سرطان روده بزرگ در چه سنی شایع است؟

خط سلامت: سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در ناحیه کولون یا رکتوم (قسمت هایی از روده بزرگ)، شروع به رشد و تکثیر می کنند.

سرطان روده بزرگ در چه سنی شایع است؟

سرطان روده بزرگ در اکثر مواقع به دلیل افزایش سن یا عوامل مرتبط با سبک زندگی اتفاق می افتد؛ با این حال نمی توان نقش ژنتیک را نادیده گرفت.

به گزارش خط سلامت سرطان روده بزرگ با مجموعه ای از علایم مشخص می شود که یکی از شایع ترین این علایم خونریزی از رکتوم است. این خونریزی‌های مقعدی معمولاً از انتهای روده بزرگ یا رکتوم نشأت می‌گیرد.

آیا سرطان روده بزرگ قابل درمان است؟

سرطان روده بزرگ یک بیماری بسیار قابل درمان و اغلب قابل درمان است که در روده موضعی شود . جراحی شکل اولیه درمان است و تقریباً در 50 درصد بیماران منجر به درمان می شود. با این حال، عود پس از جراحی یک مشکل بزرگ است و اغلب علت نهایی مرگ است.

امید به زندگی برای سرطان روده بزرگ چقدر است؟

اگر سرطان روده بزرگ به نقاط دوردست بدن گسترش یافته باشد، میزان بقای نسبی 5 ساله 13 درصد است . برای سرطان رکتوم، میزان بقای نسبی 5 ساله کلی برای افراد 68٪ است. اگر سرطان در مرحله موضعی تشخیص داده شود، میزان بقا 90٪ است.

درد سرطان روده بزرگ در کجا احساس می شود؟

بسیاری از موارد سرطان روده بزرگ بدون علامت هستند. در صورت وجود علائم، موارد زیر ممکن است نشان دهنده سرطان روده بزرگ باشد: درد شکم و حساسیت در قسمت تحتانی شکم .

سرطان روده بزرگ در چه سنی شایع است؟

سرطان کولورکتال می تواند در بزرگسالان جوان و نوجوانان رخ دهد، اما اکثر سرطان های روده بزرگ در افراد بالای 50 سال رخ می دهد . برای سرطان کولون، میانگین سنی در زمان تشخیص برای مردان 66 سال و برای زنان 69 سال است. برای سرطان رکتوم، سن 62 سال برای مردان و 63 سال برای زنان است.

سرطان روده بزرگ، سومین نوع معمول سرطان در تمام دنیاست و ۱۰ درصد از تمامی موارد سرطان را در بر می‌گیرد. پزشکان توصیه می‌کنند برای آگاهی از ابتلا و بررسی هر نشانه مشکوکی بهتر است از ۵۰ سالگی غربالگری منظم را شروع کنید.

سرطان روده بزرگ جزو سرطان‌های شایع در جهان است و افراد بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، در ابتدا قابل تشخیص نیستند اما با داشتن اطلاعات کافی و آگاهی در مورد این سرطان می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

علایم سرطان روده بزرگ

علائم این سرطان عبارتند از:

وجود خون در مدفوع

این مورد می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

مشکل در دفع

تغییر یا اختلال در روند دفع مدفوع از علائم سرطان روده بزرگ است. ممکن است احساس دفع کامل مدفوع را تجربه کنید یا نیاز فوری به اجابت مزاج داشته باشید و سپس متوجه شوید که مدفوعی برای دفع وجود ندارد.

کاهش وزن غیر ارادی

حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، سرطان روده بزرگ می‌تواند منجر به کاهش وزن غیر ارادی شود.

یبوست

یبوست اگر بیش از چند روز طول بکشد می‌تواند با سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

اسهال

اسهال مداوم اغلب نشانه سرطان روده بزرگ است.

تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ مداوم و بدون دلیل مشخص می‌تواند از علائم سرطان روده بزرگ باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان