطحی

یک فرد همدل تاریک با طرف مقابل خود احساس همدردی می کند، ولی احساسات او ساختگی و فاقد عمق است.

یک فرد همدل تاریک بخوبی نشانه ها و جزئیات احساسات طرف مقابل خود را درک می کند، اما هرگز اجازه نمی دهند این احساسات اور اتحت تاثیر قرار دهد.

مهارت در بمباران عشقی

بمباران عشقی زمانی است که یک شخص در ابتدای یک رابطه یا هر زمانی که دلش بخواهد طرف مقابل خود از رفتارها و کلمات محبت آمیز سرشار می کند. 

روی منفی این ویژگی این است که فرد همدل تاریک، صرفا بخاطر نیاز و تمایل خود به یک فرد دیگر محبت می کند و هر زمانی که دوست نداشته باشد محبت خود را دریغ کرده بسیار سرد رفتار می کند. 

خودشیفتگی و نشانه ها

خودشیفتگی همیشه به راحتی نمایان نیست. رفتار های ظریف زیر در افراد خودشیفته دیده می شود:

ابراز احساسات شدید

بمباران عشق از طریق توجه و هدیه است. در اولین مرحله قرار ملاقات این افراد خود را سرشار از عشق و احساس نشان می دهند.

 هنگامی که با احساسات آسیب پذیر مواجه می شوند، عصبانی می شوند. آن ها با رفتارهای منزوی، اظهارات کوتاه و پاسخ های آهسته به پیام ها واکنش نشان می دهند.

احساس نا امنی 

خودشیفته‌ترین افراد با ناامنی‌های دلبستگی‌شان کنار می‌آیند و این احساس را دارند که آن‌قدر خاص، استثنایی یا منحصربه‌فرد هستند که هرگز نیازی به ترس از مواجهه با خطرات عاطفی ندارند.

اشاره به شباهت ها

یکی دیگر از روش‌هایی که خودشیفته‌ها برای تقویت خود تمرین می‌کنند، «فانتزی دوقلو» یا ایجاد حس خاص بودن با اصرار اینکه هر دوی شما تا حد ممکن شبیه هم هستید، است مثلا خود شیفته ها می گویند: «ما یک موسیقی را دوست داریم و آیا این عالی نیست که هر دوی ما از پیاده روی لذت می بریم؟

خودشیفته پنهان و آشکار

خودشیفته ها موارد فراوانی از خودنمایی و تلاش برای جلب تحسین دیگران را دارند. تشخیص یک فرد خودشیفته زمانی سخت است که یک فرد با تمایلات خودشیفته، تمام سعی خود را در جهت پنهان کردن تمایلاتش مبنی بر خودنمایی انجام می دهد. یک فرد خودشیفته پنهان برخلاف یک خودشیفته آشکار، تمایل به درون گرایی دارد.

خودشیفتگی

علایم یک فرد خودشیفته پنهان

با وجود اینکه یک فرد خودشیفته پنهان به راحتی قابل شناسایی نیست؛ ولی در صورت معاشرت طولانی مدت با چنین فردی می توانید علایم خودشیفتگی را در آن ها تشخیص دهید:

بیش از حد متواضع بودن

احساس مهم بودن و غرور در یک فرد خودشیفته پنهان، کمتر از یک خود شیفته آشکار است. با وجودی که خودشیفته پنهان اشتیاق به تحسین شدن دارد و احساس مهم بودن می کند؛ ولی چنین فردی در مقابل نزدیکان خودش را کوچک نشان می دهید یا عمدا دستاورها و استعدادهایش را کوچک جلوه می دهد تا دیگران به او اطمینان دهند که چقدر با استعداد است.

سرزنش دیگران

یکی از ترفندهای اصلی یک فرد خودشیفته پنهان، سرزنش و شرمسار کردن دیگران است تا به این شکل بتواند احساس برتری نسبت به سایر افراد پیدا کنند. خود شیفته پنهان رفتار ملایم تری نسبت به خودشیفته آشکار دارد و به جای تحقیر، انتقاد، طعنه زدن و بی ادبی، به دیگران توضیح می دهند همواره مقصر اصلی هستند. هدف اصلی یک فرد خودشیفته پنهان القای احساس حقارت به دیگران است.

بی اعتنایی

یک فرد خودشیفته آشکار برای رسیدن به اهدافش با بیانی بی رحمانه دیگران را آزار می دهد، ولی یک فرد خودشیفته پنهان اصلا اطرافیان را به حساب نمی آورد و به آن ها بی اعتنایی می کند. مثلا سر قرارشان دیر حاضر می شوند یا دیر به پیامک ها و ایمیل ها پاسخ می دهد. یک فرد خودشیفته پنهان، با بی توجهی به علایق دیگران، باعث می شود طرف مقابلش احساس حقارت و به درد نخور بودن را تجربه کند.

استفاده از دیگران برای اهداف شخصی

افراد خودشیفته کاری برای دیگران انجام نمی دهند و روی کاری که برایشان سودی نداشته باشند متمرکز نمی شوند. فرد خودشیفته پنهان خود را اهل کمک کردن نشان دهد ولی صرفا در صورتی کاری برای دیگران انجام می دهد که در قبالش چیزی بدست بیاورد.

با فرد خودشیفته پنهان چطور رفتار کنیم؟

چند نکته برای برخورد با یک فرد خودشیفته پنهان عبارت است از:

اجتناب از شخصی سازی

اجتناب از شخصی سازی به این معنا است که اطرافیان یک فرد خودشیفته پنهان، رفتار او را به خود نسبت ندهند. در حقیقت پژوهش ها نشان داده است ریشه رفتار یک فرد خود شیفته پنهان، احساس حقارت درونی اوست که باعث می شود فرد تلاش کند به هر شکلی شده خودش را بزرگ جلوه دهد.

مشخص کردن مرزها

یک فرد خود شیفته پنهان  به حریم خصوصی دیگران احترام نمی گذارند و از آنجا که احساس همدلی ندارند به خودشان حق می دهند از دیگران سو استفاده کنند. تعیین مرزهای مشخص، مانع از آسیب می شود. فرد هر چه بیشتر مرزهای خود را با یک فرد خود شیفته پنهان، رعایت کند؛ بیشتر از آسیب مصون می ماند.

حفظ فاصله

ارتباط مداوم با فرد خودشیفته پنهان باعث احساس شکست و نا امیدی می شود بنابراین حتی در مواردی که خودشیفته جزو اعضای خانواده محسوب می شود، باز هم لازم است فاصله را رعایت کرد. افرادی که در ارتباط با یک خودشیفته پنهان هستند با فاصله گرفتن از او در حقیقت از خود محافظت می کنند

تحقیقات پیشین

اول ژوئن روز آگاهی از آزار خودشیفتگی است. بسیاری حتی آگاه نیستند که مورد آزار روحی و جسمی افرادی قرارمی‌گیرند که به اختلال خودشیفتگی یا نارسیسیسم دچارند. بخشی از خشونت‌های خانگی ریشه در خودشیفتگی یکی از اعضای خانواده دارد

آزار ناشی از خودشیفتگی چیست؟

آزار ناشی از خودشیفتگی عبارت است از نوعی سوء استفاده عاطفی و روانی که ابتدا توسط مبتلایان به خودشیفتگی و پس از آن شخصیت‌های جامعه‌ستیز، گریبان سایر افراد را می‌گیرد و آن‌ها را دچار آسیب‌های عاطفی و شخصیتی می‌کند.

خودشیفتگی نوعی اختلال شخصیتی آزاردهنده است که در آن فرد عاشق شخصیت خود است، همه ویژگی‌هایش را بزرگ و مهم می‌داند. با اعتقاد عمیق قلبی درباره توانایی‌ها و استعدادهای خود، توصیفات اغراق‌آمیز و دور از ذهن ارائه می‌دهد و باور دارد که همه تصمیمات و اعمالش درست است.

یک شخص خودشیفته در ذهن خود فردی بسیار مشهور است که در مرکز جهان قرار گرفته و دیگران در نظرش هیچ ارزش و اهمیتی ندارند.

این فرد توانایی بالایی در آسیب رساندن به روح و روان دیگران دارد و می‌تواند با مهارتی باورنکردنی افراد دیگر را به این باور برساند که هیچ چیز درباره آن‌ها درست نیست اما این مشکل درجات گوناگونی دارد و مشخص شده است که بخشی از خشونت‌ها و دعواهای خانوادگی از خودشیفته بودن یکی از اعضای خانواده ناشی می‌شود.

قربانیان شخصیت خودشیفته

خودشیفتگی می‌تواند با آزارهای جسمی، روحی روانی، جنسی، مالی و عاطفی اطرافیان همراه باشد. آزارهای روانی و عاطفی ناشی از آن به راحتی قابل تشخیص و شناسایی نیست و بر خلاف آسیب‌های جسمی، هیچ نشانه‌ای از خود برجای نمی‌گذارد، اما اثرات و عواقب آن ماندگار و زیان‌آفرین است.

بسیاری از مردم سراسر دنیا نمی‌دانند که تحت نفوذ این نوع آزارهای ناشی از افراد خودشیفته قرار دارند؛ به همین دلیل از سال ۲۰۱۶ تاکنون هر سال اولین روز از ماه ژوئن به آموزش، حمایت و اعمال تغییرات تأثیرگذار در راستای آگاهی از آزار ناشی از خودشیفتگی اختصاص یافته است تا جهانیان در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

در این روز افراد دوشادوش هم از قربانیانی که تحت تأثیر خودشیفته‌ها قرار داشته‌اند، حمایت کرده و تا حد امکان مانع تجربه ناخوشایند مورد آزار قرار گرفتن توسط خودشیفته‌ها می‌شوند.

آگاهی از آزارهای ناشی از خودشیفتگی

یکی از دلایل نادیده گرفته شدن آزارهای عاطفی ناشی از افراد خودشیفته این است که هیچ قانونی برای منع رفتارهای تحقیرآمیز، توهین‌کننده و بازی‌هایی که با ذهن، شخصیت و روان دیگران انجام می‌گیرد وجود ندارد.

تنها راه پایان دادن به آزار ناشی از خودشیفتگی، آگاهی‌بخشی و آموزش مردم در مورد ماهیت این نوع رفتار، علائم هشدار دهنده و نیز راهکارهای پیشگیری از آسیب‌شناسی اطرافیان فرد مبتلا به این اختلال است.

از سوی دیگر از آنجایی‌که اکثر سوءاستفاده‌کنندگان از اختلال خودشیفتگی، دارای اختلالات شخصیتی خوشه B هستند، داشتن الگوی فراگیر بی‌ثباتی و کمبود همدلی، آن‌ها را در برابر درمان و تغییر بسیار مقاوم می‌کند، اما افزایش دانش و آگاهی می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از آزارها و آسیب‌های ناشی از زندگی در کنار افراد خودشیفته داشته باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان